بار گرانی مسکن بر گرده نحیف اجاره نشینان

جهان صنعت نیوز| سپیده سادات خرمگاه- عبور تورم از نرخ ۵۰ درصدی و همچنین زمزمه افزایش قیمت های جدید بعد از اتمام کرونا در کشور از جمله مواردی است که باعث شده صاحبان ملک برای کاهش میزان رهن و اجاره و کمک به مستاجران روی خوش نشان ندهند. مسئله ای که با توجه به قیمت های سرسام آور ملک در این بازار چندان دور از انتظار نبوده است.

اگرچه نرخ میانگین مسکن از سوی ارگان های رسمی متری ۱۴ میلیون تومان عنوان می شود اما گشت و گذاری در بازار نشان می دهد که حتی یک خانه ۱۵ ساله در شهرهای بزرگ را نمی توان کمتر از متری ۲۰ میلیون تومان خریداری کرد. این در حالی است که روند افزایش قیمت در این بازار همچنان ادامه دار است و ورود سوداگران و دلالان به این بازار، افزایش قیمت های جدیدی را رقم زده است.

در این میان شاهد این هستیم که راهکارهای دولت برای ایجاد تعادل در بازار مسکن نتیجه خاصی نداشته و حتی تسهیلات مسکن نیز نتوانسته کمکی به خانه دار شدن مردم کند. آنطور که کارشناسان می گویند، وام های ارائه شده از سوی دولت به صورت خوشبینانه تنها حدود ۱۰ درصد از ارزش یک ملک در شرایط فعلی را پوشش می دهد.

نقش پررنگ دلالان

بنابراین عجیب نیست که صاحبان ملک نسبت به سرمایه خود حساسیت زیادی نشان دهند و با مستاجران برای کاهش میزان رهن و اجاره خیلی کنار نیایند. بر اساس آنچه کارشناسان بازار مسکن می گویند، این بازار با رکود تورمی همراه است و با توجه به کاهش درآمدهای دولت، امیدی به بهبود این شرایط نیست.

در همین خصوص یکی از کارشناسان مسکن به «جهان صنعت نیوز» گفت: در حال حاضر بازار مسکن در دست سوداگران قرار دارد و روند صعودی قیمت در آن ادامه دار است.

علیرضا سرحدی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در طی سال های اخیر، اظهار کرد: بازار مسکن در سال ۹۳ پس از طی یک دوره تورم، وارد رکود شد به طوری که این رکود حتی تا سال ۹۸ نیز  بر بازار حاکم بود.

وی ادامه داد: در واقع تا همین سال گذشته آرامش نسبی در بازار پدیدار شده بود که عمر آن زیاد نبود به طوری که در بهمن  و اسفند ماه سال قبل مجددا با ورود برخی افراد خاص، این بازار وارد سربالایی گرانی شد.

سرحدی با تاکید بر اینکه حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن باعث برهم خوردن آرامش این بازار شد، افزود: ماه هاست که بازار مسکن در اختیار دلالان قرار گرفته و مصرف کنندگان نقش چندانی در آن ندارند. همین موضوع باعث شد که یک ملک در طول یک هفته بارها دست به دست شود.

توقف افزایش قیمت سرسام آور

وی با بیان اینکه ورود کرونا به کشور از اواخر سال گذشته بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: حضور پر رنگ دلالان در بازار مسکن اگرچه باعث رشد قیمت سرسام آور در این حوزه شد اما در نهایت با همه گیری کرونا در کشور شاهد توقف این روند غیرمنطقی در بازار بودیم به طوری که این چرخه بدون تغییر قیمت متوقف شد.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: دلالان تا روزهای پایانی سال گذشته تا جایی که امکان داشت، معاملات خود را ادامه دادند و حتی امیدوار بودند که بد از اتمام ماجرای کرونا چرخه ای که در بازار مسکن برقرار شده، به روند سابق بازگردد.

به گفته وی، در شرایط فعلی توقعی که از سوی این افراد در بازار مسکن ایجاد شده این است که بعد از اتمام داستان کرونا، افزایش قیمت قابل توجهی در این بازار حاکم شود. از این رو سوداگران فروش املاک خریداری شده را متوقف کرده اند تا بعد از این سپری شدن این دوران، این ملک ها را با قیمت های باورنکردنی به فروش برسانند.

ورود نقدینگی قابل توجه به بازار

سرحدی با بیان اینکه دلیل التهابات اخیر بازار مسکن ورود نقدینگی قابل توجه از سوی سوداگران به بازار بود، گفت: این مسئله باعث شد که افزایش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران حتی به ۳۰ درصد نیز برسد.

این کارشناس ادامه داد: در این بین افرادی هم هستند که در قبال خریدی که در بازار مسکن انجام داده اند، توقع سود بالایی دارند.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی کرونا بر بازار مسکن حاکم است و این بحران اگر ادامه دار شود وضعیت وخیمتر می شود اما اگر اتمام پیدا کند، سوداگران بازهم بازار را در دست میگیرند.

سرحدی با پیش بینی آینده بازار مسکن در سال ۹۹، گفت: با ادامه پیدا کردن وضعیت کنونی، رکود تورمی بی سابقه ای در انتظار بازار مسکن ایران است چرا که قیمت ها بسیار افزایش داشته است و خریداران هم به نسبت سال های گذشته بسیار ضعیف شده اند .

فشار گرانی به اجاره نشینان

وی با اشاره به اینکه مهمترین بحث در حال حاضر وضعیت رهن و اجاره در بازار مسکن است، افزود: فشار بازار مسکن و افزایش قیمت در شرایط فعلی روش دوش اجاره نشینان است چرا که با توجه به رکود تورمی بازار، صاحبان ملک حاضر نیستند که ملک خود را به قیمت های پایین اجاره بدهند.

سرحدی بیان کرد: به عبارت دیگر خرید و فروش زیادی در سال ۹۹ انجام نخواهد شد و مالکان هم با در نظر گرفتن نرخ تورم موجود، راضی به کاهش قیمت حتی در اجاره برای مستاجرین نخواهند شد.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در بخش اجاره نشینی وضعیت ناگواری بر بازار حاکم است، گفت: در حال حاضر هنوز بنگاه ها به صورت کامل باز نشده اند و  معامله زیادی انجام نشده است. این در حالی است که  زمزمه ها حاکی از افزایش قیمت مجدد در این بازار است.

به گفته وی، هنوز جابه جایی ها در بازار اغاز نشده است و بعد از ماه رمضان شاهد معاملات جدید در این حوزه خواهیم بود.

بازار کشش افزایش قیمت ندارد

سرحدی افزود: ما در سال گذشته شاهد رشد قیمت ۴۰ درصدی در این بازار بوده ایم به طوری که دیگر گنجایشی برای رشد قیمت وجود ندارد.

وی تنها راه جلوگیری از سیر صعودی قیمت در بازار مسکن را دخالت سنجیده دولت دانست و اظهار کرد: زمان آن رسیده است که دولت با نظارت ساده و به جا از افزایش قیمت های مجدد در بازار جلوگیری کند.

به گفته این کارشناس، اخذ مالیات از خانه های خالی اقدامی است که تنها در حد حرف باقی مانده و اجرایی نشده است. در حالی که اگر در سال جاری نیز این کار اجرایی نشود، سال بسیار بدی برای بازار مسکن و همچنین مالکین و مستاجرین در پیش خواهد بود.

وام های دولت تناسبی با قیمت های بازار ندارد

این کارشناس مسکن همچنین در خصوص وام هایی که دولت برای خانه دار شدن زوجین در نظر گرفته است، گفت: مبلغ این وام ها خیلی خنده دار است است و هیچ تناسبی با قیمت بازار ندارد . چرا که با این مبالغ نمی توان خانه ای تهیه کرد. در واقع این وام ها حتی ۱۰ درصد از مبلغ خانه های موجود را هم پوشش نمی دهد.

وی همچنین در واکنش به طرح مسکن ملی افزود: ماجرای مسکن ملی خیلی وقت است که مطرح شده اما شرایط اجرایی آن مهیا نیست و دولت هم بودجه ای برای اجرایی کردن این طرح ندارد .

سرحدی ادامه داد: طرح مسکن ملی را آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی مطرح کرد به طوری که این طرح حتی مکتوب هم نیست. بنابراین به نظر می رسد که مسکن مهر دولت احمدی نژاد با تمام اشکالاتی که داشت، از این طرح عملیاتی تر بود.

وی با بیان اینکه طرح مسکن ملی از هیچ لحاظ قابلیت اجرایی ندارد، گفت: شرایط مالی اجرای این طرح مهیا نیست و دولت هم نمی تواند در این خصوص کاری از پیش ببرد.

دولت بودجه ورود به بازار مسکن را ندارد

این کارشناس مسکن اظهار کرد: با توجه به تحریم های آمریکا و کاهش فروش نفت، دولت توان و بودجه ای برای ورود به بازار مسکن ندارد. از این رو همچون روال سابق مردم برای قضیه مسکن باید خودشان فکری کنند.  

وی ادامه داد: البته دولت در شرایط فعلی می تواند علاوه بر برخورد جدی با سفته بازها ، تمهیداتی را بیندیشد که خانه های خالی وارد بازار شود تا به این ترتیب تا حدی تعادل قیمت در این حوزه به وجود بیاید.

سرحدی با اشاره به روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم گفت: دولت در شرایط فعلی بیشتر به شعار دادن می پردازد و از عمل خبری نیست. بنابراین در ماه های پیش رو هم کاری از پیش نمی رود و هرچه گفته می شود صرفا برای دلگرمی مردم است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 102428
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا