امیدواریم تلاش‌های عراق در منطقه به گفت‌وگو و مفاهمه انجامد

به گزارش جهان صنعت نیوز: اکنون نیز اگرچه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که این سفرها در راستای تعاملات دوجانبه است و کشور ثالث ارتباطی ندارد اما نمی‌توان، موضوعات پیش‌گفته را در ارزیابی اهمیت این سفر نادیده گرفت.

دیگر نکته قابل توجه در این سفر این بود که ظریف بلافاصله بعد از ورود به بغداد در محل یادبود شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس حضور پیدا کرد و با قرائت فاتحه یاد این دو شهید را گرامی داشت. آن هم درست در شرایطی که انتشار فایل صوتی از وی و اظهاراتش درباره مناسبات میدان و دیپلماسی، هیاهو به پا کرده است.

از رایزنی‌های ظریف و مقامات عراقی نیز اخباری رسید که بر مبنای آن وزیر خارجه کشورمان در ملاقات با همتای عراقی از نقش عراق در منطقه استقبال و ابراز امیدواری کرد که «با ایفای این نقش توسط برادران عراقی شاهد تحولات مثبت در منطقه باشیم.»

وی همچنین در نشست خبری مشترک بعد از این ملاقات تاکید کرد: «از تلاش‌های دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در منطقه بینجامد. همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می‌روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را بر اساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، عدم مداخله در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا کنیم و این سیاست جمهوری اسلامی در منطقه بوده و خواهد بود.»

ظریف خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه ایران و عراق روابط قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه است، ما علاقه‌مند به گسترش این روابط هستیم.

گفتنی است، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این سفر دیداری نیز با برهم صالح رییس‌جمهور عراق داشت. او طبق برنامه‌‌ای که در فرودگاه عراق از سفر خود ارائه کرد، به اقلیم کردستان می‌رود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 185698
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا