بزرگترین و مقاوم ترین ورق فولادی مورد استفاده در نفت تولید شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت فولاد اکسین به عنوان شرکت فعال در زمینه تولید لوله های مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور، توانست برای اولین بار اسلب ۳۰۰ میلیمتر را با موفقیت نورد کند.


وی افزود: ورق تولید شده تحت استاندارد API بوده و با گرید X70 با ابعاد ۴.۶ متر در ۲۷ متر تولید شد؛ که تولید این ابعاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فقط در توان شرکت فولاد اکسین است.

ابراهیمی با بیان اینکه “استفاده از این اسلب به عنوان مواد اولیه همان استانداردی است که شرکت دانیلی ایتالیا برای ظرفیت اسمی شرکت فولاد اکسین برنامه ریزی و پیش بینی کرده بود”، گفت: این ورق با عرض ۴ و نیم متر، برای لوله‌های ۵۶ اینچ استفاده می‌شود که پرکاربردترین لوله در صنعت نفت و گاز است.

وی ادامه داد: سابق از اسلبی که در خط تولید اکسین استفاده می‌شد از هر ورق تولید شده یک لوله در شرکت‌های لوله سازی ساخته می‌شد اما با استفاده از اسلب ۳۰۰ میلیمتری از هر ورق فولادی ۲ لوله تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاداکسین تصریح کرد: استفاده از این اسلب به عنوان مواد اولیه علاوه بر اینکه ارتقای استاندارد کیفی محصولات، میزان استهلاک و فرسایش قطعات و خط تولید را نیز کم می‌کند.

وی افزود: اساساً هدف از ایجاد طرح فولاد سازی فولاداکسین تولید همین اسلب برای خط تولید شرکت است؛ در هفته گذشته برای نخستین بار اسلب ۳۰۰ میلیمتر توسز شرکت فولاد مبارکه تولید شد که برای تولید ورق به فولاد اکسین ارسال گردی و با توجه به اینکه آن شرکت به علت اینکه در آینده خط نورد گرم خود را راه‌اندازی می‌کند، خود به این مواد اولیه نیاز دارد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد اکسین برای ادامه حیات خود به شدت نیاز به اسلب ۳۰۰ دارد که تامین آن مگر با راه اندازی طرح فولادسازی محقق نمی‌شود؛ تعامل و همراهی فنی دو شرکت فولاد اکسین و فولاد مبارکه در دو سال گذشته باعث شده که لوله‌های انتقال نفت و گاز شیرین و ترش در همه بخش‌های زنجیره تولید از مرحله اسلب، ورق و لوله کاملا بومی سازی شده و کشور از واردات این محصول کاملا بی نیاز شود.

وی ادامه داد: این همکاری که تحت نظر بالاترین استانداردهای وزارت نفت ایجاد شده باعث شده پروژه راهبردی خط لوله نفت ترش گوره به جاسک که استراتژیک‌ترین پروژه انتقال نفت و گاز کشور است در سریعترین زمان خود به سوی تکمیل و نهایی شدن برسد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به اینکه هر شرکتی در زمان تاسیس با یک هدف و ماموریتی خاص ایجاد می شود، گفت: اکسین در سال ۸۸ با هدف ارتباط بین زنجیره صنعت فولاد با صنعت نفت و گاز کشور شروع به کار کرد و توسعه صنایع نفت و گازی و زیرساخت های آن یکی از اهدافی است که فولاد اکسین بر پایه آن بنا شد.

وی افزود: مشابه اکسین در دنیا شاید ۱۰ تا داریم که توانایی تولید ورقهای عریض با متراژ بالا را دارند، لوله سازی اهواز و لوله سازی ماهشهر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این ورق ها هستند اما در گذشته تامین ورق ها عمدتاً از خارج صورت می گرفت و شاید این تحریم ها فرصت خوبی برای فولاد اکسین رقم زد که کشور را از وارادات این محصولات بی نیاز کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 172355
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا