اپیدمی خودکشی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اخیرا زدن ماسک در خیابان‌های کشور الزامی شده ولی دیگر مثل سابق مردم توجهی به بیماری کرونا نمی‌کنند. برخی از مردم گمان می‌کنند که ویروس کرونا ضعیف‌تر شده در حالی که چنین چیزی واقعیت نداشته و ویروس کرونا همان‌طور که از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده با همان علائم و شدت ادامه داشته و میزان جمعیت درگیر را افزایش می‌دهد. مردم باید به رفتارهایی که در ماه‌های گذشته نشان می‌دادند برگردند. در ماه‌های گذشته ۸۰ درصد مردم، نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت می‌کردند. این در حالی است که اکنون تنها ۲۲ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند. بی‌توجهی مردم به سلامت خود و دیگران نوعی قهر و اعتراض اجتماعی است.

مشکلات روانی زیاد شده است

در همین رابطه ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در ابتدای شیوع کرونا در ایران مردم به شدت از این ویروس می‌ترسند. دولت هم بسیار خوب عمل کرد. اما رییس‌جمهور به مرور زمان شرایط را برای مردم عادی‌سازی کرد و مدام وعده برگشت روال عادی در کشور از شنبه موعود را می‌داد در صورتی که کروناویروس پنج ماه است که در کشور جولان می‌دهد. مردم بی‌گناهند و تنها نگاه‌شان به دستورات کمیته کشوری مقابله با کروناست. کمیته شامل رییس‌جمهور یک فرد حقوقدان و چهار تا پزشک است. در این اوضاع جای خالی یک جامعه‌شناس و روانشناس به شدت احساس می‌شود. چرا باید مدیریت روانی، فرهنگی و اجتماعی را به دست پزشکان داد. در این چند ماه روحانی چندبار اشتباه فاحش کرد. به جای اینکه بهداشت را پلکانی افزایش دهد یکدفعه در اوج کرونا دستور به بازگشایی اماکن عمومی داد. در صورتی که طی گزارش‌هایی که در دسترس دارم بیش از ۴۰ بار این ویروس جهش ژنتیکی کرده ولی رسانه‌ای نمی‌شود. حال بیشترین کشته‌ها را در پاییز و زمستان می‌دهیم. این ویروس در آمریکای جنوبی به شدت رشد کرده است. همین موضوع را باید زودتر به مردم اعلام کرد وگرنه وارد کردن شوک به مردم عواقبی از قبیل خودکشی دارد. مردم به شدت از بیماری کرونا می‌ترسند. این بیماری همزمان شده با بالا رفتن قیمت دلار و سکه و چنان بار سنگینی بر دوش آنها محول شده که ترددشان در خیابان بدون ماسک به نوعی خودکشی است.

فیاض در خصوص اپیدمی خودکشی گفت: در این بحران بسیاری از زنان و مردان به دلیل ناامیدی از آینده روشن دست به خودکشی زدند. برخی از افرادی که به کرونا مبتلا شدند به خاطر ترس از درد بیماری خودشان را کشتند. اخیرا زنان زیادی در تهران به خاطر ‌ترس از بیماری کرونا خودکشی کردند. دولت برای این افراد چه کرده؟ هیچ. به طریقی ما در جامعه شاهد اپیدمی خودکشی هستیم. تنها راهکار آن هم ایجاد انگیزه برای مردم است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر ایجاد انگیزه در جامعه گفت: متاسفانه در هیچ کجای کشور امیدبخشی صورت نمی‌گیرد. این روزها در کشورهای غربی بازگشت حضرت مسیح را به عنوان یک نیروی نجات‌بخش بیان می‌کنند ولی در ایران هیچ‌کس امیدی به مردم نمی‌دهد. در هفته‌های اخیر وارد فاز روانی‌ای شدیم که دیگر مردم استقامتی برای بیماری ندارند.

فیاض درباره بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت گفت: پیش‌تر گفته بودند ویروس کرونا در هوا منتشر نمی‌شود اما دیروز خلاف این قضیه را اعلام کردند. به طور کل مردم دیگر به حرف‌های ضد و نقیض کمیته کشوری مبارزه با کرونا اعتماد ندارند. هر چه تاکنون گفتند چند ماه بعد زیرش زدند. سال‌هاست بین دولت و ملت شکاف عمیق بی‌اعتمادی وجود دارد حال در این مدت این شکاف عمیق‌تر شده است به قدری که کسی توجهی به حرف مسوولان نمی‌کند. وقتی دولت مردم را فدای چرخه اقتصاد کرده دیگر توقع دارید مردم به کدام آینده دلخوش شوند. البته عملکرد رسانه ملی بسیار ضعیف بوده است. در این برهه مسوولان ایران به شدت دچار اضطراب و بی‌فکری شدند.

وی افزود: بیماری کرونا بیشتر بر روح و روان انسان‌ها تاثیر گذاشته است. باید تب روانی را پایین آورد نه اینکه در آن دمید. دولت هیچ برنامه مدونی برای حل مشکلات روانی مردم ندارد و در این دوران فقط در حال وقت تلف کردن است. اوضاع روحی و روانی جامعه در حال بدتر شدن است. آستانه تحریک در جامعه بیشتر شده است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می‌گوید: هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد و باید تنها استفاده از ماسک در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک از ۱۵ تیر در اماکن عمومی الزامی می‌شود، ادامه می‌دهد: استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی اجباری است و به کسانی که از آن استفاده نکنند، ارائه خدمت نمی‌شود و استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

حریرچی کم‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از مهم‌ترین عوامل شیوع موج جدید کرونا در کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای استفاده از ماسک و الزامی شدن آن وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا نسبت به تهیه ماسک ارزان قیمت اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک به ویژه در استان‌هایی که شرایط ابتلا به کرونا در آنها قرمز است، می‌تواند نقش پیشگیرانه در کنترل شیوع این ویروس داشته باشد، می‌گوید: خانواده‌ها می‌توانند با روش‌های ساده و کاربردی نسبت به تهیه ماسک در خانه اقدام کنند.

۱۶۴ تن دیگر جان باختند

سخنگوی وزارت بهداشت از مثبت شدن تست کرونای ۲۵۶۰ نفر دیگر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۵ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید. به گفته وی، ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تا‌کنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و به ویژه استفاده از ماسک، گفته استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های‌غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه ماسک باید برای همه سنین استفاده شود و یکی از وسایل ضروری هنگام خروج از منزل باشد، گفته: استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان‌و‌بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

خطر مرگ و ابتلا به کرونا در کودکان چاق بیشتر است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته خطر مرگ‌و‌میر و ابتلا به ویروس کرونا در افراد چاق و به ویژه کودکان و نوجوانان چاق بیشتر است و اکنون از هشت میلیون کودک زیر پنج سال کشور، ۱۴ درصد دچار اضافه وزن هستند.

عبداللهی گفت: اینکه چرا کودکان و نوجوانان چاق شدند هم دو علت عمده دارد که نیاز است والدین به آن توجه داشته باشند. یکی از علت‌ها الگوی غذایی و مصرف بی‌رویه فست‌فودهاست. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی شیرین نیز یک علت اصلی برای افزایش روز‌به‌روز چاقی و اضافه وزن است. همچنین علت دیگر کم بودن تحرک بدنی در کودکان و نوجوانان است. تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر و گوشی و فعالیت‌های نشستنی و تحرک بدنی کم و الگوی غذایی نامناسب باعث شده کودکان و نوجوانان روز‌به‌روز چاق‌تر شوند.

وی افزود: چاقی در کودکان علامت سلامتی نیست. سرطان‌ها و دیابت در افراد چاق بیشتر اتفاق می‌افتد. شیوع بالای چاقی در کودکان و نوجوان باعث بروز ۳۰ درصد کبد چرب در کودکان شده است. به عنوان یک اولویت مهم در نظام سلامت کشور، پیشگیری و کنترل چاقی کودکان و اضافه وزن کودکان بسیار مهم است.

اخبار برگزیده
شناسه : 119542
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا