امید بیمه در کارگران ساختمانی زنده می شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: هادی ساداتی با اشاره به تصویب کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در جلسه روز گذشته مجلس اظهار کرد: این طرح هنوز به طور کامل تصویب نشده بلکه دو شوری این طرح روز قبل به تصویب رسید. البته یکشنبه این هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و تصویب شد که به صحن علنی راه پیدا کند و به هیات رئیسه مجلس ارائه شد؛ روز سه شنبه نیز دو شوری بودن این طرح به تصویب رسید و مقرر شد که به کمیسیون اجتماعی ارائه شود تا مورد بررسی لازم و چکش کاری قرار گیرد و مجددا به صحن علنی برود و جزییات طرح به تصویب برسد.

وی درباره جزییات این طرح گفت: طرح بیمه کارگران ساختمانی طرحی بود که توسط ما و سازمان تامین اجتماعی در خصوص تغییرات در ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: درصد بیمه سابقا به صورت ۱۵ درصد از طریق صدور پروانه های ساختمانی توسط کارفرمایان بود که به عنوان بیمه کارگر ساختمانی به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز و پرداخت می شد ولی چون منابع کسری داشت و پوشش دهنده همه کارگران نبود، سازمان به این قضیه معترض بود و از بیمه کارگران ممانعت می شد؛ لذا درخواست بازنگری ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی را در مجلس قبل ارائه دادیم که به انتخابات مجلس خورد و نتوانستند تصویب کنند. در مجلس جدید هم به دلیل آنکه درگیر مسایل کرونا و لایحه بودجه و تعطیلات عید شدیم به این طرف سال موکول شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت.

وی در خصوص تعداد کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه اظهار کرد: برآورد ما این است که در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که حدود ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و بیمه پردازی می کنند و بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی هنوز در نوبت بیمه هستند.

این مقام مسئول کارگری درباره اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی که گفته اگر پیشنهاد کمیسیون اجتماعی تصویب شود همه کارگران ساختمانی را بیمه می کنیم، گفت: آن چه که آقای سالاری مطرح کرده اند خواسته ما هم هست ولی طی این سالها ماده ۵ چندین بار یک نوبت در سال ۱۳۹۳ و یک نوبت در سال ۱۳۹۵ چکش کاری شده و هنوز به نتیجه واحد نرسیده که سازمان اجراییات آن را با خواسته های اولیه برابر کند؛ در واقع در مرحله تصویب طرح بیان می شود که همه تحت پوشش قرار می گیرند ولی به مرحله عمل که می رسیم یکسری مسایل و کارشکنی ها به وجود می آید که مانع اجرای کامل طرح می شود.

به گفته نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در صورتی که شرکای اجتماعی در این طرح به نقطه واحد برسند و خواسته های طرفین اعم از سازمان تامین اجتماعی و بخش کارگران و کارفرمایان ساختمانی محقق شود، می توان امیدوار بود که منابع درآمدی سازمان به اندازه کفایت برسد و همه کارگران را تحت پوشش قرار بدهد.

وی در پایان درباره تصویب جزییات طرح در مجلس و نقش موثر مرکز پژوهشهای مجلس در این زمینه، گفت: با تصویب کلیات طرح، ارتباطمان با مرکز پژوهشها بیشتر می شود و برای چکش کاری طرح به این ارتباط مستمر نیاز داریم. قبل از اینکه طرح در کمیسیون اجتماعی چکش کاری شود باید از طریق مرکز پژوهشها کم و کیف طرح، درخواستها و اصلاحیه ما مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد و بعد از اینکه آماده شد به کمیسیون اجتماعی برود. در حال حاضر دوشوری طرح به تصویب رسیده و برای تصویب جزییات باید به کمیسیون اجتماعی برود و پس از رأی قاطع نهایی شده و برای شور دوم به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 192456
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا