بررسی تبدیل پادگان ۰۶ ارتش به بوستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  البته پروژه تعیین تکلیف پادگان ۰۶ سال‌های قبل کلید خورد و قرار بود برج‌های سر به فلک کشیده زیادی در این ۵۰ هکتار ساخته شود اما با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، ماجرا تغییر کرد. وی زمانی که به عنوان کاندیدای صندلی سبز شهرداری تهران به بیان برنامه‌های خود می‌پرداخت، اعلام کرد می‌خواهد درهای پادگان ۰۶ را به عنوان یک بوستان عمومی به روی مردم تهران باز کند و دیروز عملیات اجرایی این وعده شهردار آغاز شد و ۳۵ هکتار از پادگان ۰۶ به بوستان ارتش تبدیل می‌شود؛ بوستانی که به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران قرار است به عنوان یک بوستان موضوعی (Thematic) ارتباط تازه‌ای میان مردم و رویدادهای مرتبط با ارتش و دوران سربازی ایجاد کند.

حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره این اتفاق افتاد و کلنگ بوستان ارتش زده شد. این مراسم با حضور امیر موسوی فرمانده کل ارتش، پیروز حناچی شهردار تهران، اعضای شورای شهر و جمعی از فرماندهان ارتش دیروز برگزار شد و پس از انجام آماده‌سازی‌های اولیه، حفاظ‌های نظامی این پادگان برداشته و درهای آن به روی عموم گشوده خواهد شد. به همین منظور شهردار تهران گفته در هفته دفاع مقدس یا هفته دولت بوستان ارتش را به بهره‌برداری می‌رساند.

اتصال مترو به بوستان ارتش

پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات بوستان بزرگ ارتش گفت: شهر تهران را در طول تاریخ با سه ویژگی می‌شناختند؛  ارتفاعات البرز، ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب که از دامنه‌های البرز جاری بود و دیگری چنارستان‌های وسیع که چنار امامزاده یحیی تنها یکی از آن چنارهاست. این مکان هم که در آن قرار داریم، یکی از باغ‌های باقیمانده در تهران است که به باغ سلطنت‌آباد معروف بود. این پادگان که در پهلوی اول شکل گرفت، یکی از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش است و شاید باارزش‌ترین پادگانی است که به جهت وسعت و ارزش در کشور داریم بنابراین اتفاقی که امروز می‌افتد از این جهت بسیار اهمیت دارد.

حناچی درباره توافق انجام شده میان شهرداری و ارتش بر سر پادگان ۰۶ گفت:  بیش از یک دهه است که موضوع پادگان ۰۶ مطرح شده و در نیروهای مسلح گردش کار هم انجام شده بود برای اینکه به مکانی برای پشتیبانی از نیروهای مسلح تبدیل شود و طرح‌های مختلفی هم برای آن تهیه شده بود اما در نهایت توافق ارتش با شهرداری بر سر پادگان ۰۶ در دوران شهرداری آقای قالیباف انجام شد. توافقی که آن زمان صورت گرفت بسیار بد بود زیرا بر اساس آن توافق، سهم شهرداری ۷۰ درصد و سهم ارتش ۳۰ درصد از مساحت پادگان بود اما ۷۰ درصدی که سهم شهرداری تهران بود در محوطه بین برج‌ها و ساختمان‌ها قرار داشت که عملا قابلیت استفاده نداشت.

شهردار تهران افزود: در این دوره از شهرداری الگوی طراحی و توافق بر سر این پادگان را تغییر دادیم و ۷۰ درصد سهم شهرداری که معادل ۳۵ هکتار بود، به صورت یکپارچه درآمد تا باغ قاجاری سلطنت‌آباد که اکنون بخشی از تسلیحات ارتش و پادگان ۰۶ هم جزئی از آن بود در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار گیرد و ۱۰۰ هزار متر ساختمان‌های این پادگان هم حفظ شده و کاربری مناسب برای آن تعریف شود.

وی افزود: از سوی دیگر روی اتصال مترو به این بوستان که در واقع معادل پارک ملت تهران است هم طرح‌هایی در دست بررسی وجود دارد.

 به گفته شهردار تهران اتصال این مجموعه به مترو در مجاورت مترو صیاد محقق می‌شود .

اراضی نظامی باید در اختیار شهروندان قرار گیرد

در همین رابطه محسن ‌هاشمی، رییس شورای شهر تهران در مراسم آغاز عملیات بوستان بزرگ ارتش گفت: از مساحت کل تهران پنج درصد (نزدیک به ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ هکتار) به پادگان‌های شهری و اراضی نظامی اختصاص دارد که با قوانین موجودی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده قرار است این پادگان‌ها در اختیار مردم قرار گیرد تا نیروهای نظامی از شهر خارج شوند. اما موانع زیادی برای اجرای این قانون وجود داشت که یکی از آنها هزینه جابه‌جایی و تامین زمین و ساخت مکان جدیدی برای نیروهای نظامی خارج از شهر است که با طرحی مانند پادگان ۰۶ این مشکل حل شد.

او ادامه داد: بخشی از این پادگان‌ها از شهر خارج شده‌اند اما بخش دیگری مانند پادگان جی و پادگان موجود در منطقه ۳ و اراضی صنایع دفاع در نزدیکی پادگان ۰۶ با وسعت نزدیک به یکصد هکتار در شهر باقی مانده‌اند و هنوز نتوانسته‌ایم آنها را در اختیار مردم و شهر قرار دهیم.

رییس شورای شهر تهران افزود: فعالیت‌های اولویت‌محور شهر تهران که در دوره یک ساله باقی مانده از شهرداری این دوره امکان تحقق آن وجود دارد، باید مدنظر شهرداری تهران باشد. گرچه اولویت مساله ترافیک و آلودگی هواست که با توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند حل شود و مساله بعدی فضای سبز، محیط‌زیست و پسماند شهر تهران است که در این راستا طرح جامع پسماند آماده شده و در مراحل انتهایی کار است.

مساله آخر هم ساختار شهرداری تهران است که باید به سمتی حرکت کند که تعداد نیروهای آن کم شود و کیفیت کار بالا رود.

پادگان ۰۶ ارتش در شمال شرق و در منطقه پاسداران در مساحتی بالغ بر ۵۲ هکتار واقع شده که با توافقی میان شهرداری و ارتش  قرار است به بوستانی ۳۵ هکتاری تبدیل شود و با هدف رفع کمبود فضای سبز عمومی در این منطقه، در اختیار مردم قرار گیرد. البته باقیمانده اراضی به ساخت‌وساز مسکونی و تجاری اختصاص یافته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 112439
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا