ایران هم حق دارد از بازار فروش تسلیحات سهمی ببرد

سیدحسین نقوی‌حسینی * پس آژانس را تحت فشار قرار داد تا قطعنامه شورای حکام را علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کند. همچنین کوشید پرونده ما را به شورای امنیت بفرستد ولی کشورهای چین و روسیه صراحتا اعلام کردند آمریکا حالا که از برجام خارج شده حق ندارد درباره مفاد برجام و پرونده هسته‌ای ایران صحبت کند. به همین دلیل در جهت تامین منافع خود مسیر شورای امنیت را در پیش گرفت تا سازمان ملل متحد را در راستای مطالباتش وارد میدان کند.


آمریکایی‌ها تاکید دارند تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در مهرماه سال جاری لغو می‌شود را با فشارهای سیاسی دوباره تمدید و ادامه‌دار کند. دلیل اصلی آمریکا هم نگرانی از قدرت تسلیحاتی، دانش و فناوری ایران است.

جمهوری اسلامی امروزه یکی از کشورهای مهمی است که از نظر تکنولوژی، فنی، فناوری و علمی در جایگاه بالایی قرار دارد و می‌تواند تسلیحات نظامی تولید کند. کشوری که در زمان جنگ تحمیلی حتی سیم خاردار را هم وارد می‌کرد، حالا به یکی از کشورهای صاحب فناوری و تکنولوژی و دانش تولید سلاح تبدیل شده و این امر آمریکا را ترسانده است که ایران به رقیب جدی او در تولید تسلیحات بدل شود چرا که یکی از راه‌های درآمد آمریکا تولید و فروش تسلیحات نظامی است و فروش تسلیحات امروزه در حوزه اقتصاد بازار بزرگی دارد و این بازار کمتر از بازار نفت و گاز نیست.

بنابراین از آنجا که ما هم این توانمندی را داریم، چرا نباید بتوانیم از این توانمندی استفاده کنیم؟ پس سهم ما از بازار تسلیحات چه می‌شود؟ چرا این بازار فقط باید در انحصار غربی‌ها و آمریکایی‌ها باشد و فقط آنها در این بازار سلاح بفروشند؟

این حق جمهوری اسلامی ایران است که از این بازار سهمی داشته باشد و دانش و تکنولوژی و محصولات خود را بفروشد و مبادله کند. بنابراین چون ایران دارای این توانمندی است و برخلاف خواست آمریکا می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از بازار تولید و فروش تسلیحات نظامی تامین کند، آمریکایی‌ها به طور جدی دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که مهرماه به اتمام می‌رسد، هستند.

وقتی آمریکایی‌ها یکجانبه‌گرایی می‌کنند و با وجودی که برجام را مجامع بین‌المللی تایید کرده‌اند و مورد تایید سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد که خود آمریکایی‌ها در آن سازمان حضور دارند، بوده است و اتحادیه اروپا هم بر آن تاکید دارد و همه کشورها از آن استقبال کرده‌اند، چرا آمریکا آن را به صورت یکجانبه لغو کرده و حالا به دنبال دخالت در اجرای مفاد آن است؟ این یعنی یکجانبه‌گرایی و امروز جهان تحمل قلدرمآبی و یکجانبه‌گرایی را ندارد. دنیای امروز دنیای چندجانبه‌گرایی است و همه کشورها باید به حقوق دیگران احترام بگذارند؛ چیزی که ایالات متحده نسبت به آن بی‌توجه است و چنین حقی را برای دیگر کشورها قائل نیست.

البته اطمینان دارم که آمریکایی‌ها در این‌باره به خواست خود نمی‌رسند و نمی‌توانند موفق شوند. آنها با میل و اراده خودشان به طور یکجانبه از برجام خارج شده و گفته‌اند آن را قبول ندارند، حالا چطور به خودشان اجازه می‌دهند در عرصه بین‌المللی به همان برجام استناد کنند یا بخواهند جلوی برخی مفاد آن را بگیرند؟ حتی بخواهند برخی مواد دیگر آن اجرا شود؟

رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان هم در این‌باره مواضع خوبی گرفته‌اند و تاکید دارند ایران تحمل ادامه دخالت‌های آمریکا را ندارد و این رفتار را تحمل نخواهد کرد. ما قطعا مسیرهای خوبی برای طی کردن پیش رو داریم. همان‌طور که در برجام نشان دادیم می‌توانیم تعهدات برجامی را کاهش دهیم، در شرایط فعلی هم می‌توانیم مسیرمان را طی کنیم. البته غربی‌ها هم به خوبی به این موضوع واقفند و می‌دانند جمهوری اسلامی در این راه با کسی شوخی ندارد. پس یقینا اقتدار جمهوری اسلامی ایران حفظ خواهد شد و بازنده اصلی این ماجرا آمریکاست.

* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 118552
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا