اپراتورهای اینترنتی فقط ۴۵ روز فرصت دارند

جهان صنعت نیوز:  آذری‌جهرمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات(فرادید)، گفت: سامانه به مدت ۴۵ روز در اختیار اپراتورها قرار دارد که از اطلاعات کیفیت شبکه سایر اپراتورها نیز مطلع شوند؛ پس از آن، این سامانه در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا کاربران بتوانند بر اساس این اطلاعات، اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنند.

محمدجواد آذری جهرمی امروز در مراسم معرفی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات که با حضور اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی برگزار شد، بیان کرد: ما از ابتدا به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گفتیم آنچه که به صورت مصداقی یک خروجی در حوزه معاونت نظارت نیاز داریم، این است که یک داشبورد تولید کنند که هر شهروند در هر نقطه بتواند مطلع شود چه سرویس‌هایی با چه کیفیت و چه قیمتی در دسترس است.

سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات تحت عنوان فرادید امروز با حضور آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رونمایی شد.

در این مراسم معاونان وزیر ارتباطات از جمله رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، رییس سازمان فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم حضور داشتند.

اپراتورهای اینترنتی تا ۴۰ روز فرصت دارند با بهره‌گیری از این سامانه، مشکلات شبکه خود را برطرف کرده و کیفیت خدمات خود را بهبود ببخشند و پس از ۴۵ روز این سامانه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

آذری جهرمی با بیان این که تمام ساختار و رویکردهای حرکتی در حوزه نظارت بر مبنای بهبود کیفیت خدمات قرار دادیم افزود: سازمان تنظیم مقررات با جمع آوری دیتا از نقاط مختلف شبکه و نظارت‌های دوره‌ای وظیفه جمع آوری اطلاعات برای بهبود کیفیت خدمات را برعهده دارد.

آذری‌جهرمی با بیان این‌که در شبکه ما گلوگاه‌های وجود دارد که دچار مشکل هستند ادامه داد: در نتیجه جمع آوری این اطلاعات الگوریتم‌ها به دست می‌آید که می‌تواند این مشکلات را عیب‌یابی کند. این مشکلات می‌تواند ناشی از مشکلات زیرساختی، مخابرات و یا اپراتورها باشد که به صورت مستقل بررسی می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نصب ۶۰۰۰ سنسور برای جمع آوری اطلاعات در نقاط مختلف کشور بیان کرد: این سنسورها وضعیت شبکه و کیفیت ارائه خدمات اپراتورهای اینترنتی را به صورت آنلاین بررسی می‌کنند. اپلیکیشن سلام که یک برنامه موبایل محور است نیز در دسترسی کاربران قرار دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات خود را از کیفیت شبکه در نقاط مختلف گزارش کنند.

آذری‌جهرمی با بیان این که در شش ماه گذشته سامانه فراگیر آماده سازی و استخراج شده افزود: با وجود این ارتقا و بهبودی در فرآیندهای شبکه شاهد نبودیم و علیرغم تذاکراتی که به اپراتورها داده شده، تغییراتی ایجاد نشد.

در سازمان تنظیم مقررات و  اپراتورها مخالفت‌های برای رونمایی از سامانه فراگیر وجود داشت  اما با قرار دادن این سامانه در اختیار مردم امکان مقایسه بین اپراتورهای ارائه دهنده خدمات فراهم می‌شود.

همانطور که این تجربه در شرکت ارتباطات زیرساخت وجود داشت و اگر چه در ابتدا مخالفت‌های  وجود داشت اما در نهایت به حسنه تبدیل شد و شرکت ارتباطات زیرساخت به دنبال کیفیت رفت.

وی با بیان این که امروزه کیفیت یک شاخص مهم برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است گفت: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ۴۵ روز فرصت دارند که برای بهبود کیفیت تلاش کنند  و پس از این مهلت سامانه در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا ببینیم نحوه ارسال تذکرات و ارائه گزارشات تغییری در فرآیندهای ارتقای شبکه ایجاد می‌کند یا خیر.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در جامعه‌ای که ۷۰  میلیون نفر خدمات شبکه می‌گیرند، نمی‌توان  نسبت به ارتقای شبکه بی‌تفاوت بود گفت: در مدت ۴۵ روز سازمان تنظیم مقررات نیز وظیفه دارد، هر دو هفته گزارشی از شاخص کیفیت اپراتورها منتشر کند.

آذری‌جهرمی با ذکر یک مثال از رصد این سامانه به وضعیت شبکه نسل سوم اپراتور اول اشاره کرد و گفت: در برخی از مناطق نسل سوم یک سوم اپراتور دوم کیفیت دارد، در صورتی که کیفیت نسل چهارم در برخی مناطق ۴۰ درصد بیشتر از اپراتور دوم است. این مشکلات باید در شبکه بررسی و رفع شود.

وی با اشاره به شاخص تجربه‌ای کارور اظهار کرد: شاخص کیفی کی او اس ال (کیفیت خدمات) و کی او ای (تجربه کاربری) از امکانات این سامانه است و کاربران در هر نقطه کشور حق دارند بدانند چه سرویسی را با چه کیفیت و قیمتی دریافت می‌کنند که بتوانند متناسب با آن حق انتخاب داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات با اشاره به فازهای بعدی این سامانه بیان کرد: در فازهای بعدی انعکاس کاربران هم اضافه می‌شود و با راه اندازی این بخش نظرات کاربران از سامانه ۱۹۵ و نحوه پاسخگویی و پشتیبانی شرکت‌ها نیز در سامانه ارائه خواهد شد. در نهایت بیشترین فشار بعد از راه اندازی این سامانه به وزارت ارتباطات است زیرا همه کیفیت را از این وزارت خانه طلب می‌کنند.

آذری‌جهرمی همچنین اظهار کرد: در شش ماه نخست سال جاری شبکه ارتقای کیفیت داشته اما بعد از دریافت شکایت‌ها و بررسی‌ها متوجه شدیم ابزارهای دور زدن فیلترینگ بر سرعت و کیفیت شبکه تاثیر می‌گذارد که این موضوع به ما برنمی‌گردد و دیگران باید اثرات تصمیم‌های خود را بر شبکه ببینند.

در این مراسم همچنین حسین فلاح جوشقانی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – با اشاره به راه‌اندازی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: این سامانه براساس یک سری مبنای تشکیل شده و با این هدف که اطلاعاتی از بهبود شبکه، جمع آوری شود.

وی با بیان این که  هدف این سامانه رقابتی کردن بازار است افزود: برای رصد کیفیت خدمات براساس ارزیابی‌های مردم و متخصصان از این سامانه استفاده می‌شود. همانطور که وزیر ارتباطات به شفافیت به حق الناس تاکید دارند، این سامانه نیز در این راستا راه اندازی می‌شود.

مجید حقی – معاون سازمان فناوری اطلاعات – نیز با بیان این که این سامانه از سال ۹۵ و با سرمایه‌گذاری ۶۱ میلیارد ریال  در حال راه‌اندازی است گفت: این سامانه در کل کشور اطلاعات کیفیت اپراتورها ثابت و سیار را جمع آوری می‌کند  و تکنولوژی‌های روز از وای WiFi، TD-LTE، ADSL و نسل سوم و چهارم اینترنت را مد نظر دارد. کاربران باید بدانند از کدام شرکت سرویس بگیرد که متناسب کارکردهایشان باشد.

آذری‌جهرمی ادامه داد: تمامی شاخص‌هایی که در این سامانه بررسی می‌شود، منطبق با استانداردهای بین‌المللی آی تی یو است، همچنین این شاخص‌ها به هزینه شرکت‌ها لینک می‌شود تا برای کاربران مشخص باشد که از چه سرویسی استفاده کنند.

دانش و فناوری
شناسه : 45140
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا