اهرم توسعه تجارت جهانی

جهان صنعت نیوز| عباس آرگون- این موقعیت ممتاز استراتژیک و جایگاه ویژه جغرافیایی، امکان ارائه خدمات گسترده‌ای را از طریق کریدور شمال به جنوب یا غرب به شرق برای کشور ایران فراهم می‌کند. اهمیت این مسیر تجاری تا آنجاست که با ایجاد فرصت‌های بسیار برای اقتصاد ایران، زمینه حرکت سرمایه‌های جهانی بسیاری را به سمت کشور فراهم می‌آورد و درآمدهای ارزی بسیاری را عاید اقتصاد ایران می‌کند.
اگر ایران قادر به استفاده مناسب و به موقع از فرصت‌های فراهم شده باشد و سرمایه‌های شکل‌گرفته را به سمت خود جذب کند، این موضوع افزایش سرمایه‌گذاری در بنیان‌های اقتصادی ایران را موجب خواهد شد. بر این اساس به هر میزان که شاهد رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران باشیم، به همان میزان می‌توانیم شاهد بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش سطوح اشتغال و همچنین رشد درآمدهای ارزی به واسطه آن برای کشور باشیم.
با این وجود این مهم منوط به آن است که اقتصاد ایران قادر به استفاده به موقع از فرصت‌های ایجاد شده با برنامه‌ریزی‌های صحیح خود باشد به طوری که با تدوین برنامه‌های مناسب بتواند این موقعیت‌های خدادادی و ویژه را به اهرمی برای توسعه تجارت جهانی خود با جهان تبدیل کند.
با این وجود و در کنار اهمیت این موضوع، نباید از نقش تحریم‌ها در این مسیر غافل شد. بر این اساس و با وجود نقش ویژه ایران در این مسیر تجاری که به واسطه تحریم‌ها می‌تواند مورد غفلت قرار گیرد، با این حال آنچه در وهله اول اهمیت بیشتری دارد، حل اختلافات داخلی و مسائلی است که به واسطه اختلاف در سلیقه سیاستگذاری ممکن است شکل گیرد و بر سختی راه موجود بیفزاید.
بر این اساس و در کنار حل چالش‌های داخلی موجود در اقتصاد کشور، می‌توان با تحمل سختی‌های راه، تحریم‌ها را به فرصتی برای حرکت در مسیر توسعه تبدیل کرد و از فرصت‌های موجود به نحو مطلوبی بهره برد.
بر این اساس مقاومت و پایداری در مسیر پیش رو می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را برای اقتصاد ایران ایجاد و درآمدهای ترانزیتی بسیاری را به سمت کشور هدایت کند.
بنابراین آنچه در این بین اهمیت ویژه‌ای دارد، تعامل اقتصاد ایران با دنیای بیرون و جامعه جهانی است. در غیر این صورت حرکت در مسیر بسته، نه تنها گشایشی ایجاد نخواهد کرد که فشار حاصل از تحریم‌ها را نیز دوچندان می‌کند.

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران

یادداشت
شناسه : 15245
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا