بازی بزرگ در زمینی کوچک

امین بیگانی * شاخص هم وزن با اینکه رشد درصدی کمتری نسبت به شاخص کل داشت اما با رشد ۳۳۲۶۱ واحدی در محدوده ۴۳۲۰۰۸ واحد به کار خود پایان داد. رشد بیش از هشت درصد شاخص وزن طی یک هفته اگر چه مناسب بود، اما نسبت به رشد شاخص کل نزدیک به هفت درصد کمتر بود که نشان‌دهنده توجه بیشتر پول‌ها و بازار به سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار بود که با ارزش جایگزینی خود فاصله‌های معناداری دارند. موردی که در ابتدای شروع سال ۹۹ و در تحلیل‌های هفتگی به آن اشاره شد و به دوستان توصیه شد که سرمایه‌گذاری خود را به سمت گروه‌های بزرگ و بنیادی بازار حرکت دهند.

ارزش معاملات و باز هم روز‌های یک میلیارد دلاری

روند ورود نقدینگی‌های جدید توسط افراد حقیقی و البته صندوق‌ها به بازار ادامه دارد. به طوری که طی هفته گذشته بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار وارد شد. این مقدار در زمان هفتگی رکوردشکنی از حدودا نیمه دوم اردیبهشت به حساب می‌آید. طی سه هفته گذشته در تحلیل هفتگی در همین صفحه عنوان شد که انتظار دارم ارزش معاملات بعد از کاهش در اوایل خرداد ماه به سمت افزایش حرکت کند. اتفاقی که افتاد و طی هفته گذشته میانگین ارزش معاملات روزانه با رشد بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومانی باز به کانال ۲۰ هزار میلیارد تومانی پا گذاشت. ارزش معاملات روزانه باز هم یک میلیارد دلاری شد. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها و موسسات، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

بازار در ترس اصلاح؟!

از حدود دو هفته پیش باز هم بحث‌های اصلاح احتمالی بازار در محافل گوناگون بورسی پیچید. رشد شارپ سهم‌ها بعد از اصلاح اوایل خردادماه و نزدیک شدن شاخص کل در تایم ماهانه به سقف کانال صعودی باعث شده است تا دوباره زمزمه‌های اصلاح در بازار بپیچد و البته عده‌ای هم هر روز از ترس مرگ خودکشی می‌کنند و با نوسانات اشتباه، از سود مناسب بازار برخوردار نمی‌شوند.

نزدیکی شاخص کل به محدوده مقاومتی سقف کانال صعودی اتفاقی است که در حال افتادن است اما برای برخورد با مقاومت‌ها باید با استراتژی مناسب برنامه‌ریزی کرد. اگر افراد دید میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند و سهم بنیادی و مناسب انتخاب کرده باشند نباید نوسانات در نزدیکی این مقاومت‌ها برای آنها دلهره آور باشد. اگر با آگاهی و تحلیل درست نسبت به شرکت‌ها و سهم‌ها سرمایه‌گذاری کرده باشیم، ریسک را کاهش داده‌ایم و ترس را از خود دور کرده‌ایم.

بازار حالا باید خود را با پارامترهای جدید آپدیت کند؛ دلار ۱۹ هزار تومانی در بازار آزاد و دلار ۱۶ هزار تومانی در معاملات نیما باعث افزایش قیمت محصولات فروشی شرکت‌ها و سود‌سازی بیشتر آنها خواهد شد. افزایش قیمت کالاهای وارادتی خارجی باعث رونق در تولید و فروش محصولات تولید داخل خواهد شد. کاهش سود بانکی و سیاست بانک مرکزی در ثبات این نرخ خود می‌تواند رشد بازار در بلندمدت را دستخوش تغییرات مثبت کند.

حمایت‌های ادامه‌دار حاکمیت و دولت از بازار سرمایه خود دلیل دیگری بر سنگین‌تر بودن کفه ترازو به نفع بازار بورس است. صحبت‌های ادامه‌دار رییس‌جمهور در حمایت از بورس در این برهه زمانی، شایعاتی از کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کمک مالیاتی به شرکت‌های در حال پذیرش در بورس از نکات مثبت مهم این روزهای بازار است.

در طرف منفی قضیه نیز اشباع خرید اندیکاتورها و البته نزدیکی به مقاومت‌ها را داریم. اما در جمع بندی می‌توان انتظار داشت که به این مقاومت با همه نوسانات شکسته شود و بازار در میان‌مدت به صعود خود ادامه دهد. اما در این بین نوسانات منفی و اصلاحات موقت جزو لاینفک این بازار است.

انحصار کارگزاری‌ها باید شکسته شود

اختلال در سامانه هسته معاملات بورس یکی از ریسک‌های بزرگ بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران بود که با رویکرد متفاوت جناب قالیباف به عنوان رییس جدید سازمان، موقتا کمتر شد، اگرچه این مسکن‌های موقت را نمی‌توان برای آینده کامل دانست و نیاز است زیرساخت‌های سازمان بورس برای ارائه خدمات به سیل جدید متقاضیان به‌روز شود تا مشکلات کمتری ایجاد کند.

اما حالا ریسک جدید در بستر ارائه‌دهندگان خدمات کارگزاری خود را به روز کرده و در آخرین روز کاری هفته گذشته، قطع تمام ارتباطات کارگزاری آگاه عملا به بسیاری از مشتریان این کارگزاری ضربه مالی و روحی وارد کرد. اعتماد بزرگ‌ترین دارایی هر مجموعه است که به سختی ساخته می‌شود و به راحتی از دست می‌رود. اختلالات در سامانه‌های کارگزاری‌ها عملا یک روند تکراری شده و متاسفانه جوابگویی کارگزاری‌ها به شدت کاهش یافته است و این تنها یک دلیل دارد: وجود انحصار در دادن مجوز برای تاسیس کارگزاری‌های جدید باعث شده که همزمان با افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات کارگزاری، با ثبات تعداد این ارائه‌دهندگان مواجه شویم و عملا این شرکت‌ها را با سود‌های سرشار و شدیدی مواجه کرده است که جوابگویی و خدمات را از آپشن‌های خود عملا حذف کرده‌اند و با مشتریان خود رفتار نامناسبی دارند.

مشخص است که با افزایش سیل متقاضیان و محدود بودن تعداد کارگزاری‌ها عملا یک بازی بزرگ را در زمینی کوچک شروع کرده‌ایم؛ زمینی که گنجایش همه شرکت‌ها‌کننده‌ها را ندارد. با شکست این انحصار می‌توانیم شاهد رقابت در خدمات‌دهی کارگزاری‌ها و دادن تخفیف‌های مختلف برای جذب مشتری‌های جدید باشیم؛ اتفاقی که در یک اقتصاد آزاد و بدون رانت، اتفاقی طبیعی است.

بعد از مطالبه‌گری سهامداران در فضای مجازی حالا خبر می‌رسد که وزیر اقتصاد برای رفع انحصار کارگزاری‌ها وارد میدان شده و به شورای‌عالی بورس، رییس سازمان بورس و هیات مقررات‌زدایی ماموریت داده تا در رابطه با موضوع انحصار مجوز کارگزاری‌ها اقدام و نتیجه را اعلام کنند. امیدوارم این دستور به صورت دنباله‌دار پیگیری شود تا شاهد ارائه بستری مناسب برای خدمات‌دهی به مردم برای ورود به بازار سرمایه و کمک به تولید کشور باشیم.

در هفته پیش رو

در این هفته در حالی به استقبال شروع بازار خواهیم رفت که در پایان هفته گذشته، در پایان وقت سه‌شنبه شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم به طوری که بازار خود را برای چهارشنبه‌ای پرعرضه آماده کرده بود اما بازار غیر از نیم‌ساعت اول چهارشنبه بقیه روز را محکم ایستاد به طوری که در پایان روز شاهد بودیم که بیش از ۲۵۱ سهم با صف خرید‌هایی به ارزش ۴۷۰۰ میلیارد تومان و کمتر از ۹۵ سهم صف فروش‌هایی به ارزش ۳۱۰ میلیارد تومان در بازار باقی ماند. برتری محسوس قدرت خریداران در صف‌های خرید نشان می‌دهد که نقدینگی و جریان پول به بازار هنوز ادامه دارد و شروع بازاری مثبت در ابتدای هفته دور از انتظار نیست.

شدت گرفتن پذیرش شرکت‌ها با نگاه مثبت و البته کمی عجول دولت می‌تواند به تعادل بیشتر بازار در میان‌مدت کمک شایانی کند. افزایش شناوری سهم‌ها در بازار از سیاست‌های مهم و مثبت تیم جدید سازمان بورس است که می‌تواند به شفاف‌تر شدن بازار بورس و واقعی شدن معاملات کمک شایانی کند. به همین منظور یکی از پیش‌شرط‌های پذیرش شرکت‌های جدید بدون بررسی سوابق مالیاتی قبل از سال ۹۸، رساندن شناور سهم به بیش از ۲۵ درصد است.

گزارش‌های تولید و فروش خردادماه روی کدال قرار گرفت، اکثر گزارش‌ها و فروش‌ها مثبت و رو به بالا بود که نشانه مثبتی برای کلیت بازار است. گزارش‌های سه ماهه فصل بهار به مرور روی کدال قرار خواهد گرفت و می‌توانیم شاهد افزایش سودآوری شرکت‌ها و کاهش میانگین P/S بازار باشیم. فصل مجامع است و اکثر سهم‌ها سعی می‌کنند تا پایان تیرماه مجمع عمومی سالانه خود را برگزار کنند، اگرچه به خاطر کرونا قانونا تا پایان شهریورماه مهلت دارند و البته مجمع‌های فعلی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. هفته‌ای نوسانی در پیش خواهیم داشت، عده‌ای از ترس اصلاح شناسایی سود خواهند کرد و عده‌ای احتمال رد شدن از مقاومت‌ها را بیشتر می‌دانند و خرید و سهامداری را انتخاب خواهند کرد. اما سهامداری در میان‌مدت برای خیلی‌ها شیرین‌تر است.

آبراهام لینکلن می‌گوید: اگر برای قطع یک درخت شش ساعت وقت داشته باشم، چهار ساعت اول را به تیز کردن تبرم اختصاص می‌دهم. تحلیلگر و سرمایه‌گذاری که نتواند خود را دائم در مسیر رشد و پیشرفت شخصی با خواندن کتاب، تفکر و دیدن آموزش‌های جدید و… قرار دهد، در حال پیر شدن است و در بازارهای مالی هم آنهایی که پیر شوند (خود را به روز نکنند) حذف خواهند شد.

* تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 117120
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا