بحران بودجه نه چندان نفتی؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز: کاهش همزمان با شیوع بیماری کرونا قیمت نفت جهان نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون کاهش تقاضا با افت شدید قیمت ها مواجه شده است به گونه ایکه هم اکنون به کمتر از ۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است . موضوعی که به نظر می رسد علی رغم ادعای دولت مبنی بر کمترین وابستگی بودجه سال ۹۹ به نفت اما به اعتقاد کارشناسان همچنان بودجه به فروش یک میلیون بشکه در روز و با قیمت ۵۰ دلار بسته شده که افت حدود ۶۰ درصدی قیمت ها قطعا دولت را با چالش جدی در اجرای پروژه ها و طرح های عمرانی و توسعه ای مواجه خواهد کرد.


بودجه نویسی بر اساس نفت ۵۰ دلاری

محمود جامساز تحلیلگر اقتصاد کلان در خصوص افت قیمت جهانی نفت و تاثیر آن  در بودجه ۹۹ به جهان صنعت نیوز گفت: دولت در سال جدید برای تامین هزینه هایش دچار بحران شدید می شود چنانچه تراز بودجه سال ۹۹،بر اساس ۱۹۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که پس از تقدیم به مجلس به حدود ۲۰۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و با وجود تحریم‌های شدید نفتی باز هم بودجه وابسته به فروش یک میلیون بشکه نفت در روز به قیمت ۵۰ دلار تدوین شده است. البته با به وجود آمدن چنین شرایطی و افت قیمت جهانی نفت  به زیر ۲۰ دلار تحقق آن غیر ممکن به نظر می‌آید.

جامساز با اشاره به محدودیتهای معاملاتی  ایران با سایر کشورها و عدم خرید نفت ایران از سوی  کشورهای دیگر گفت:تحریم‌های شدید امریکا،(سه کشور امضا کننده برجام نیز با عدم تصویب fatf از سوی ایران) کشور را همانند کره شمالی در لیست سیاه قرار داده.در این صورت که قیمت نفت افت داشته و مشتری های نفت ایران از خرید خودداری می کنند قطعا بر درآمدهای نفتی  و بودجه بندی تاثیر می گذارد و کسری شدیدی را شاهد خواهد شد ..ضمن آنکه مجموع در آمدهای مالیاتی و سایر در آمدهای نظیر فروش و واگذاری اموال منقول دولتی و در آمدهای حاصل از مالکیت و اخذجرایم و خسارات و عوارض و افزایش بهای فروش کالاها و خدمات دولتی و انتشار اوراق مالی اسلامی با تصمین پرداخت اصل و سود در لایحه بودجه ۹۹ توجیه پذیر نیست.

حسن مرادی کارشناس نفت و انرژی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت:  بی‌ثباتی بازار نفت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بلندمدت بر اساس درآمدهای نفتی را غیر ممکن ساخته است. این نوسانات  ناگهانی که جهان را درگیر خود کرده به تغییرات اساسی در شاخص قیمت کالا، خدمات و سطح تولید خواهد داشت.

این کارشناس نفت وانرژی گفت:ازدلایل افت جهانی قیمت نفت می‌توان به کاهش تقاضا در جهان اشاره کرد چنانچه تعطیلی صنایع و ادرات و سازمان ها و کاهش سفرها در جهان باعث پایین آمدن مصرف انرژی و در نهایت قیمت نفت شده است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات چشمگیر قیمت نفت در ماههای اخیر گفت: این نوسانات قیمتی تأثیر گوناگونی بر اقتصاد کشور  به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی نفت  دارد. صدور نفت خام برای سالیان متمادی باعث وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت شده است.

مرادی با تاکید وابسته بودن درآمدهای دولت به فروش نفت خام می‌افزاید: فعالیت بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به صادرات  نفت و درآمد آن ارتباط مستقیم دارد.چنانچه یکی از منابع درآمدی دولت در کشور درآمدهای حاصله از فروش نفت است. این شرایط برای همه کشورهای صادر کننده نفت ایجاد شده و نکته قابل تاملش در کشور فقط وجود تحریم ها علیه ایران است.

مرادی  خاطر نشان کرد:در اسفند ماه  قیمت نفت با یک شوک پیش بینی نشده روبه رو شد که حاصل عدم توافق اعضای غیر اوپک با بسته پیشنهادی اوپک جهت جلوگیری از کاهش قیمت نفت بود. عدم همکاری روسیه و عربستان در مورد میزان عرضه ها منجر به افت قیمت نفت خام شد.

این کارشناس نفت و انرژی  با اشاره به ناپایداری این شرایط تصریح کرد:قیمت نفت خام با افزایش تقاضا رابطه مستقیم دارد و به نظر می رسد با گذر از این بحران و شروع سفرها و راه افتادن چرخ صنایع به یک شرایط ایستا و پایداری خواهد رسید از سوی دیگر باید توجه داشت که  کاهش قیمت نفت خام اثری بر حاشیه سود پالایشگاه ها  نخواهد داشت چرا که پالایشگاه ها، نفت خام را بعنوان خوراک دریافت می کنند و درچند هفته اخیر، نفت خام نسبت به فرآورده های نفتی، کاهش قیمت بیشتری داشته است.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 96301
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا