اونس طلا در معرض ریزش تا مرز ۱۶۰۰ دلار

 به گزارش جهان صنعت نیوز: اونس طلا از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۲۰۰ دلار ریزش قیمت داشته و اکنون سرمایه گذاران طلا می خواهند بدانند روند نزولی طلا در کدام نقطه به پایان می رسد. بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا دو دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش یافت و در ۱۶۹۸ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و کاهش هفتگی ۱.۸ درصد را به ثبت رساند.


عامل اصلی نزول قیمت طلا، رشد بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله بوده است که باعث قویتر شدن دلار شد و قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داد. پیام هفته گذشته جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا که نگرانیهای تورمی و رشد بازده اوراق قرضه را کم اهمیت شمرد هم به این وضعیت کمکی نکرد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: امتناع پاول برای پرداختن به رشد اخیر بازده اوراق قرضه، درخشش را از طلا گرفت و دورنمای کوتاه مدت دلار را تقویت کرد. ما یک هفته و نیم هیچ اظهارنظری از سوی بانک مرکزی آمریکا نخواهیم داشت که دوره خاموشی آنها تا زمان برگزاری نشست سیاست پولی بعد در ۱۷ مارس است. شاهد حرکت آزادانه بازار اوراق قرضه خواهیم بود و در حال حاضر اندکی فشار کوتاه مدت وجود دارد که طلا را آسیب پذیر نگه خواهد داشت.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز به کیتکونیوز گفت: بازارها نگران رشد یکباره بازده اوراق قرضه هستند. این انتظار وجود داشت که پاول به برنامه ای برای جلوگیری از رشد بیشتر بازده اوراق قرضه اشاره کند. در واکنش به نرخهای بهره بالاتر و دلار قویتر، بازارهای سهام و مجموعه کالاها با ریزش روبرو شدند.

با این حال تحلیلگران همچنان انتظار دارند هنگامی که نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله به ۱.۷۵ درصد صعود کرد، سرانجام بانک مرکزی مداخله کند.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز اظهار کرد: صعود بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله به دو درصد، زنگ هشدار را به صدا درخواهد آورد. بازارهای سهام واکنش منفی نشان خواهند داد. این امر ایده فضای پولی باثبات را برهم می زند. آنچه که بانک مرکزی آمریکا به دنبال آن است، بازده اوراق قرضه نیست بلکه وضعیت بازار مالی به شکل گسترده است. زمانی که بانک مرکزی روشن کند که خط قرمزی برای بازده وجود خواهد داشت، می توانیم شاهد بهبود قیمت طلا باشیم.

طلا در مقطع حساسی بسر می برد

در شرایطی که توجهات به رشد بازده اوراق قرضه و دلار معطوف مانده است، وضعیت طلا در کوتاه مدت چطور خواهد بود؟   هاگ گفت: طلا ممکن است در معاملات هفته جاری حمایت در سطح ۱۶۸۵ دلار را امتحان کند. انتظار دارم طلا از این محدوده بهبود پیدا کرده و در ۱۷۰۰ دلار معامله شود که سطح روانی بااهمیتی است. سطح مقاومت بعدی در ۱۷۲۵ و پس از آن در ۱۷۵۰ دلار است.

با این حال میلک با اشاره به ضرورت شفافیت بانک مرکزی آمریکا درباره این که بالاخره چه زمانی به مداخله و کنترل روند رشد بازده اوراق قرضه خواهد پرداخت، معتقد است ریسک نزول به سطح ۱۶۶۰ دلار و حتی پایینتر از آن وجود دارد. انتشار آمار اقتصادی مطلوب در هفته جاری روند نزولی به کانال ۱۶۶۰ دلار را تسهیل خواهد کرد.

به گفته شون لاسک، یکی از مدیران والش تردینگ، اگر طلا نتواند حمایت در سطح ۱۶۷۵ دلار را حفظ کند، تا سطح ۱۶۱۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد.

مویا هم پیش بینی کرد اگر سطوح حمایت کلیدی شکسته شوند طلا تا مرز ۱۶۰۰ دلار ریزش خواهد کرد و احتمالا این کف قیمت طلا خواهد بود. وی همچنان نسبت به قیمت طلا در میان مدت خوش بین است و خاطرنشان کرد تدابیر محرک مالی به این زودی خاتمه پیدا نمی کنند و بانک مرکزی آمریکا قصد معکوس کردن سیاست پولی خود را تا سال ۲۰۲۲ ندارد.

میلک هم نسبت به قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ خوش بین بوده و پیش بینی کرد قیمتها در سال ۲۰۲۲ بالاتر خواهند رفت. میزان زیادی بدهی و نگرانیها نسبت به کاهش ارزش پول وجود دارد و دولت چاره ای به بجز نقد کردن همه این اوراق ندارد. ما تورم خواهیم داشت و زمانی که بازار متوجه تورم شود، خریداران به سمت طلا برمی گردند.

تحولات اقتصادی هفته جاری

آمار اقتصادی در هفته جاری همچنان بهبود خواهد داشت و همه به نظاره پیشرفت روند تصویب لایحه بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری نشسته اند.

ادوارد مویا به کیتکونیوز گفت: احتمال این که با ادامه بهبود دورنمای اقتصادی، خوش بینی بیشتری را مشاهده کنیم وجود دارد. تگزاس بازگشایی خواهد شد و این اتفاق برای بازار کار و فعالیت اقتصادی، بسیار مثبت است. آمار اقتصادی بهبود نشان می دهند و این اتفاق بازده را بالاتر می برد. اما جهشهای ویروس کرونا و تاثیر آن بر آمریکا موضوعی است که همچنان زیر نظر قرار دارد زیرا روند احیای اقتصادی را می تواند از مسیرش خارج کند. اگر جهش های ویروس در آمریکا به یک مشکل جدی تبدیل شود، ممکن است ایده بازگشایی را تغییر دهد و بازده اوراق قرضه پایین آمده و قیمت طلا بالاتر رود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار تورم آمریکا هفته جاری مهم خواهد بود و بازار انتظار دارد آمار شاخص قیمت مصرف کننده در فوریه ۱.۴ درصد باشد.

بعلاوه بانک مرکزی کانادا روز چهارشنبه و بانک مرکزی اروپا روز پنج شنبه نشست سیاست پولی خواهند داشت اما انتظار نمی رود تغییری در نرخهای بهره صورت بگیرد. معامله گران همچنین منتظر انتشار آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری آمریکا در روز پنج شنبه و آمار شاخص قیمت تولیدکننده در روز جمعه خواهند بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 176108
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا