برگشتی قوی در بازار بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۱۶ خرداد ۹۹ با رشد ۸۹۹۸۷ واحدی معادل ۱۰ درصد را در یک هفته به ثبت رساند و به کانال یک میلیون واحد برگشت و در محدوده ۱۰۲۸۵۸۳ واحد به کار خود پایان داد. توجه به سهم‌های شاخص‌ساز بیشتر بود و به نظر بازار با لیدری گروه پالایشی و مخصوصا شپنا توانست به روزهای اوج خود بازگردد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۱۸۴۵۲ واحدی که معادل حدودا شش درصد بود هفته‌ای مثبت را گذراند و بالاتر از سقف‌های قبلی در محدوده ۳۳۰۴۹۰ واحدی ایستاد. در پایان آخرین روز کاری، بازار در حالی بسته شد که نزدیک به ۳۴۶ سهم با صف خریدهایی به ارزش ۴۳۰۰ میلیارد تومان و تنها ۲۰ شرکت با صف فروش‌هایی با ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان در صفحه معاملات باقی ماند. برتری محسوس خریداران نسبت به فروشندگان در بازار و آمارها نشان‌دهنده روزهای خوبی برای هفته پیش رو بازار است.


روند کاهش ارزش معاملات ایستاد

ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر کلیت بازار است و می‌تواند به عنوان یکی از پارامترهای پیش‌بینی روندهای آتی بازار لحاظ شود. میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته در محدوده ۱۲ هزار میلیارد تومان ایستاد و با اینکه نسبت به میانگین هفته گذشته کاهش ۷۰۰ میلیارد تومانی را نشان داد اما پیگیری روند روزانه از اول هفته نشان می‌دهد که ارزش معاملات روزانه اول هفته که از ۹ هزار میلیارد تومان شروع شده بود، در آخرین روز کاری به بالای ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که بالای ۴۳۰۰ میلیارد تومان نیز نقدینگی در پشت صف‌های خرید باقی ماند، این اطلاعات به خوبی نشان می‌دهد که روند ارزش معاملات اصلاح خود را تمام کرده و به نظر به سمت روند صعودی بازگشته است. اگرچه تثبیت ارزش معاملات در محدوده ۱۵-۱۴ هزار میلیارد تومان نیز روند ادامه‌دار صعود و شادابی بازار را می‌تواند ادامه‌دار کند. در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط کد‌های حقیقی به بازار بودیم، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت خودرو، محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

شاخص کل سقف قبلی را خواهد شکست؟

شاخص کل بورس نماگر این روزهای اصلی بازار است، اگرچه فعالان بازار به فرمول استفاده شده در شاخص کل انتقاداتی دارند و فرمول آن را قابل تصحیح می‌دانند اما به هر حال چراغ راه این روزهای بازار، بررسی و کنکاش در نمودار این پارامتر است. شاخص کل به تاریخ ۲۲ اردیبهشت بالاترین عدد ثبت شده خود به مقدار ۱۰۴۸۸۲۹ واحد را دید. با توجه به معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته و صف‌های خریدی که در بازار بدون عرضه باقی ماند شاخص این سقف را خواهد شکست اما آیا باقی ماندن در بالای این سقف ادامه‌دار خواهد بود؟

افزایش ۴۵ درصدی نرخ دلار نیمایی

پارامترهایی که باعث برگشت بازار شدند را می‌توان در موارد مختلفی عنوان کرد. افزایش نرخ دلار نیمایی موردی است که هفته گذشته نیز به آن اشاره شد. میانگین قیمت دلار نیمایی در سال ۹۸ برابر با ۱۱ هزار تومان بود و اکنون در کانال ۱۶ هزار تومان ایستاده یعنی یک رشد بیش از ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. شرکت‌ها محصولات خود را به صورت صادراتی و فروش در بورس کالا را بر اساس نرخ دلار نیمایی انجام می‌دهند. این مورد باعث افزایش سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد که خود را در گزارش‌های فصلی بهار و تابستان نشان خواهد داد.

توجه ویژه به پالایشی‌ها

حرکت‌های مثبت بازار جهانی و برگشت نفت به کانال ۴۰ دلار خبر مثبتی برای کلیت بازار و به خصوص پالایشی‌ها بود. مثبت شدن کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی خبری خوب برای کلیت بازار بود. حالا این شرکت‌ها که در فصل آخر سال گذشته به علت ریزش شدید قیمت نفت ضرر شناسایی کرده بودند، می‌توانند با ذخیره نفت ارزان‌تر، محصول خود را گران‌تر به فروش برسانند و حاشیه سود بیشتری را کسب کنند. بحث تجدید ارزیابی در گروه پالایشی جدی است و به نظر همین عامل سبب توجه ویژه نقدینگی رانتی و هوشمند به این گروه شده است. دولت در مرحله دوم برای فروش شرکت‌های زیرمجموعه خود به صورت صندوق، سراغ این گروه خواهد رفت و طبیعتا دولت دوست ندارد سهم خود در گروه فرآورده‌های نفتی یعنی پالایشی را زیر ارزش ذاتی به فروش برساند و برای فروش آنها در قیمت‌های بالاتر به فکر به‌روزرسانی دارایی این گروه خواهد بود.

اوراق مشارکت ۱۵ درصدی

کاهش نرخ سود بانکی عملا امتیاز مثبت بزرگی برای بازار بورس بود که با انتشار اوراق مشارکت ۱۵ درصدی دولت عملا آن را تثبیت بخشید و به فعالان بازار نشان داد عزم دولت و بانک مرکزی برای مهار غول نقدینگی و کمک به تولید و البته بازار بورس کشور تنها در حد حرف نیست و عملا پا به میدان گذاشته تا به کمک بازار سرمایه، غول نقدینگی را آرام کند و نقدینگی را به جای بازار‌های مخرب، به سمت بازاری مولد مثل بورس رهنمون سازد. هر چه بهره بانکی کاهش یابد، پی بر‌ای کلیت بازار می‌تواند رو به بالا باشد.

تجدید ارزیابی و روانشناسی قدرت پول جدید

در تحلیل‌های هفتگی گذشته به این مورد اشاره کردم که شناخت عوامل روانی و حرکتی توده‌های جدید پول می‌تواند به شناخت روند بازار و استفاده از آن برای سود‌سازی بیشتر بینجامد. پول‌های جدید نشان داده‌اند که همانقدر که در منفی‌ها ترسو هستند در مثبت‌ها هیجان‌زده و شجاع می‌شوند به طوری که بارها بین صف‌های خرید و فروش در حال جریان هستند و البته باعث اصلاح‌های تند و رشد‌های شارپ می‌شوند. در مورد دیگر، در بحث شناخت روانشناسی توده پول‌های جدید می‌توان به علاقه وافر نقدینگی جدید و بازار به بحث تجدید ارزیابی اشاره کرد که بدون در نظر گرفتن مقدار آن، زمان آن، شناخت شرکت و… تنها با تکرار خبر آن در مرحله‌های مختلف آن از مراحل مختلف یعنی شایعه، پیشنهاد هیات‌مدیره، گزارش توجیهی، تایید حسابرس، تایید سازمان و زمان برگزاری مجمع اشتیاق به خرید دارد. همین مورد باعث شده است پول‌ها در سهم‌های مختلفی که در مراحل مختلف تجدید ارزیابی هستند در صف خرید، بدون توجه به پتانسیل‌های مثبت یا منفی شرکت بنشینند. این مورد نکته‌های مثبت و منفی‌ای دارد که با شناخت آنها می‌توان برای سود‌سازی بیشتر استفاده کرد.

در هفته پیش‌رو

در این هفته بازار با توجه به جو مثبت آخرین روز کاری و ۴۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی پشت صف‌های خرید کار خود را مثبت آغاز خواهد کرد. در روزهای بعد عده‌ای با توجه به مقاومت‌های پیش‌رو و درصد سود مناسبی که کسب کرده‌اند، شناسایی سود خواهند کرد، اما به نظر جبهه خریداران قوی‌تر خواهد بود و روند صعودی در طول هفته می‌تواند ادامه‌دار باشد. شاخص کل موفق به شکست سقف قبلی خود خواهد شد و با تثبیت بالای این مقاومت به سمت اهدافی که در هفته‌های گذشته عنوان شدند، یعنی یک میلیون و ۲۵۰ هزار و یک میلیون و پانصد هزار حرکت خواهد کرد. شاخص هم وزن نیز به سمت کانال ۴۰۰ هزار در حرکت است. توجه به گروه‌های بزرگ ادامه پیدا می‌کند و ورود نقدینگی با روند صعودی می‌تواند ادامه‌دار باشد. فصل مجامع نزدیک است و سهام شرکت‌ها به مرور برای برگزاری مجامع عمومی بسته خواهند شد. اگر چه بازار به روند صعودی خود باز خواهد گشت اما منفی‌های چند هفته گذشته باید تلنگری برای دوستان باشد که هر سهمی خریدنی نیست و این بازار نیاز به آگاهی، شناخت و راهنما دارد تا بتوان از آن سود مناسب کسب کرد. حالا جدیدی‌ها هم کمی بازار اصلاحی را تجربه کردند و فهمیدند بورس بازاری نیست که همیشه رو به بالا باشد و برای حرکت‌های صعودی خود نیاز به اصلاح‌های زمانی و قیمتی مختلف دارد. در ادامه مسیر صعودی همه سهم‌ها و گروه‌ها به یک اندازه از رشد منتفع نخواهند شد.

جیمز هریس سایمنز، ریاضیدان و مدیر صندوق پوشش ریسک میلیاردر در مورد بازار بورس می‌گوید: «در این صنعت ممکن است به راحتی شانس را با ذکاوت اشتباه بگیریم.»

امین بیگانی* تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 112136
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا