انتقاد دکترلاریجانی از صادرات برخی از محصولات

جهان صنعت نیوز| رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صادرات برخی از اقلام و محصولات، گفت: براساس آمارها صادرات دام زنده ۲ برابر و صادرات پیاز ۲.۵ برابر شده است که باید برای رفع این اشکالات اقدام صورت گیرد.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته کارگر و روز معلم، گفت: کارگران همواره تولید ملی را صیانت کرده و معلمان نیز پایه گذاران فردای ایران هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهید مطهری، گفت: شهید مطهری در مسئله اقتصادی نظریه ها و موضوعاتی را مطرح کردند و در آن توضیح داده شده که پایداری حکومت ها به چه اموری وابسته است از این رو یکی از ارکان آن ها مسئله اقتصاد سالم است، شهید مطهری در این رابطه می گوید که اگر جامعه ای اقتصاد سالم نداشته باشد با وجود اهداف عالیه به آن چشم اندازها و اهداف دست پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به دو ویژگی اقتصاد سالم، افزود: اقتصاد زاینده و ثروت زا و استقلال اقتصادی دو ویژگی مهم اقتصاد سالم است البته این مسئله به معنای بیرون زا نبودن اقتصاد نیست بلکه باید اقتدار اقتصادی وجود داشته باشد، قطعا اگر به این دو نکته در نظام اقتصادی توجه می شد امروز با مشکلات کنونی به این میزان روبه رو نبودیم بنابراین تحریم های ظالمانه در این مسئله اثرگذار بوده اما خودمان نیز آسیب های درونی داشته ایم.

دکترلاریجانی با تقدیر از وجود فضای همدلی و وحدت آمیز در استان خراسان رضوی، گفت: خوشبختانه در استان نشاطی در مجموعه مدیریتی فراهم است که این مسیر را برای توسعه فراهم می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب (ره) در سخنرانی امروزشان تاکیداتی را پیرامون ضرورت تحقق همدلی، وحدت و وفاق در کشور داشته اند و فرموده اند که مبادا مسائل حاشیه ای شما را از کار و تلاش دور کند که این مسئله نشان دهنده اهمیت همدلی مسئولان است.

وی بر ضرورت توجه به ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی استان خراسان رضوی، تاکید کرد و گفت: قطعا علاوه بر توجه به این ظرفیت ها باید در زمینه همکاری با همسایگان به ویژه در حوزه صادرات و واردات اقدامات صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اقدامات مجلس برای رفع مشکلات بخش صنعت، افزود: عاقلانه ترین اقدام در شرایط فعلی این است که در جهت رفع مشکلات سرمایه گذاری های صورت گرفته اقدام کنیم از این رو باید تلاش شود که صنایع سرپا بمانند و قطعا ما برای حل این مشکلات و مسائل کمک خواهیم کرد.

دکترلاریجانی اقدامات صورت گرفته برای رفع حاشیه نشینی در استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به طور حتم باید به این حوزه توجه جدی شود.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره ضرورت حمایت از حوزه کارآفرینی و بخش خصوصی تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور در حال گذار از دوره نیمه دولتی به دوره اقتصاد مردمی است از این رو باید کمک کرد تا بخش خصوصی و مردمی در تمام حوزه ها توانمند شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس برای توسعه پروژه های آبیاری تحت فشار، سیستم های گلخانه ای، توسعه آبخیزداری و آبخوان داری در کشور، گفت: قطعا باید از ظرفیت های ایجاد شده در قانون برای توسعه این حوزه استفاده شود زیرا با توجه به حوادث سیل اخیر اگر در این بخش سرمایه گذاری های مناسبی صورت گیرد، این موضوع به نفع کشور خواهد بود.

دکترلاریجانی تصریح کرد: ما قبول داریم که قوانین و مقررات باید با شرایط فعلی متناسب و هماهنگ باشد از این رو کارشناسان و مسئولان می توانند به صورت مصداقی مشکلات و موانع را به ما اعلام کنند البته در ۲ سال گذشته مجلس چندین قانون برای تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید به تصویب رساند، حال اگر فکر می کنید که قانون مانع از توسعه اقتصادی و بهبود شرایط تولید است بگویید و اگر قانون باید به صورت موقتی متوقف شود بگویید تا مجلس آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با استانی شدن اختیارات، گفت: به نظر من قانون اساسی اجازه استانی شدن اختیارات را نمی دهد زیرا قانون وزیر محور بوده و ایالتی نیست از این رو به نظر من باید این مسئله از طریق کدخدامنشی حل شود یعنی آنکه اختیارات موردنیاز استان ها از وزارتخانه های مختلف شناسایی و اعلام شود تا مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست شورای اداری مبنی بر ممنوعیت ۵ ساله صادرات و واردات، تصریح کرد: قوانین صادرات و وارادت کشور، قوانین دائمی بوده و ما در کل برای واردات جز ابزار تعرفه گذاری محدودیتی قائل نیستیم البته با توجه به شرایط فعلی کشور مجبور شدیم که برخی ممنوعیت ها را اعمال کنیم از این رو به نظر من پیشنهاد مذکور زیاد بوده و من ممنوعیت ۲ ساله را معقول می دانم.

دکترلاریجانی بر ضرورت حمایت و توسعه بیمه محصولات کشاورزی، بیمه عمر و بیمه ساختمانی در کشور، تاکید کرد و افزود: قطعا فرهنگ بیمه در تمام بخش ها و حوزه ها باید گسترش یابد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با احیای وزارت بازرگانی در کشور، گفت: در این رابطه آراء مختلفی وجود دارد به طوری که دولت می گوید که احیای وزارت بازرگانی برای من ضروری است و بارها رئیس جمهور از مجلس گله کرده که چرا قوه مقننه این اقدام را صورت نداده است، رئیس جمهور درباره دلایل و اهمیت احیای وزارت بازرگانی می گوید که برای کنترل بازار در شرایط فعلی احیای این وزارتخانه ضروری است از طرفی دیگر موافقان احیا اعلام می کنند با توجه به شرایط فعلی و ادغام بخش های صنعت، معدن و تجارت با هم، کنترل این بخش بسیار سخت شده اما مخالفان اعلام می کنند که احیای وزارت بازرگانی زمان بر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش اصلی وزارت بازرگانی تراز امور تجاری و بازرگانی کشور است، ادامه داد: ما به هیچ وجه اعتقاد نداریم که وزارت بازرگانی تنها به سمت واردات برود بلکه نقش اصلی این وزارتخانه تراز بازرگانی باید باشد البته وزارت امور اقتصاد و دارایی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که به تراز بازرگانی در سال ۹۷ منهای بخش نفت ۱٫۷ میلیارد دلار مثبت شده است از طرف دیگر براساس آمارها واردات کل کشور ۲۱٫۷ درصد کاهش پیدا کرده و صادرات غیرنفتی نیز ۵٫۶ درصد با کاهش روبه رو شده است.

وی با انتقاد از اقدامات صورت گرفته برای صادرات برخی اقلام و محصولات، گفت: به طور حتم برخی از امور صادراتی برای کشور مضر بوده به طوری که براساس آمارها صادرات دام زنده ۲ برابر و صادرات محصول پیاز ۲٫۵ برابر شده است از طرفی دیگر صادرات روغن خام و پالم ۸۸ درصد رشد داشته که به نظر من این مسائل و موضوعات و صادرات برخی از اقلام دارای اشکال بوده که باید رفع شود.

دکترلاریجانی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- مشهد و توسعه شبکه ریلی کشور، افزود: ما پیگیر اجرای این پروژه ها هستیم و در این راستا با برخی از کشورها برای تامین فاینانس مذاکره کرده ایم و قطعا اجرای این پروژه ها در سطح ملی و استانی مفید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعامل و همکاری دستگاه قضا برای حمایت از سرمایه گذاران، گفت: قطعا امنیت اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری بسیار مهم بوده و کارآفرینان باید بفهمند که قوه قضائیه پشت سر آن ها ایستاده و اگر اشکالی در این مسیر رخ داد برخوردها نباید به گونه ای باشد که اعتبار فعالان اقتصادی و کارآفرینان از بین برود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 16370
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا