برنامه ریزی چالش اصلی اقتصاد کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رامین مهمانپرست ، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با  جهان صنعت نیوز با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشور در سال جاری با شرایط سختی روبه‌رو است و وضعیت معیشتی مردم به هیچ وجه مناسب نیست، قشر جوان شرایط سختی را تجربه می‌کند، ۳۸ میلیون جوان ۳۹-۱۵ ساله در کشور در پی شغل هستند، فشارهای بیرونی نظیر تحریم‌های غیرقانونی و برخی سوءمدیریت‌ها در داخل نیز سبب شد تا شرایط بیش از پیش سخت شود و امکان استفاده از منابع غنی کشور وجود نداشته باشد. با این وجود امیدوارم مردم شرایط را درک کرده و دریابند که اگر مشکلاتی وجود دارد که ریشه آن به خارج یا داخل کشور بازمی‌گردد، با حضور و انتخاب افراد شایسته تلاش کنند راهی برای حل و فصل مشکلات پدید آید.


وی با بیان اینکه فشارهای بیرونی قطعاً نقش مؤثری در وضعیت فعلی اقتصاد ایران دارد افزود: ریشه‌یابی بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد که مشکل اصلی به ایرادات ساختاری در کشور بازمی‌گردد. اگر می‌خواهیم کشور به اوج اقتدار برسد باید انقلابی در ساختارهای اداری و اقتصادی اتفاق بیفتد. مقام معظم رهبری بارها بر لزوم این تغییر تأکید کردند. ما باید اصل ۴۴ را به درستی اجرا کرده و به بخش خصوصی بها دهیم. دولت بسیار بزرگ ایران که چهار میلیون شاغل و چهار و نیم میلیون بازنشسته دارد، باید بسیار کوچکتر شود. در حال حاضر اندازه دولت حدود ۱۰ برابر بزرگتر از اندازه استاندارد یک دولت کارآمد است.

رامین مهمانپرست خاطرنشان کرد: می‌شود با کوچک کردن دولت و پایین آوردن هزینه‌های دولتی، بودجه های لازم برای تقویت بخش‌های فعال در کشاورزی، صنعت، گردشگری و بسیاری دیگر از حوزه ها فراهم می‌آید. این وظیفه حاکمیت است که از جوانان با انگیزه حمایت کند. در بخش کشاورزی چهار و نیم میلیون نفر مشغول به کار هستند اما توجه لازم به این عرصه صورت نمی‌گیرد. این قشر نیاز به ماشین آلات کشاورزی و امکانات دیگر برای افزایش تولید و به سبب آن افزایش درآمد دارد. در مقابل ما وقتی نمی‌توانیم نرخ خرید تضمینی خود را افزایش دهیم و کشاورز ضرر می‌کند و کنار می‌کشد. یا در حوزه معدن، ما بیش از یک میلیون متر مکعب فضا برای استخراج و اکتشاف منابع داریم. در صنعت شیلات ظرفیت بزرگی وجود دارد اما بودجه ای برای پیشرفت در این حوزه اختصاص داده نمی‌شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پایان گفت: معمولاً وقتی ارزش پول کشورها کاهش پیدا می‌کند، شرایط برای صادرات مهیا می‌شود و سود تولید کننده در صادرات محصولاتش خواهد بود. از طرفی این محصولات از نظر قیمت، قدرت رقابت با دیگر محصولات خارجی پیدا خواهند کرد. اگر بتوانی تولید را افزایش داد برای کشوری که با ۱۵ کشور مرز و همسایگی دارد، تحریم مانع جدی بر سر راه صادرات نیست. ۵۰۰ میلیون نفر جامعه اطراف ایران هستند که بازار خوبی برای صادرات محصولات به نظر می‌آیند.  در شمال و جنوب ایران می‌توان از کشتی‌رانی استفاده کرد که هزینه صادرات را بسیار کاهش می‌دهد. بنابراین به نظر می رسد زمینه صادرات وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

پیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 89507
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا