انتقاد بیل گیتس از اقتصاد ناعادلانه آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایسنا: بیل گیتس که در حال حاضر با ۱۰۸.۸ میلیارد دلار ثروت، دومین فرد ثروتمند جهان به شمار می رود در یادداشتی به مناسبت پایان سال نو میلادی نوشت: اختلاف درآمدی بین طبق متوسط و بالای آمریکا به نسبت ۵۰ سال گذشته بدتر شده است و بسیاری از افراد بدان چه که لایق آن هستند نمی رسند در حالی که بخش زیادی از ثروت به جیب عده محدودی می‌رود.

بیل گیتس در ادامه با حمایت از طرح افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان که یکی از برنامه های تبلیغاتی نامزدهای حزب دموکرات است گفت که دولت برای حل مشکل توزیع ناعادلانه ثروت باید مالیات بیشتری از ثروتمندان بگیرد. وی افزود: اگر پول بیشتری دارید باید درصد مالیات بیشتری بدهید؛ فکر می کنم باید بیشتر از چیزی که فعلا پرداخت می کنیم پول بدهیم.

بنیان گذار مایکروسافت در بخش دیگری از سخنانش از لزوم تغییر دیدگاه مالیاتی دولت ها گفت: تمرکز دولت ها باید روی مالیات بر سرمایه باشد نه مالیات بر درآمد. فکر نمی کنم کسی بخش زیادی از ثروتش را از راه دریافت حقوق کسب کرده باشد بلکه این سرمایه گذاری است که بخش عمده ثروت افراد را تشکیل داده است. نظام مالیاتی امروز این چنین نیست و به نظرم این مهم ترین دلیلی است که نشان می دهد سیستم عادلانه‌ای نداریم.

بیل گیتس تنها میلیاردری نیست که از نابرابری در اقتصاد آمریکا انتقاد کرده است. مارک کوبان، میلیاردر فعال حوزه تکنولوژی نیز پیشتر گفته بود که با وجود اختلاف هنگفت ثروت طبقه سرمایه‌دار با طبقه کارگر، چنین اختلافی در پرداخت مالیات وجود ندارد و این باعث شده است تا نابرابری روز به روز عمیق و عمیق تر شود.

وارن بافت، چهارمین فرد ثروتمند در جهان نیز در همین رابطه گفته است: شاید برای خیلی از ثروتمندان خوشایند نباشد که بیشتر مالیات بدهند اما فکر می کنم اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت ما به شکل جدی با این معضل برخورد کند. برای مدت‌ها، ثروتمندان از حمایت کنگره برخوردار بوده اند که به شکل عجیبی طرفدار میلیاردرها است.

 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 79717
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا