ایران و قطر فصل نوینی از همکاری ها؛ تبادل نیروی کار

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از راه‌های کاهش نرخ بیکاری اعزام نیروی کار به کشورها دیگر است و این اقدام همواره مورد توجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. به گونه‌ای که پیش‌بینی شده پنج هزار نفر نیروی کار سال آینده به خارج از کشور اعزام شود.

براین اساس مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری سومین نشست کمیته مشترک وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و وزارت توسعه اداری،کار و امور اجتماعی دولت قطر در دوحه خبر داد.

به گفته «علی حسین شهریور» در این نشست طرفین ضمن توافق برای گسترش مناسبات دو جانبه در حوزه‌های تبادل نیروی کار ماهر و متخصص، روابط کار و سیاست گذاری بازار کار، بر وجود اراده عملی برای ارتقاء سطح همکاری‌ها تاکید کردند .

تسهیل صدور و تمدید مجوز کار برای نیروی کار ایرانی، ارسال فهرست کارگران ایرانی به صورت سالیانه و به شکل ادواری برای طرف ایرانی ، تبادل فهرست‌های موسسات کاریابی مورد تایید و تسهیل ارتباط کاریابی های دو کشور بخش دیگری از توافقات انجام شده از سوی کمیته مشترک بود.

مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه بازرسی کار و آگاهی در مورد هیات‌های حل اختلافات کارگری و کارفرمایی و همکاری و حمایت هرچه بیشتر از مواضع یکدیگر در سازمان بین المللی کار نیز مورد موافقت طرفین قرار گرفت .

در این نشست مقرر شد برنامه اقدام مشترک همکاری بین دو وزارتخانه تدوین و  در سال ۲۰۲۰ میلادی در تهران یا دوحه توسط وزرای دو کشور به امضا برسد.

دستمزد سالانه جامعه کارگری و بیمه شدگان تأمین اجتماعی هر ساله با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در روزهای پایانی اسفندماه تعیین می‌شود.

بر این اساس، ۲۸ اسفند سال گذشته، دستمزد سال ۹۸ کارگران با تصویب شورای عالی کار برای «حداقلی بگیران» (کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند) با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین شد. همچنین میزان دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه کار که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند، ۱۳ درصد نسبت به حقوق پایه ۹۷ به اضافه ۲۶۱ هزار ۱۱۸ تومان تعیین شد.

«محمد اکبرنیا» مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به ظرفیت‌های بازار کار کشور و افراد جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، در سال آینده اعزام پنج هزار نفر نیروی کار ایرانی جهت اشتغال به خارج از کشور، هدفگذاری شده است و در دستور کار قرار داد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 88147
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا