بازی با جان مردم

ابوالفضل سروش * آنچه امروزه در مورد این ویروس نگران کننده است سرایت سریع آن به دیگران و مدت ماندگاری آن در خارج از بدن به ویژه روی سطوح است. اگرچه این ویروس قدرت کشندگی پایین تری نسبت به سایر رده ها مثل سارس و مرس دارد اما سرعت و روشهای انتقال آن از یک طرف و عدم شناخت مکانیسم های بیماری زا و رفتار آن در نژادهای مختلف انسانی از طرف دیگر، موجب شده که جامعه جهانی به عنوان یک بحران به آن نگاه کند و تمامی کشورها به سرعت در حال رصد اطلاعات و انجام تحقیقات به منظور یافتن راه های مهار بیماری و درمان آن هستند.

متاسفانه در روزهای اخیر ورود و انتشار این ویروس به کشور تایید شد و تعدادی از هموطنان نیز در اثر ابتلا به این ویروس فوت شده اند که ضمن تسلیت به بازماندگانشان لازم  است تمامی مردم عزیز کشور در یک بسیج عمومی پیشگیری شرکت کنند تا بتوان گسترش این بیماری را مهار و کنترل کرد. با توجه به رفتار این ویروس هرگونه مواجهه با فرد یا محیط آلوده باید محدود شده و در موارد ضروری ارتباط تحت شرایط کنترل شده شدید انجام شود.

تمامی ارتباطات نزدیک از جمله دست دادن، روبوسی، تماس فیزیکی، استفاده از وسایل و ابزار آلات مشترک، حضور در اماکن عمومی، شرکت در مراسمات دینی و آیینی، جشنها، مسابقات، برنامه های تفریحی و ورزشی، اردوها، زیارتها، نمازجمعه و جماعت، جلسات کاری، استفاده از حمل ونقل عمومی، تبادل وجوه نقد )سکه و اسکناس( و… باید ممنوع و تعطیل شود.

به طور خلاصه میتوان گفت تماس با تمامی سطوحی که احتمال آلودگی حتی ضعیفی دارند باید محدود شود و حضور در منزل و عدم خروج از منزل بهترین راهکار برای عدم تماس است پس حتی المقدور تا کنترل بحران و اعلام  وضعیت عادی از منزل خارج نشوید.از طرف دیگر با توجه به اینکه هنوز ابعاد و میزان گسترش بیماری در ایران شناخته شده نیست ناگزیر هر یک از ما ممکن است بیمار یا ناقل بیماری باشیم بنابراین ضمن رعایت حریم و حرمت انسانی همدیگر، همگی ناگزیریم به خاطر سلامت  خود، خانواده و عموم جامعه مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

تحقیقات اخیر حاکی از این است که شستوشوی مکرر دستها موثرترین راه پیشگیری از انتقال بیماری است و استفاده از ماسک اگرچه خیلی مهم است اما به اندازه استفاده از دستکش و شستوشوی دستها اهمیت ندارد. بنابراین در حوزه بهداشت شخصی شستوشوی مکرر دست و در حوزه بهداشت عمومی ضدعفونی مستمر سطوح لازم  و ضروری است. در مورد نحوه ورود این بیماری به کشور، اگرچه هنوز منبع اصلی انتشار بیماری در دست بررسی است اما به گفته وزیر محترم بهداشت، بیماری احتماال از طریق مسافران چینی و بازرگانان ایرانی که به چین سفر داشته اند وارد ایران و منتشر شده است. در مورد مبارزه با محتکران ماسک و لوازم بهداشتی به مثل قدیمی اشاره میکنم که سزای گرانفروش نخریدن است.

در این مورد نیز سیاست وزارت بهداشت مبنی بر توزیع رایگان ماسک و لوازم بهداشتی سیاستی زیرکانه و موثر است که علاوه بر ایجاد عدالت در دسترسی عموم به ویژه اقشار ضعیف جامعه به اقلام  مورد نیاز، محتکران را نیز با نخریدن اقلام احتکار شده شکست خواهد داد. البته سیستم قضایی نیز باید هم با عاملان  بی توجه یا فرصت طلب در انتقال بیماری به کشور برخورد شدید کرده و هم اشد مجازات برای محتکران و گرانفروشان و سوءاستفاده گران از سلامت مردم را در نظر گرفته و آنان را به سزای اعمال پلیدشان برساند به طوری که دیگر هیچ کس جرات نکند با سلامت  مردم بازی کند.

* عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

یادداشت
شناسه : 90857
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا