با قوانین شرایط عادی نمی‌توان به جهش اقتصادی رسید

جهان صنعت نیوز|  اقتصاد ایران ظرفیت شکوفایی و جهش دارد، اما در این شرایط باید سه قوه در کنار هم از بخش خصوصی حمایت کنند.  چرا که با قوانین و مقررات شرایط عادی نمی‌توان در شرایط سخت و استثنایی به جهش دست‌یافت. در واقع باید ظرفیت خالی تولید را شناسایی کرده و آن‌ها را در خط تولید بیاوریم وگرنه این هدف بزرگ در حد یک شعار باقی می‌ماند.

شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، سه کانال اصلی اقتصاد جهان یعنی عرضه، تقاضا، و تأمین مالی را مختل کرده است. بخش تولید در کشور چین و بسیاری از اقتصادهای پیشرفته ازجمله استرالیا، کانادا، آلمان، نیوزیلند و آمریکا متحمل خسارات سنگینی شده است.

افزایش نااطمینانی در فضای اقتصادی

همچنین شوک عرضه، در زنجیره تأمین جهان اختلال ایجاد کرده است و به تقاضای کل هم رسیده است. زنجیره‌های ارزش جهانی به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته و با افزایش نااطمینانی در فضای اقتصادی جهان، فرار سرمایه، کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و خطر بحران و رشد بدهی در افق پیش روی اقتصاد جهان قرار گرفته است؛ اقتصاد ایران هم در چنین فضایی با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است.

 در همین خصوص رئیس اتاق اراک می‌گوید: در شرایط شیوع ویروس کرونا اولویت اول و مهم همه سیاست‌گذاران، دولت، مردم و بخش خصوصی مقابله با ویروس کرونا و شیوع بیشتر آن است؛ برای همین فعالان بخش خصوصی استان مرکزی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک سعی کرده باتکیه بر اهمیت مسئولیت اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا به کمک مردم و اقشار آسیب‌دیده و بیمارستان‌های استان برود.

راه دستیابی به جهش صددرصدی

او تأکید می‌کند: دولت و همه ارکان حاکمیت باید در این مدت تلاش کنند از تولید، صنعت و کل اقتصاد حمایت کنند؛ برخی از واحدهای تولیدی امکان پرداخت مالیات را در کوتاه‌مدت ندارند، اینها به زمان بیشتری برای تنفس نیاز دارند. همچنین برخی از واحدها به حمایت دولت در حوزه تأمین نقدینگی بنگاه‌ها نیاز دارند.

توسطی تأکید می‌کند: امسال سال جهش تولید است و باید همه ارکان نظام از تولید و اقتصاد کشور حمایت جدی و همه‌جانبه داشته باشند. اقتصاد ایران ظرفیت شکوفایی و جهش دارد، اما در این شرایط باید سه قوه در کنار هم از بخش خصوصی حمایت کنند؛ با قوانین و مقررات شرایط عادی نمی‌توان در شرایط سخت و استثنایی به جهش دست‌یافت.

رئیس اتاق اراک معتقد است: در این شرایط باید ظرفیت خالی تولید و بنگاه‌های تولیدی را شناسایی کنیم و آن‌ها را در خط تولید برگردانیم، در این صورت با جهش صددرصدی تولید مواجه خواهیم بود؛ وگرنه این هدف بزرگ در حد یک شعار باقی می‌ماند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهگفت‌وگو
شناسه : 102938
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا