اگر می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: حسن روحانی رییس‌جمهوری در این جلسه به صورت تمام‌قد از محمدجواد آذرمی‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری خود حمایت کرد چرا که علیه وزیر جوان به دلیل «استنکاف از حکم قضایی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام، محدود نکردن پهنای باند اینترنت بین‌الملل و پیام‌رسان‌های خارجی و انتقاد از صداوسیما» اعلام جرم شده است. او هفته گذشته به عنوان اولین وزیر بعد از انقلاب به دادسرای فرهنگ و رسانه رفت تا درباره اتهامات فوق پاسخگو باشد. این بدان معناست که وزیر ارتباطات و فناوری دولت در حال حاضر با قرار الزام آزاد است؛ مساله‌ای که نه‌تنها واکنش و انتقاد کاربران فضای مجازی را به همراه داشت بلکه موجب اعتراض شدید رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت شد.

اگرچه برخی منتقد عملکرد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بودند و در فضای مجازی به این بخش از سخنان روحانی استناد کردند که گفته بود «دست وزیر ما روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود»! ولی حالا که به دلیل مقاومت او برای فیلتر نکردن اینستاگرام که بخشی از جامعه در آن فضا ارتزاق می‌کنند و مشاغل اینترنتی دارند، در شبکه‌های اجتماعی از او حمایت کرده و نسبت به احضارش به دادسرا واکنش نشان دادند.

رییس‌جمهوری هم روز گذشته در جلسه هیات دولت با حمایت از وزیر ارتباطات و فناوری کابینه‌اش، نسبت به احضار او به دادسرا واکنش نشان داد و ضمن تشکر از آذری‌جهرمی گفت: «وزیر جوان ارتباطات ما و وزیر سابق کار بزرگی کردند. پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. نمی‌توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند. این دستور من بوده و اگر می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید.»

روحانی با تاکید بر اینکه «همه وزرای ما در حال تلاش هستند» بیان کرد: «فضای مجازی برای مردم شغل و کار درست کرده است، آموزش درست کرده و دبستان و دبیرستان و معلم و شاگرد را به هم متصل کرده است. البته مشکلاتی هم دارد، هیچ کس منکر این نیست. خب حالا اگر وزیر راه ما آمده جاده و اتوبان درست کرده و در این جاده تصادف می‌شود آیا باید وزیر راه را بگیرند، مثلا بگویند چون جاده و اتوبان را بزرگ درست کردید ماشین‌ها با سرعت آمدند و تصادف کردند. آقای وزیر پاسخگو باش؟ نه آقا آن متخلف را باید بگیرید. پلیس باید مراقبت کند. آیا می‌توان وظیفه پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه انداخت.»

رییس‌جمهوری همچنین ادامه داد: «در فضای مجازی هم درست مانند فضای حقیقی بعضی‌ها تخلف، سوءاستفاده و دزدی می‌کنند. بعضی‌ها ایمان جوان‌ها را هدف گرفتند. ما باید مراقبت کنیم. همان‌طور که رها کردن نادرست است بستن هم نادرست است. در این دوران کرونا، فضای مجازی به فضای تنفس برای مردم تبدیل شده است. در این ماه‌ها که ناچار بودیم به مردم بگوییم در خانه بمانید و کسب و کارهای خود را تعطیل کنید و به بچه‌ها گفتیم به مدرسه و دانشگاه نروید اگر این فضای مجازی نبود مردم چه کار می‌کردند و یا دانشجویان و دانش‌آموزان چگونه درس می‌خواندند و مردم در این شرایط سخت، چگونه سرگرم می‌شدند.»

این حمایت رییس‌جمهوری از وزیر جوانش بی‌پاسخ نماند و آذری‌جهرمی که یکی از کاربران فعال فضای مجازی و توئیتری است، به دنبال حمایت روحانی از او، در توئیتر خود از رییس‌جمهوری تشکر کرد و در یک جمله نوشت: «ممنونم آقای رییس‌جمهور».

گفتنی است روابط‌عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرده است: «احضار محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست اما پرونده قضایی علیه او با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است.»

غیبت رییس صداوسیما در جلسه هیات دولت

جلسه روز گذشته هیات دولت حواشی دیگری هم داشت و از این میان می‌توان به غیبت علی‌عسگری، رییس سازمان صداوسیما در این جلسه اشاره کرد.

لازم به ذکر است، هفته گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی به نام «زاویه» که از شبکه چهار سیما برگزار شد، یک روحانی به نام احمد جهان‌‌بزرگی که عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، در توهینی بی‌سابقه به رییس‌جمهوری گفت: «مسوولی که در خانه نشسته و شاید پای «منقل» هم باشد، جایی سر نمی‌زند و وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، این مسووله؟» این اظهارات توهین آمیز باعث اعتراض اعضای هیات وزیران شد.

بنابراین پس از جلسه هیات دولت برخی اعضای کابینه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری هم یکی از افرادی بود که در حاشیه جلسه هیات دولت درباره عدم حضور رییس صدا و سیما در جلسه هیات دولت به خبرنگاران توضیح داد و گفت: «صداوسیما در از برنامه‌هایی که دارد چه زنده و چه ضبط‌ شده، در گزینش افراد به نوعی کسانی را انتخاب می‌کند که تابلودار بوده و مخالف دولت هستند، در حالی که ما در شرایطی هستیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام و هماهنگی هستیم تا از جنگ تحمیلی اقتصادی عبور کنیم. صداوسیما نباید با برنامه‌ها و مستنداتی که می‌سازد مردم را ناامید کند.» او درباره عدم حضور عسگری در این جلسه گفت: «برنامه‌ای که در آن یک روحانی را دعوت کرده بودند و با یک لحن بسیار بد به رییس‌جمهور توهین می‌کند، این امری بود که برای وزرای ما قابل قبول نبود و گفتند نمی‌شود که صداوسیمایی که متعلق به نظام است اینگونه عمل کند. البته نمی‌دانم آقای علی عسگری دعوت شده یا نه اما در آن سالنی که حضور داشتیم ایشان نبود.»

تایید تلویحی کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ۱۴۰۰

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی سوالات آنها پاسخ داد. صحبتی که کم و بیش کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تایید می‌کند.

کشور این روزها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و قطعا فشارهای سیاسی بین‌المللی، تحریمی و اقتصادی بر دولت و کشور تاثیر منفی زیادی داشته است. علاوه بر آن نمی‌توان نقش سوءمدیریت دولتی‌ها و برخی کارشکنی‌های غیردولتی را در این باره نادیده گرفت. ولی درست زمانی که مردم از شدت فشارها به تنگ آمده و بخشی از جامعه همه تقصیرات را متوجه دولت روحانی و کابینه‌اش می‌دانند و حالا  که برادر معاون اول رییس‌جمهوری به اتهام قاچاق ارز دولتی به دو سال و نیم حبس محکوم شده است، شنیده شده که جهانگیری قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را دارد؛ موضوعی که اگر چه تاکنون در حد یک احتمال انتخاباتی بود، ولی با پاسخ روز گذشته‌اش، تلویحا این خبر را تایید کرده است.

جهانگیری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی خبر‌ها حکایت از این دارد که شما گزینه اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰ هستید، گفت: «عجله نکنید، آن‌قدر صحبت می‌کنم که خسته شوید.»

** روحانی: بگذارید در این شش ماه ما کار کنیم

نکته دیگری که در جلسه هیات دولت روز گذشته قابل تامل است و نباید از نظر دور داشت، بخشی از سخنان حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان است که در جای خود قابل تامل است. روحانی در این جلسه با اشاره به اینکه تنها شش ماه تا پایان دولت دوازدهم زمان باقی است، از منتقدان، مردم، قوای دیگر و همه کسانی که با دولت قهرند یا انتقاد دارند، خواست که اجازه دهند در این فرصت شش‌ماهه کار کنند و آنها را درگیر حواشی نکنند.

روحانی در این بخش از سخنان خود گفته است: «از تمام قوا، نیروهای مسلح، مردم و آنهایی که با دولت خوب نیستند و با دولت در رقابتند و یا با دولت قهرند خواهش می‌کنم که در این شش ماه بگذارید ما کار کنیم. وزیر ما وقت ندارد که بین سه قوه راه برود. از یک طرف در قوه مجریه کار کند. از یک طرف به کمیسیون‌های مجلس برود و از طرفی به قوه قضاییه احضار شود. کسانی که مسوولیت اجرایی دارند باید به کارشان برسند و بگذارید کارهای نیمه‌تمام را انجام بدهیم و به سرانجام برسانیم.»

این در حالی است که دولت روحانی هفت سال و نیم عهده دارد مسوولیت اجرایی کشور بوده و به اندازه کافی زمان داشته تا هر کاری که لازم است برای حل مشکلات کشور انجام دهد. ولی حالا که تنها شش ماه به اتمام کار آن زمان باقی است، از منتقدان خواسته رقابت با دولت را کنار بگذارند و اجازه دهند در این شش ماه کار کنند. این سوال برای برخی مطرح است که دولت چه کاری می‌تواند در این شش ماه انجام دهد که در این هفت سال و نیم نتوانسته انجام دهد و نیمه‌کاره مانده است؟!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 168564
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا