بانک به کمک بورس می‌آید؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: تحلیلگران بازار سرمایه ارائه تسهیلات بانکی برای خرید سهام را امکان‌پذیر و مفید می‌دانند. در همین حال برخی نمایندگان مجلس نیز طی دو روز گذشته بحث ایجاد خط اعتباری بانک مرکزی برای کمک به بازار سرمایه را مطرح کرده‌اند که البته همچنان مبهم است و ساز‌و‌کار آن نیز اعلام نشده است. به نظر می‌رسد طرح نماینگان همچنان خام و در حد یک ایده باشد. با این حال طی ماه‌های گذشته هر گونه استمداد بازار سرمایه از بانک مرکزی با پاسخ رد رییس کل این نهاد مواجه شده است. افزایش نرخ سود بانکی و بین‌بانکی، عدم نظارت بر پرداخت سود قانونی توسط بانک‌ها، عدم شفاف‌سازی در نرخ تسعیر ارز و ناترازی عملکرد بانک‌ها از جمله مخالفت‌های عملی بانک مرکزی با درخواست‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه بوده است. اکنون نیز مشخص نیست با وجود حضور عبدالناصر همتی در جلسه روز قبل با رییس‌جمهوری، پیشنهاد ارائه تسهیلات برای خرید سهام مورد بررسی قرار خواهد گرفت یا این مورد نیز به فهرست متروکه مطالبات بازار سرمایه افزوده خواهد شد.

دویست‌وبیستمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز گذشته به ریاست حسن روحانی برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از وضعیت و شرایط بازار سرمایه از سوی رییس سازمان بورس ارائه شد و راهکارهای پیشنهادی برای ثبات و رونق، ایجاد آرامش و تعادل در این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اگرچه جزئیاتی از گزارش محمدعلی دهقان‌دهنوی به رسانه‌های اعلام نشده است اما بر اساس اعلام سایت دولت گفته می‌شود در این گزارش با تحلیل عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه، پیشنهادهایی برای تقویت این صندوق و افزایش نقش تعادل‌بخش آن در بازار سرمایه ارائه شد و مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. رییس‌جمهوری نیز در این جلسه با اشاره به نقش محیط سیاسی در عملکرد بازار سرمایه گفت: همچنان که افق مثبت در فضای تولید و تجارت کشور و رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های خارجی و داخلی، محاسبات سرمایه‌گذاران در بازار بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها را به تقاضای بیشتر در بازار و سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی کشور تشویق می‌کند، ایجاد نگرانی نسبت به دسترسی به بازارها و توان صادراتی بنگاه‌های اقتصادی نیز اثر منفی بر بازار تحمیل می‌کند. روحانی با تاکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه به عنوان یک سیاست اصولی و همیشگی افزود: باید همراه با آموزش‏‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، زمینه‌های حضور همراه با اعتماد مردم در بازار سرمایه فراهم باشد. وی با تاکید بر لزوم تلاش‌های موثر و مداوم با استفاده از ابزارهای لازم برای ممانعت از رکود بازار بورس اظهار داشت: سیستم بانکی در این شرایط می‌تواند به کمک بازار بورس بیاید و با ایجاد امکان لازم برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بورسی، رونق را به بازار بازگرداند. روحانی سیاسی کردن بازار سرمایه و ورود غیرکارشناسی فعالان سیاسی در اظهارنظر نسبت به بورس را از مشکلات امروز بازار سرمایه برشمرد و گفت: بازار سرمایه، بازار حساسی است و برخی اظهارنظرهای نسنجیده می‌تواند بر شرایط این بازار تاثیر‌گذار باشد. رییس‌جمهور تاکید کرد: همه باید از مدیریت هدفمند بازار سرمایه توسط شورای بورس حمایت کنند و این شورا باید از پیشنهادهای فعالان بازار سرمایه و ابتکارات جدید برای ثبات بخشی و ایجاد رونق در این بازار استقبال کند. گفته می‌شود نتایج این جلسه قرار است در نشست سران قوا مورد بررسی قرار گیرد؛ نشستی که با وجود تاخیر یک‌هفته‌ای تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز قطعی نشده است.

سیاست‌زدگی بورس

حسن روحانی روز گذشته مجددا بر حمایت همه‌جانبه دولت از بورس تاکید کرده و سیاسی کردن بازار سرمایه و ورود غیرکارشناسی فعالان سیاسی در اظهارنظر نسبت به بورس را از مشکلات امروز بازار سرمایه برشمرده است. این در حالی است که پیش از این نه تنها شخص رییس‌جمهوری با تبلیغات فراوان مردم را به بورس فراخوانده بود بلکه حتی محمود واعظی رییس دفتر وی، اقدام به تعیین کف حمایتی شاخص کل کرده بود! اگرچه اظهارات روز گذشته روحانی را می‌توان به طور کلی صحیح ارزیابی کرد اما به دلیل نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌توان چندان انتظار داشت که سیاسیون از وضعیت بازار سرمایه به عنوان دستاویزی برای نیل به کرسی مورد نزاع استفاده نکنند. از همین‌رو به نظر می‌رسد ریسک‌های سیاسی انتخابات، دست‌کم تا روشن شدن تکلیف رییس‌جمهوری سیزدهم همچنان ادامه داشته باشد. طی ماه‌های گذشته همچنین علاوه بر مقامات سیاسی دولت، نمایندگان مجلس و دیگر نهادهای سیاسی نیز اظهارنظرهای غیرکارشناسی فراوانی درباره بازار داشته‌اند. این روند همچنان نیز ادامه دارد و هر روز نسخه‌های جدیدی از سوی افراد غیرکارشناس برای بورس پیچیده می‌شود. این در حالی است که به ندرت صدای کارشناسان بازار سرمایه به گوش تصمیم‌گیران رسیده است. اظهارات متخصصان بازار عموما از سوی سهامداران خرد نیز با بی‌مهری مواجه شده و نگاه آنان معمولا به سخنان بدون پشتوانه سیاستمداران بوده است. از همین رو از ابتدای مسیر صعودی بورس، همواره شاهد رفتارهای هیجانی معامله‌گران در بازار بوده‌ایم. این رویکرد همچنان نیز در بازار خودنمایی می‌کند و شاهد مثال آن نیز صفوف فروش قفل نمادهای ارزنده بازار با وجود رشد قیمت‌های جهانی محصولات این شرکت‌هاست. در واقع فرسایش کنونی بازار نیز جدا از دستکاری در مقررات معاملاتی توسط سازمان بورس، محصول نوعی واکنش هیجانی و ترس بازیگران برای نقش‌آفرینی در سمت تقاضاست. در همین حال هنوز نتیجه مشخصی از مذاکرات وین میان ایران، آمریکا و قدرت‌های اروپایی کسب و اعلام نشده است. در نتیجه بازیگران بازار سرمایه همچنان با فضای پرابهامی در حوزه نرخ ارز، تولید، تجارت و صادرات، نرخ تورم و دیگر متغیرهای اثرگذار بر بورس روبه‌رو هستند. به همین علت نمی‌توان بازار سرمایه را با توصیه و اظهارنظر، در برابر ریسک‌های پیش‌رو واکسینه کرد بلکه اکنون نیاز بازار، اعتمادسازی مجدد و تحریک سمت تقاضا از طریق سیاست‌های باثبات پولی و تزریق ادامه‌دار نقدینگی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 185449
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا