امیدارکننده یا مبهم؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا است که نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از برجام نوشته است: «سه سال پیش در چنین روزی ایالات متحده از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد که باعث تضعیف توافق هسته‌ای، توسعه برنامه هسته‌ای ایران و بدتر شدن اوضاع در خلیج فارس شد؛ شکستی بسیار بد! در حال حاضر بازگشت ایالات متحده به برجام محور گفت‌وگوهای وین است.»

شرط آمریکایی‌ها

به هرحال در شرایط فعلی، چاره‌ای نیست غیر از امید بستن به مذاکراتی که سازنده و رو به جلو توصیف می‌شود اما آنقدرها هم مسیر همواری پیش رو ندارد. نگاهی به آخرین اخبار از وین و رویکرد طرف‌های برجامی این موضوع را ثابت می‌کند. از جمله اینکه جن ساکی سخنگوی کاخ سفید بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود را شرط رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دانسته است.

او روز جمعه اعلام کرد که رفع تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران تنها در صورت بازگشت تهران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ممکن خواهد بود. جن ساکی همچنین گفت که پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای قدرت‌های جهانی و ایران حاصل شده و تداوم گفت‌وگوها نشانه خوبی محسوب می‌شود.

در عین حال وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا همزمان که از حصول پیشرفت‌هایی در وین خبر می‌دهد، تاکید می‌کند که هنوز راه زیادی در پیش است. او در گفت‌وگو با نشریه شورای آتلانتیک به سوالاتی پیرامون چالش‌های دولت آمریکا در عرصه بین‌الملل، ازجمله بازگشت به برجام پاسخ داده و گفته است: امیدوارم که بتوانیم به یک فهم مشترک برسیم تا توافق فنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در ماه می منقضی می‌شود، تمدید کنیم. امیدوارم بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست یابیم که تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند.

شرمن که در مذاکرات سال‌های قبل برای حصول برجام، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا بود در ادامه اظهارات خود گفت: نمی‌دانم که آیا می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات ایران در ماه ژوئن به تفاهمی برای پایبندی در برابر پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌ها بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر. من از همکاران اروپایی‌مان برای پیش بردن این رایزنی‌ها تشکر می‌کنم.

ابهام آمریکایی‌ها

گفتنی است، جو بایدن رییس‌جمهور دموکرات آمریکا که همه امیدواری‌ها به احیای برجام بعد از روی کار آدن او ایجاد شده است نیز روز جمعه اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جدی است.

او در پاسخ به این سوال  که آیا ایران در مذاکرات وین جدی است، گفت: بله اما تا چه حد جدی است؟ کاری که آنها حاضر به انجام آن باشند یک داستان دیگر است اما با این حال در حال گفت‌وگو هستیم.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با برنامه «امروز» بی‌بی‌سی عنوان کرده بود: ما برای چندین هفته است که با شرکای اروپایی، چین و روسیه و به طور غیرمستقیم با ایران تعامل داریم‌. ما جدیت خود را برای بازگشت به پایبندی به برجام نشان داده‌ایم. چیزی که نمی‌دانیم این است که آیا ایران نیز حاضر است همین تصمیم را بگیرد و به جلو حرکت کند یا نه.

موضع ایران

پیچیدگی اصلی اما آنجایی مشاهده می‌شود که طرف ایرانی نیز بر موضع خود ایستادگی کرده و توپ را به زمین آمریکایی‌ها برمی‌گرداند. مصداق این مدعا توئیت اخیر سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان است که با اشاره به گفت‌وگوی اخیرش با ان‌بی‌سی نوشت: «در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی، تصریح کردم که بازگشت ایالات متحده به برجام ۱۰۰ درصد به خود آمریکا بستگی دارد. برجام می‌تواند احیا شود، اما تنها در صورتی که ایالات متحده تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کرده و دریابد که چانه‌زنی در ژوئیه ۲۰۱۵ پایان یافت؛ زمانی که آمریکا برجام را امضا کرد.»

امیدواری به اروپا

بخش امیدوار‌کننده در این میان اما مواضع اروپا و سایر اعضای برجام است که به احیای برجام آن هم با قید فوریت اصرار دارند. شاهد آنکه انریکه مورا دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام را نیز بر عهده داشته است، در صفحه توئیتر خود درباره آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام نوشته است: «چهارمین دور مذاکرات وین را برای احیای برجام آغاز کردیم. هیچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما به عنوان هماهنگ‌کننده وجود فوریتی را احساس می‌کنم. گذر زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می‌بینم تمام هیات‌ها از جمله ایران  و آمریکا می‌گویند که آنها هم چنین چیزی را احساس می‌کنند.

جمع‌بندی

نگاهی به اخبار رسیده از مذاکرات و مواضع مقامات در ایران و آمریکا یا سایر کشورهای عضو برجام نشان می‌دهد که با وجود تاکیداتی که بر امیدوارکننده بودن این گفت‌وگوها می‌شود، هنوز خبر مثبتی به صورت دقیق و روشن دریافت نشده و نمی‌توان اطمینان داشت که دو طرف در این پروسه از مواضع سرسختانه خود دور شده و به توافق نزدیک می‌شوند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 188322
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا