اگر می‌خواهید در ترکیه سرمایه گذاری کنید این یادداشت را بخوانید

ایمان خدابخش * قبل از خرید ملک در هر کشوری باید به یک سری نکات توجه ویژه ای داشت تا در خرید ملک متحمل خسارات مالی نشد.در ایران اگر بخواهید خانه ای خریداری کنید ماه ها جستجو می کنید و موارد مختلف را مورد بررسی قرار می دهید ولی در خارج از کشور اوضاع کمی متفاوت است.


زندگی نکردن در کشور مورد نظر، نا آگاهی از شرایط و موقعیت منطقه، آشنا نبودن به زبان آن کشور و خیلی از مسائل دیگر، شرایط خرید ملک را دشوار کرده است.  وجود موسسات و شرکت های بدون مجوز، افراد کلاهبردار و سودجو که اطلاعات نادرستی به فرد می دهند همگی باعث شده تا افراد نتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

برای اینکه مطمئن تر شروع به خرید ملک در ترکیه کنید چندین راه وجود دارد:

  • می توانید با کمی جستجو در وب سایت های تخصصی یا با مراجعه به روزنامه هایی که در این نوع تبلیغات فعالیت دارند شروع به جستجو کنید.
  • می توانید مستقیما به بنگاه های معتبر ترکیه مراجعه کنید و با اطمینان ملک مورد نظر خود را انتخاب کنید
  • می توانید به سایت های معتبر که دارای راهنماهای فارسی زبان هستند مراجعه کنید. این سایت ها را می‌توانید با جستجو یا پرسیدن از دیگران از سایت های کلاهبردار جدا کنید.
  • برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در خرید ملک با یک وکیل و یا مشاوره حقوقی که با قوانین ترکیه آشنایی دارند مشورت کنید.

نکاتی که باید در هنگام خرید ملک در ترکیه توجه داشته باشید:

  • ابتدا باید اطمینان داشته باشید که ملکی که انتخاب می کنید، متعلق به شخصی است که خودش را مالک معرفی کرده است می باشد. حتما سند وی را ببینید و اگر به زبان ترکی تسلط ندارید یک مترجم همراه خود داشته باشید.
  • قبل از پرداخت وجه و با راهنمایی مشاور از عدم جود هرگونه بدهی ملکی مانند بدهی مالیاتی، بدهی قبوض آب و برق و گاز اطمینان حاصل کنید. همچنین در قسمت توضیحات سند رسمی ملک دقت کنید که ملک در رهن بانک یا شخص دیگر نباشد.
  • سعی کنید ملک مورد نظر را از نزدیک ببینید و با مشخصات سند تاپو انطباق دهید. در مواردی دیده شده که ملکی که در تاپو به نام خریدار انتقال داده شده با ملکی که فروشنده مدعی فروش آن بوده ، متفاوت بوده است.
  • دقت کنید که ملک مورد نظر مشکلی درباره قوانین شهرداری نداشته باشد. در مواردی دیده شده که فردی ملک را خریداری کرده است و بعد از آن متوجه شده که ملک در طرح شهرداری بوده و فروشنده هم با شهرداری توافق کرده است.

توصیه ما به شما این است که در پروژه هایی ملک خریداری کنید که قبل از شما خارجیان دیگری نیز از آن پروژه ملک را خریداری کرده اند و اقامت گرفته اند. زیرا در این پروژه ها پروسه های استعلامی از برخی از ادارات انجام شده و مشخص است که ملک هیچ گونه مشکلی ندارد.

دولت ترکیه برای اطمینان دادن به افراد سیستم تاپوتاکاس را راه اندازی کرده است. در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد سودجو و کلاهبردار بعد از دریافت پول، سندی به نام فرد نمی زند.

این سیستم واسطه میان خریدار و فروشنده است. متقاضی می تواند مبلغ ملک مورد نظر را در سیستم تاپوتاکاس واریز کند و بعد از به نام زدن سند از طرف فروشنده مبلغ واریزی از طرف خریدار به حساب فروشنده واریز خواهد شد.

برای این‌کار کافی است به سایت تاپوتاکاس بروید و اطلاعات را ثبت کنید. در این سیستم اطلاعات ملک اعم از آدرس، متراژ و … ثبت می شود. نکته حائز اهمیت این است که شما می توانید زبان فارسی را به عنوان زبان مورد استفاده در این سیستم انتخاب کنید.

بسیاری از ایرانیانی که اکنون قصد سرمایه گذاری یا کسب اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه را دارند با سئوالاتی روبرو هستند که پاسخ آنان بصورت کلی به این شرح است.

آیا مالکیت ملک خریداری شده صد درصد است؟ بله. مالکیت ملک صد درصد خواهد بود و تمامی حق و حقوقی که یک شهروند ترک برای ملک مورد نظر دارد، به فرد خارجی نیز داده می شود. فقط نکته قابل توجه این است که زمانی‌که ملکی خریداری می شود تا ۳ سال اجازه فروش آن را نخواهید داشت. بعد از ۳ سال آزادانه می توانید ملک مورد نظر را بفروش برسانید.

دولت ترکیه چه تضمینی در خصوص خرید ملک دارد؟ دولت ترکیه این تضمین را به متقاضیان می دهد که با خرید ملک، سند قطعی را به آن‌ها خواهد داد. مالکیت صد درصد به فرد داده خواهد شد و با خرید ملک با ارزش ۲۵۰ هزار دلار به آن‌ها پاسپورت ترکیه داده خواهد شد و تمامی حقوقی که یک شهروند ترک دارد را به وی می‌دهد.

آیا قانون دریافت اقامت در ازای خرید ملک در ترکیه تضمین شده است؟ چه افرادی شامل این موضوع می شوند؟ این هم از سئوالاتی است که بسیاری از ایرانیان در هنگام سرمایه گذاری و کسب اقامت مطرح می کنند. جواب این سئوال آن است که گفت به تمامی افرادی که ملکی در ترکیه خریداری می کنند و سند به نامشان زده می شود اقامت داده خواهد شد و استثنایی برای ایرانیان وجود ندارد.

موضوع کسب اقامت در ازای خرید ملک در ترکیه نیز کاملا درست و تضمین شده است. مدت زمان اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه ۲ ساله است و در پایان هر دوره قابل تمدید است و بعد از ۵ سال تمدید، به اقامت دائم تبدیل خواهد شد. گفتن این نکته ضروری است که اقامت دائم به معنی شهروندی ترکیه نیست.

چرا موج خرید ملک در ترکیه به راه افتاده است؟ با کاهش ارزش لیر ترکیه نسبت به واحد های پولی دیگر مانند دلار، یورو و پوند سرمایه گذارانی که دارای ارز قدرتمند هستند، با خرید ملک در این کشور می توانند سرمایه گذاری مقرون به صرفه ای داشته باشند.

آمارها نشان می دهند که در آگوست ۲۰۱۸، خرید ملک در ترکیه با افزایش ۱۵۱.۱ درصدی نسبت به سال قبلش همراه بوده است. اکثریت خریداران در ترکیه از خاورمیانه بودند که در آپارتمان های استانبول سرمایه گذاری کرده اند.

با وجود افزایش ارزش لیر نسبت به سال های گذشته، همچنان خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری سودآوری محسوب شده و هزینه های خرید ملک و زندگی در این کشور بسیار مقرون به صرفه است.

چطور می توان پاسپورت ترکیه و دریافت کنیم؟ ترکیه از جمله کشورهایی است که شرایط آسانی را برای اخذ اقامت و شهروندی پیش گرفته و همین امر سبب شده این کشور مقصد نهایی سرمایه گذاراری و زندگی بسیاری از اتباع خارجی شود. راه های اخذ پاسپورت ترکیه شامل : خرید ملک به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار، راه اندازی یک کسب و کار و ثبت شرکت و استخدام ۵۰ نیروی کار ترک، سرمایه گذاری در یک شرکت و یا کسب و کار به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار دلار، سرمایه گذاری در بانک های ترکیه به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار دلار و خرید اوراق دولتی به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار دلار است.

افرادی که قصد دارند پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه گذاری را دریافت و شهروندی ترکیه را دریافت کنند ابتدا باید یک حساب بانکی در یکی از بانک های ترکیه با نام خود داشته باشند.

شیوه کار به این صورت است که ابتدا متقاضی باید مشخص کند چه نوع سرمایه‌گذاری در ترکیه را می خواهد انجام دهد (خرید ملک، خرید اوراق دولتی، ثبت شرکت و…)  در قدم بعدی باید مدارک مورد نیاز را تحویل دهد قدم سوم این است که باید درخواست مجوز اقامت کند و در طول اقامت سرمایه گذاری متقاضی می تواند خارج ترکیه زندگی کند و هیچ اجباری نیست در ترکیه سکونت داشته باشد. بعد از اخذ مجوز اقامت، متقاضی می تواند برای شهروندی ترکیه اقدام کند.

شخصی که پاسپورت ترکیه دریافت می کند آیا خانواده او نیز پاسپورت ترکیه را دریافت خواهند کرد یا خیر؟ بله . خانواده وی شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال هستند و به فرزندان بالای ۱۸ سال پاسپورت ترکیه تعلق نخواهد گرفت

اگر فرزندی در ترکیه به دنیا بیاید آیا فرزند اقامت ترکیه می گیرد یا اینکه با تولد فرزند، آن نوزاد شهروند ترکیه به حساب می آید و می تواند پاسپورت ترکیه را دریافت کند؟ در خصوص تابعیت و شهروندی ترکیه باید این نکته را متذکر شد که نظام حقوقی کشورهای مختلف از لحاظ اعطای تابعیت از طریق تولد به دو گروه تقسیم می شود: گروه اول کشورهای تابع سیستم خاک و گروه دوم کشورهای تابع سیستم خون هستند. کشورهایی که از سیستم خاک پیروی می کنند به فرزندی که در کشورشان به دنیا می آید تابعیت خود را اهدا می کنند. کشورهایی که تابع سیستم خون هستند به فرزندانی تابعیت می دهند که والدینشان تابعیت آن کشور را داشته باشند مثل ایران، فرانسه، آلمان.

لازم به ذکر است که نظام حقوقی کشور ترکیه از سیستم خون پیروی می کند و فقط در صورتی‌که والدین فرزند متولد شده تابعیت ترکیه را داشته باشند به فرزند هم تابعیت تعلق می گیرد.  با توجه به شرایط جدید در مورد تابعیت ترکیه ، فرزندی که پدر ترکیه‌ای و مادر خارجی داشته می تواند تابعیت ترکیه را دریافت کند و اگر پدر فرزند خارجی باشد اما مادر ترک، از بدو تولد نوزاد شهروند ترک به حساب می آید ولی اگر والدین فرزند متولد شده هر دو خارجی باشند تابعیت ترکیه به فرزند داده نخواهد شد.

* کارشناس مسکن

اقتصاد کلانمسکنیادداشت
شناسه : 52958
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا