برای مقابله با ملخ های صحرایی آمادگی نداریم

مسعود اسدی * در واقع با در نظر گرفتن توانمندی های ایران و همچنین امکانات جدیدی که برای مقابله با چنین آفت هایی تعبیه شده است، بحث ملخ های صحرایی به نسبت سال های گذشته نگران کننده نیست اما به هر حال باید به این نکته توجه داشت که رهایی از آفت ملخ صحرایی که در تمام دنیا آفتی بسیار خطرناک شناخته می شود، نیاز به مدیریت قوی و منسجم و همچنین تجهیز و آماده سازی سیستم های سم پاشی به خصوص سم پاشی هوایی دارد.

این در حالی است که در حوزه سم پاشی هوایی مشکلات زیادی وجود دارد که از جمله آن می توان به فرسوده بودن هواپیماهای سمپاشی در ایران اشاره کرد. در واقع شرکتی که به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی متولی هواپیماهای سم پاشی است، نه تنها تجهیزات به روزی ندارد بلکه از کادر قدرتمندی نیز برخوردار نیست.

بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است، در آخرین موردی که در مزارع نیشکر خوزستان برای مقابله با آفت ها درخواست کمک شده بود، هواپیمای سمپاش نتوانسته بود خدمات مورد نیاز را به درستی ارائه دهد و با مشکلات زیادی مواجه بوده است. بر این اساس اگرچه آفت ملخ های صحرایی امری قابل کنترل است اما به نظر می رسد که آمادگی لازم را در این خصوص نداریم.

در این خصوص اگرچه مشکل اصلی اعتبار مالی است اما واقعیت این است که وزارت کشاورزی نیز برای مقابله با این مشکل و همینطور مشکل های دیگر در حوزه کشاورزی عزم خود را جزم نکرده است. همانطور که چندی پیش شاهد این بودیم که وزارت کشاورزی نسبت به قیمت جدید خرید تضمینی گندم واکنش خاصی نشان نداد به طوری که می توان گفت وزیر جهاد کشاورزی به تحقیرهای دولت عادت کرده است.  این در حالی است که من اگر به جای وزیر جهاد کشاورزی بودم، استعفا می‌دادم و از این اقدام دولت که دهن‌کجی به وزارت جهاد کشاورزی بود به سادگی گذر نمی کردم.

اگرچه در رابطه با موضوع آفت ملخ های صحرایی شاهد این هستیم که وزیر کشاورزی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور در مورد هجوم گسترده ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی کشور در سه ماه پایانی سال جاری هشدار داده و برای تأمین اعتبار، تجهیزات و امکانات مورد نیاز مبارزه درخواست پشتیبانی کرده است .

بر این اساس انتظار می رود اعتبارات لازم برای مقابله با این فاجعه اختصاص داده شود و حتی از امکانات سپاه و ارتش نیز در این خصوص استفاده شود. در غیر این صورت اگر تخم ریزی ملخ ها در کشور ما اتفاق بیفتد، با آسیب های جبران ناپذیری در حوزه کشاورزی مواجه خواهیم شد. در واقع از آنجایی که تخم ملخ های صحرایی بسیار مقاوم است و با آبیاری و شخم زدن نیز از بین نمی رود، این امکان وجود دارد که تخم ریزی ملخ ها در صورت بی توجهی به میزان انبوه برسد و تولید محصولات کشاورزی ایران را به طور عجیبی تحت تاثیر قرار دهد. موضوعی که انتظار می رود با اقدامات به موقع از سوی دولتمردان، از همین حالا تحت کنترل قرار گیرد.

* رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی

 

اقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 53856
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا