امید رهایی از شر واسطه‌های صوری

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  در واقع کارشناسان و فعالان اقتصادی به این دلیل از این خبر خشنود شدند که پیش از این بازار آلومینیوم و صادرات آن در دست واسطه‌ها و به عبارتی شرکت‌های صوری قرار داشته است. در واقع برخی با حمایت از سمت گروهی که نام و نشان‌شان هم مشخص نیست، در این عرصه ورود کرده و با سوءاستفاده دست به مبادلات غیررسمی زده و با آلوده کردن فضای رقابت سالم، سود کلانی به دست آورده‌اند. درنتیجه واسطه‌هایی که اغلب شرکت‌های تقلبی بوده و به رانت اطلاعاتی وصل هستند، عرصه را از فعالان واقعی این صنعت گرفته و نگذاشته‌اند روند بازار و تولید به شکل طبیعی یعنی عرضه و تقاضا پیش برود.

رونق شفافیت در معاملات

حالا که خیز مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب باعث شد تا آلومینیوم برای نخستین‌بار بر تابلوی تالار صادراتی قرار گیرد، کارشناسان امید دارند فعالیت‌ها و معاملات در این صنعت هر چه بیشتر شفاف شده و ورود آلومینیوم به بورس کالا منجر به رهایی آن از دست عده‌ای سودجو شود تا در نهایت شاهد رونق تولید و توسعه صادرات در کشور باشیم.

اما به طور کلی اینکه آیا با این اتفاق می‌توان امیدوار بود که بازار آلومینیوم شفاف شود یا نه سوالی است که در این گزارش به آن پاسخ داده‌ایم. آریا صادق‌نیت‌حقیقی دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ضمن استقبال از عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا به «جهان‌صنعت» گفت: مدت‌ها بود که به دنبال این خبر بودیم چراکه عرضه آلومینیوم در بورس کالا به رونق شفافیت در معاملات کمک خواهد کرد و این امر منجر به توسعه صادرات می‌شود. او تصریح کرد: با ورود آلومینیوم به بورس کالا شاهد اتفاق مثبتی خواهیم بود که تاکنون این عرصه به خود ندیده است؛ در نتیجه فعالان حوزه آلومینیوم از این خبر استقبال می‌کنند.

قیمت‌گذاری نامناسب

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این سوال که پیش از این شرایط به چه صورت بوده است و مشکلات این صنعت در چه مواردی خلاصه می‌شود، گفت: مدت‌هاست که آلومینیوم دچار مشکلات زیادی شده است. از جمله اینکه با قیمت‌گذاری نامناسب رو‌به‌رو است. با اینکه آلومینیوم در کشور تولید گسترده‌ای دارد تا جایی که بیش از نیاز داخلی است اما قیمت آن در بازار داخلی بالاتر از قیمت صادراتی است. درنتیجه این مهم موجب رکود در بازار داخلی شده و در ادامه شاهد هستیم که کالاهای دیگر می‌توانند جایگزین آن شوند.

او ادامه داد: اگر مسوولان مربوطه نمی‌خواهند اولویتی به صنایع داخلی بدهند و آلومینیوم را به شکلی ارزان‌تر در اختیار صنعتگر قرار دهند، حداقل گران‌فروشی نکنند. متاسفانه آن‌طور که از شواهد پیداست تمایل چندانی در برخورد دلسوزانه با این صنعت وجود ندارد. با اینکه بارها به صورت کتبی این موضوع را پیگیری کرده‌ام اما با بی‌توجهی مسوولان روبه‌رو شده‌ام.

نقش منفی واسطه‌ها و شرکت‌های صوری

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این عرصه کنترل صادرات به وسیله واسطه‌ها است. درواقع در حوزه آلومینیوم همواره شاهد سوءاستفاده‌ها و مبادلات غیررسمی بوده‌ایم. به این صورت که واسطه‌ها نگذاشته‌اند روند کار به شکل طبیعی پیش برود.

صادق‌نیت‌حقیقی در این رابطه به شرکت‌های صوری اشاره کرد و گفت: متاسفانه واسطه‌هایی که اغلب شرکت‌های تقلبی بوده‌اند و در پشت پرده از جایی که نمی‌توان نام آن را برد، هدایت می‌شده‌اند اغلب بازار را به هم زده‌اند و مانع رونق تولید شده‌اند. به این ترتیب آنها شمش خالص را خریداری کرده و به قیمت بیشتری به مصرف‌کننده می‌فروخته‌اند.

او در ادامه با اشاره به رونق تولید در صورت ورود آلومینیوم به بورس کالا گفت: خوشبختانه این موضوع کمک خواهد کرد که سوءاستفاده‌ها رفع شود و معاملات به درستی و مقابل چشم همه انجام شود.

ترس از اقدامات پشت پرده

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه ترس از اقدامات پشت پرده هنوز هم وجود دارد، ‌اظهار کرد: البته وقتی آلومینیوم وارد بورس کالا می‌شود این مشکل هنوز وجود دارد که واسطه‌ها ایفای نقش کنند چراکه همان‌طور که می‌دانید بورس کالا به طور کامل شفاف نبوده و برخی در آن نفوذ دارند به نحوی که گاهی توافقاتی پشت تابلوی بورس صورت می‌گیرد. او تصریح کرد: با این همه ورود آلومینیوم به بورس کالا به شرط اینکه توافقی پشت پرده صورت نگیرد، اتفاق مثبتی است و امیدواریم با مراقبت و حساسیت‌های لازم ادامه فعالیت دهد.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به نقش واسطه‌ها در حوزه صادرات آلومینیوم گفت: عمده صادرات با کمک واسطه‌ها انجام می‌شده که اغلب ارتباطات غیررسمی با دیگر کشورها داشته‌اند و در نهایت موجب ضربه به این صنعت شده است و فعالان این عرضه را از روند طبیعی کار دور کرده است.

او در پاسخ به این سوال که این واسطه‌ها چه کسانی هستند و چرا جلوی آنها گرفته نمی‌شود، گفت: نمی‌توان از آنها نام برد ولی امیدوارم با عرصه در بورس کالا شفافیت لازم ایجاد شود.

صادق‌نیت‌حقیقی درباره نقش صنعت آلومینیوم در کمک به رشد اقتصادی کشور، گفت: آلومینیوم یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین فلزات است که در لوازم خانگی، صنعت برق، خودرو، بسته‌بندی و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب ما نیز با توجه به توانمندی‌ای که در این حوزه داریم باید بتوانیم شرایط را طوری فراهم کنیم که بهترین‌ها حاصل شده و به رونق تولید و ارزآوری به کشور کمک کنیم.

اعتباردهی محصول از طریق ضمانتنامه بانکی

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران از جمله مشخصات این عرضه می‌توان به اعتباردهی تمامی محصول از طریق ضمانتنامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی (حداکثر سه ماهه) با کارمزد ۵/۱ درصد ماهانه اشاره کرد. عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این سوال که بحث ضمانتنامه چه تاثیری بر حمایت از این صنعت می‌گذارد، گفت: ضمانتنامه بانکی بحث مثبتی است که خوشبختانه به آن توجه شده است. به دلیل اینکه بازار کشش لازم را ندارد، درنتیجه باید از فعالان این عرصه در قالب ضمانتنامه بانکی و امثال آن حمایت کرد.

در بخشی از اطلاعیه عرضه آلومینیوم در بورس کالا آمده خریداران ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده هستند و جهت تسویه در بورس و صدور حواله برای قراردادهایی که به صورت اعتباری تسویه می‌شوند، پرداخت مبلغ ارزش‌افزوده به صورت نقدی الزامی است. درباره این مهم از صادق‌نیت‌حقیقی سوال کردیم که در پاسخ گفت: بحث مالیات بر ارزش‌افزوده مغایر با رونق صادرات است؛ چراکه هرگونه صادراتی آن هم در شرایط فعلی باید معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده باشد. به این ترتیب متاسفانه این بحث برخلاف قوانین و دستورالعمل‌ها است. او تصریح کرد: عرضه مواد اولیه باید مورد حمایت قرار گیرد این در حالی است که با عدم مدیریت بهینه و عدم تعامل دولتمردان شاهد مشکلات اینچنینی هستیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 183157
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا