ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خروج ارز از کشور و اشتغال‌زایی پایدار با ایجاد کارخانجات اسید فسفریک و کودهای فسفاته

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   عصر امروز در جلسه‌ای با حضور «کاظم خاوازی»، وزیر جهاد کشاورزی، «جعفر سرقینی»، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، «خداداد غریب‌پور» رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو و دکتر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت صمت و کشاورزی در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته و تضمین خرید امضا شد.


مدیرعامل شرکت مس در این مراسم همچنین با اشاره به این‌که برای تولید کود فسفاته مورد استفاده کشاورزان نیاز به تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک و همچنین خاک فسفات است، ادامه داد: با توجه به تولید یک‌میلیون و ۶۱۰ هزارتن اسید سولفوریک در دو منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و نیاز کشور برای تولید کودهای فسفاته به منظور استفاده در زراعت و کشاورزی این تفاهم‌نامه امضا شد تا بتوانیم در مرحله اول تبدیل اسید سولفوریک را به اسید فسفریک و در مرحله بعد تولید کود فسفاته را انجام دهیم.

دکتر سعدمحمدی افزود: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای کارخانه تولید اسید فسفریک ۱۰۰ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه تولید کودهای فسفاته SSP، TSP و DAP حدود ۱۵۰ میلیون یورو است. در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که مدت زمان ساخت کارخانه اسید فسفریک ۲۴ ماه است گفت: مراحل اولیه طراحی این کارخانه در منطقه بندرعباس انجام گرفته است و اسید سولفوریک از کرمان به بندرعباس منتقل می‌شود که برای حمل این اسید سولفوریک به بندرعباس با استفاده از ۱۰۰ دستگاه واگن ریلی مخصوص حمل اسید سولفوریک و ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در بندرعباس نیز برای ذخیره سازی حدود ۱۲۰ هزار تن اسید سولفوریک تاسیسات تخلیه، ذخیره‌سازی و بارگیری، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که این پروژه نیز آماده افتتاح  و بهره‌برداری است. تحویل خاک فسفات نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در منطقه بندرعباس انجام خواهد شد.

دکتر سعدمحمدی با بیان این‌که شرکت مس برای تولید کود فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت، افزود: با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک و همچنین برنامه‌ریزی جهت توزیع کود، ما خواهیم توانست از واردات سالانه یک میلیون تن کودهای فسفاته به کشور جلوگیری کنیم و حتی برنامه برای صادرات مازاد کود هم داریم که از این طریق امیدواریم بتوانیم اتفاق بزرگی برای کشور رقم بزنیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 138024
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا