ایران پیشرفته‌ترین شبکه پایش دریایی در منطقه را دارد

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   «محمد راستاد» در پیامی ویدئویی به مناسبت دومین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا، افزود: دریاها و اقیانوس‌ها از جایگاه ویژه‌ای برای حمل‌و نقل، تجارت و امنیت ملی کشورها برخوردارند و اهمیت این جایگاه روزافزون است.


وی در پیام خود آورده است؛ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دریایی درموقعیت راهبردی در مجاورت سه حوزه آبی (یعنی دریای خزر، خلیج فارس و خلیج عمان) واقع شده و استفاده مناسب از توانمندی این حوزه‌ها می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

راستاد افزوده است:امروز باتوجه به ضرورت ارتقاء ایمنی ناوبری در آبهای تحت حاکمیت ایران، روند رو به رشد بهینه سازی، ساخت و توسعه سازه‌های دریایی، گسترش حمل‌و نقل دریایی و تلاش برای استفاده بهینه از منابع دریایی کشور در خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز و دریای خزر، می‌توان به اهمیت نیاز دسترسی به اطلاعات و داده‌های دریایی پی برد.

وی، سازمان بنادر و دریانوردی ایران را به عنوان مرجع اصلی امور مربوط به دریاها و سواحل کشور معرفی کرده که پایگاه داده دریایی مناسب را ایجاد کرده و با انجام مطالعات شبیه‌سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران، تکمیل شبکه ملی نظارت بر پارامترهای دریایی، توسعه نرم افزار دینامیک دریایی ایرانی و انجام هیدروگرافی دوره ای سواحل و بنادر کشور، به حل مسائل مهندسی در سواحل ایران به عنوان ماموریت حاکمیتی خود، پرداخته است.

مطالعات شبیه سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران، که پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور را در هفت مرحله دربر می گیرد، از حدود دو دهه پیش در خلیج چابهار آغاز شد و در ادامه در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، دریای خزر، سواحل مکران و خوزستان گسترش پیدا کرد.

راستاد می افزاید: این پروژه ملی به دنبال اهدافی نظیر جمع آوری و تأمین اطلاعات هیدرودینامیکی، در نظر گرفتن چالش ها و کاستی ها در مناطق ساحلی و ارائه راهکارهای مهندسی و ایجاد یک منبع اطلاعاتی مطمئن برای استفاده و طراحی سازه های دریایی و ساحلی است.

وی در پیام خودآورده است، نتایج حاصل از این پروژه در چارچوب ارتقاء دقت در پروژه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) و غنی سازی پایگاه‌های اطلاعاتی ملی دریایی مورد استفاده قرار گرفته است.

براساس این پیام، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان نقش آفرین در حوزه دریایی و ساحلی ایران و با توجه به اهمیت ثبت داده‌ها در مورد پارامترهای دریایی مانند موج، جریان، رسوبات و سطح آب، اقدامات موثری را از طریق طراحی و بهره برداری از شبکه نظارت ملی برای پارامترهای دریایی در ۲۰ سال گذشته انجام داده که برخی از آنها شامل: طراحی، ساخت و نصب ۱۱ شناور هیدروگرافیک در سواحل ایران، موقعیت یابی، نصب و بهره برداری از ۹ ایستگاه هواشناسی بندری، موقعیت یابی، نصب و بهره برداری از ۱۳ ایستگاه جزر و مد پیشرفته در بنادر جنوبی کشور (در خلیج فارس و خلیج عمان) و چهار ایستگاه پیشرفته در بنادر شمالی (در دریای خزر) است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 137844
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا