بازار سیاه ورق نتیجه فروش اعتباری است

به گزارش جهان صنعت نیوزامیرحسین کاوه گفت: تولید کننده برای دریافت ورق باید سه ماه خواب سرمایه داشته باشد، درحالی که قبلا ورق را می گرفت و دو ماه بعد پولش را می داد، یعنی عملا ۵ ماه به ضرر تولیدکنندگان شده است.

وی با اشاره به نقایصی که سایت «بهین یاب» در ارزیابی نیاز تولید کنندگان صنایع دارد گفت: صنایع زیادی هستند که عملا تولید ندارند ولی ورق فولادی دریافت می کنند. به این خاطر به یک تیم شش نفره از سوی وزارت صمت، ماموریت داده شده است که ظرفیت سنجی تازه ای از نیاز صنایع صورت گیرد و این ارزیابی جایگزین ارزیابی سایت بهین یاب شود.  

کاوه افزود: در این تیم، دو نفر از سندیکای لوله و پروفیل، دو نفر از فولاد مبارکه، یک نماینده از وزارت صمت و یک نفر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان حضور دارند که در وهله اول نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی را شناسایی می کنند و درگام بعدی نمایندگان انجمن های دیگر به این کمیته اضافه می شوند و نیازسنجی این صنایع نیز صورت می گیرد.

وی درباره شرایط بازار ورق فولادی تصریح کرد: اگر عرضه ها بیشتر شود و فروش های قبلی به موقع تحویل داده شود و ورق به تولید کنندگان واقعی اختصاص یابد با جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب قیمت ها کنترل می شود.

امیرحسین کاوه گفت: مشکل فعلی این است که فرو ش ها نقدی شده و تولید کنندگان کوچک مشکل سرمایه درگردش دارند، اما عملا تبدیل به تامین مالی صنعت بزرگ مادر شده اند و این مساله باعث نتش بازار شده است. این درحالی است که فولاد مبارکه اظهار می کند که با فروش اعتباری مشکلی ندارد.

وی با تاکید بر اشتباه وزارت صمت که صنایع کوچک را تبدیل به منبع تامین مالی صنایع بزرگ کرده است، اضافه کرد: این رویه به نفع فولاد مبارکه شده و یک سری دلال پیدا شده اند و با تامین سرمایه، سهیمه صنایع کوچک را خریداری کرده و بازار سیاه و رانت ایجاد کرده اند. حتی برخی از کارگزاری ها به صنایع اعلام می کنند که اگر شما پول ندارید سمیه تان را ما می خریم و این مساله تنش بازار را دامن زده است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: این سه اشکال همزمان، یعنی عرضه کم، فروش نقدی و اشکال در سمیه بندی «بهین یاب» باعث شده است که مواد اولیه دست دلال ها بچرخد و به تولید کننده نرسد. اگر وزارت صنایع فروش ال سی را به تولید کنندگان واقعی آزاد کند و عرضه ها بیشتر شود و فروش های قبلی به موقع تحویل شود بازار بلافاصله عادی خواهد شد.

وی درباره دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتخاذ چنین تصمیمی گفت: وزارت صمت فکر می کند اگر فروش اعتباری انجام شود تقاضای کاذب ایجاد می شود، درحالی که این استدلال اشتباه باعث شده است تولید کنندگان واقعی که نقدینگی ندارند کنار بروند و دلالان از این موقعیت استفاده کنند و همین مساله خود به خود باعث افزایش تقاضای کاذب شده و دلال ها اجازه نمی دهند ورق ارزان شود.

وی در با اشاره به این که درحال حاضر قیمت پروفیل با ورق در بازار سیاه یکسان است، تصریح کرد: پروفیل در دست تولید کننده مانده است و ورق هم در دست دلال هاست.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 85925
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا