ایران یکی از بحران زده‌ترین اقتصادهای جهان

جهان صنعت نیوز: براساس گزارش چشم انداز اقتصادی صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران تا پایان سال میلادی جاری به منفی ۹٫۴۵ درصد خواهد رسید و به این ترتیب ایران یکی از بحران زده ترین اقتصاد های جهان را دارد. 


پیش از این صندوق بین المللی پول برای رشد اقتصادی ایران عدد منفی ۶ را پیش بینی کرده بود که نتایج گزارش جدید نشان می دهد شرایط اقتصادی ایران بیش از پیش با مشکلات ناشی از تحریم دچار اختلال شده است.

افزایش بیکاری به ۱۷ درصد

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است نرخ بیکاری در ایران به ۱۶٫۷۸ درصد خواهد رسید که در مقایسه با نرخ سال ۲۰۱۸ نشان از رشد ۲٫۳ درصدی دارد.

این در حالی است که رئیس جمهور ایران در سخنان روزهای اخیر خود خبر از مهار تورم و بیکاری داده بود.

نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۴.۴۸ درصد و در سال ۲۰۱۷ برابر ۱۲ درصد بوده است.

براساس این گزارش رتبه بیکاری در ایران در میان دیگر کشورهای جهان در میان دیگر کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ به عدد ۱۳ رسیده بود.

در این آمار هر قدر رتبه کشوری بالاتر باشد یعنی بیکاری کمتری دارد و هرچه رتبه کمتر و به ابتدای فهرست نزدیک شویم کشورها با نرخ بیکاری بیشتری مواجه هستند.

گرچه در گزارش جدید صندوق بین المللی پول رتبه ۶۴ کشور جهان بویژه ونزوئلا و زامبیا اعلام نشده است، اما با مقایسه گزارش پیشین این صندوق که نشان می داد ونزوئلا رتبه نخست بیکاری در جهان را با ۳۵ درصد به خود اختصاص داده بود، آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری ۲۷٫۸۵ درصدی رتبه دوم جهان را در اختیار دارد.  

رشد ۶ درصدی تورم کل

در بخش دیگر بررسی شرایط اقتصاد ایران توسط صندوق بین المللی پول، نرخ تورم کشور برای سال جاری میلادی ۳۵٫۶۷ درصد برآورد شده است که نسبت به سال گذشته میلادی بیش از ۵٫۱۹ درصد رشد را نشان می دهد.

تورم ایران در سال ۲۰۱۸ معادل ۳۰٫۴۸ درصد عنوان شده است.

رتبه ایران در جهان

به این ترتیب ایران در میان کشورهای جهان دارای مقام پنجم تورم است. این درحالی است که ایران در سال های ۲۰۱۸،  ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ جایگاه های ششم و بیست و دوم کشورهای دارای تورم بوده است.

در این گزارش ها کشورهایی که دارای رتبه بیشتری باشند تورم کمتری دارند.

در حال حاضر کشور ونزوئلا با تورم ۲۰۰ هزار درصدی در صدر کشورهای پرتورم جهان قرار دارد و پس از آن کشورهای زامبیا با ۱۶۱٫۸ درصد، آرژانتین با ۵۴٫۴ درصد، سودان با ۵۰٫۴ درصد و ایران قرار دارند.

در میان دیگر کشورهای آسیایی دارای تورم بالا می توان به ترکیه با تورم ۱۵٫۶ درصد، ترکمنستان با ۱۳٫۴ درصد، یمن و ازبکستان با تورم ۱۴٫۷ درصد اشاره کرد.

همچنین تراز حساب جاری ایران نیز از ۴٫۰۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به منفی  ۲٫۶ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

بیشتر بخوانید:

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 54993
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا