بازی متفاوت احیای برجام در دو سوی میز مذاکره

به گزارش جهان صنعت نیوز: عبارت «تصمیم‌گیری» می‌تواند به معنای پایان کار باشد و اگر شرایط طبق روال پیش برود، بوی توافق در آینده نزدیک به مشام می‌رسد. البته در صورتی این امر محقق می‌شود که هم ایران و هم طرف‌های غربی خصوصا آمریکایی‌ها برای احیای برجام قبل از پایان کار دولت فعلی ایران، به جمع‌بندی لازم رسیده باشند. یعنی طرفین از سقف مطالباتی که از اول تعیین کرده بودند تا حدی عقب بکشند که هم منافعشان تامین شود هم به معنی دادن امتیاز به طرف مقابل نباشد و هم اینکه بخواهند در دولت فعلی کار را تمام کنند! اما باید دید که آیا این خواست طرفین مذاکره است؟ یا آرزویی است که از سوی دیپلمات‌های ایرانی به صورت یک‌طرفه مطرح می‌شود؟


بازگشت تیم مذاکره‌کننده به تهران برای «تصمیم‌گیری»

این روزها عراقچی دیپلمات ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خبرهای مثبتی از روند مذاکرات داده است و ظریف هم روز شنبه اعلام کرد که به احتمال زیاد قبل از تغییر دولت در ۱۲ مرداد و در دولت فعلی، این توافق نهایی شود. میخائیل اولیانوف، مقام ارشد روسی در مذاکرات وین هم ۲۴ تیر، ششمین سالگرد برجام را روز احتمالی احیای برجام دانسته است. اما خبرهای دیگری آن سوی میز در جریان است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

روز گذشته عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در وین، قبل از نشست کمیسیون مشترک با بیان اینکه «فکر می‌کنم زمان برای تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است، چون کاملا صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی روشن است و آنها باید تصمیمات خود را بگیرند» با خوش‌بینی اعلام کرد: «اکنون در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است. برخی از مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی مانده بود، حل شده است، برخی از این مسائل هنوز باقی مانده ولی یک شکل کاملا دقیقی به خود گرفته و کاملا روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.»

این دیپلمات ارشد کشورمان نسبت به روند مذاکرات اظهار امیدواری کرد و گفت که دور ششم دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، اما در عین حال دور جدید را که حدودا دو هفته آینده از سر گرفته می‌شود به طور قطعی، دور نهایی مذاکرات ندانست.

عراقچی با تاکید بر اینکه «اکنون از همیشه به یک توافق نزدیکتر هستیم اما آن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده است پر کردنش کار آسانی نیست» افزود: «پر کردن آن فاصله نیازمند تصمیم‌گیری‌هایی است که عمدتا طرف‌های مقابل ما باید بگیرند و امیدوارم که در دوره بعدی بتوانیم این فاصله کوتاه باقی‌مانده را اگرچه راه سخت و پر‌سنگلاخی است طی کنیم و بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی برسیم. این امید من برای آینده است ولی قطعا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا واقعا در دور آینده می‌توانیم این کار را انجام بدهیم یا نه؟ ولی من به شدت امیدوارم.»

مذاکره واشنگتن-تهران قبل از مراسم تحلیف

اما به نظر می‌رسد غربی‌ها چندان عجله‌ای برای «پر کردن آن فاصله‌ها» که عراقچی گفته بود در این فرصت باقی‌مانده دولت فعلی ایران ندارند و شرایط متفاوت‌تر از خوش‌بینی آنها برای احیای برجام، در روزهای پیش‌رو است. بیانیه‌ اتحادیه اروپا با عبارت «اولین دور مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز یکشنبه در وین دنبال می‌شود»، نشانگر احتمال ادامه مذاکرات در روزهای بعد از تبادل قدرت در پاستور است.

پیش از این، پایگاه «اکسیوس» به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده خواستار آن است که پیش از مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید ایران، با این کشور درباره توافق هسته‌ای مذاکره کند. بر اساس این گزارش، دولت «جو بایدن» رییس‌جمهوری آمریکا قصد دارد شش‌هفته قبل از تحلیف رییس‌جمهوری جدید ایران، برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک، درباره برنامه هسته‌ای ایران با تهران مذاکره کند.

این منبع خاطرنشان کرد که به تعویق انداختن مذاکرات تا اوایل ماه آگوست، زمانی که یک دوره انتقالی در ایران اتفاق می‌افتد، باعث «نگرانی» خواهد شد. این منبع تاکید کرد: «اگر ما پیش از تشکیل دولت جدید توافقی نداشته باشیم، من فکر می‌کنم این پرسش‌های جدی در مورد چگونگی دستیابی به آن ایجاد خواهد کرد.»

نیویورک‌تایمز: ایران خواستار تعهد کتبی آمریکا برای تضمین عدم‌خروج مجدد از برجام است

اگر چه مقامات ایرانی نسبت به احیای برجام در زمان باقیمانده ۴۵ روزه تا تحویل دولت به کابینه جدید امیدوارند و عراقچی از شفاف‌شدن مشکلات توافق سخن گفته است، اما روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارش خود به نقل از منابع آگاه مدعی شده است: «افراد حاضر در رایزنی‌های وین می‌گویند که دو مانع اصلی همچنان به قوت خود باقی است که می‌تواند تلاش جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا برای بازگشت به این توافق را نابود کند.»

نیویورک تایمز ادامه داد: «ایرانی‌ها خواستار تعهد کتبی مبنی بر این شده‌اند که هیچ دولت آینده‌ای در آمریکا نتواند همانند دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شود که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، درخواستی منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند آن را ارائه دهد.»

این روزنامه در توجیه ارائه‌ندادن این تضمین از سوی آمریکایی‌ها نوشت: «برجام یک توافق است و یک پیمان به شمار نمی‌آید زیرا آقای بایدن همچون اوباما هرگز نمی‌تواند موافقت دو سوم مجلس سنای آمریکا (با برجام) را داشته باشد. بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رییس‌جمهور دیگری در آینده، همانند ترامپ می‌تواند آن را کنار بگذارد.»

البته ماجرا آنقدرها که عراقچی، ظریف و اولیانوف روسی بیان می‌کنند هم ساده نیست و همان‌طور که وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «به ادامه مذاکرات با ایران برای احیای برجام، بعد از انتخابات نیز متعهد است.» روند مذاکرات احیای برجام را با دولت جدید ایران هم محک بزنند و بعد تصمیم بگیرند که آیا به توافق برجام بازگردند یا به آن خاتمه دهند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 197728
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا