امتیاز دهی کارشناسان بهداشت محیط و ایمنی به نفع کارفرمایان

 به گزارش جهان صنعت نیوز: سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به آمار ۱۳۰۰ نفری تلفات ناشی از عدم رعایت ایمنی در کارگاهها به جهان صنعت نیوز گفت: دولت باید ابزارهای نظارتی‌اش را با جدی گرفتن بازرسی‌ها از کارگاه‌ها در رعایت موارد ایمنی و بهداشت افزایش دهد تا جامعه کارگری شاهد چنین حوادثی نباشد .


رئیس اتحادیه زنان کارگر با اشاره به  ایجاد ابزارهای قانونی گفت:در حوادث  ناشی از عدم ایمنی در گارگاهها قانون کار و قوانین تامین اجتماعی نظارت خوبی دارند و نمی گذارند حق کارگر پایمال شود در مواردی که کارفرما مقصر بوده قانونگذار برای آن دیه تعیین کرده است.منابع انسانی در چرخه تولید و توسعه اقتصادی نقش بسزایی دارد که باید ازآن حمایت به عمل آید.

این نماینده مجلس درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی همیشه حامی کارگران بوده‌اند و در پیگیری مطالبات آنان کوتاهی نمی‌کنندقطعا یکی از دلایل بروز این حوادث صدور نظرات کارشناسان بهداشت و ایمنی محیط به نفع کارفرماها است که در نتیجه به ضرر کارگران می‌شود.

جلودارزاده با اشاره به اهمیت جان افراد گفت: برای کاهش این حوادث تلاش‌ها باید در افزایش ایمنی محیط کار صورت بگیرد، جان انسان‌ها ارزش بسیاری دارد و از نظر اخلاقی باید کرامت کارگران در کارگاهها و محیط‌ هایی که مشغول به کار هستند حفظ شود و پیشگیری بهترین روش برای کاهش آمار تلفات جانی در محیط کار است که وزارت کار ،رفاه و تامین اجتماعی مسئول اجرای درست آن است. 

وی تاکید کرد:فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی باید از وزیر رفاه ،کار و تامین اجتماعی بخواهد تابه قصور صورت گرفته از سوی کارشناسان ایمنی و بهداشت که اجازه فعالیت به کارگاههای فاقد مجوز و واحدهای اهمال کار در رعایت موارد ایمنی محیط کار و سلامت کارگران برخورد قانونی کند.

جلودارزاده با تاکید بر رعایت موارد ایمنی توسط کارفرمایان افزود:با توجه به شرایط موجود اقتصادی و تحریم‌ها که مانع  ورود ماشین‌آلات به داخل کشور شده کارفرمایان با ابه کارگیری  نیروهای متخصص و مجرب و افزایش ایمنی در محیط کار از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند.  

وی در واکنش به آمار ۴ برابری ایران نسبت به کشورهای پیشرفته گفت: آمار دقیقی از این حوادث در کشور در دست نیست و تنها نمی‌توان به آماری که از پزشکی قانونی و شکایات موجود در تامن اجتماعی ثبت می‌شود اکتفا کرد.بسیاری از حوادثی که در کارگاه‌های غیر مجاز اتفاق می‌افتد ثبت نمی‌شود و کارفرما با ترساندن کارگران مانع از پیگیری قانونی آنها می‌شوند.

گفتنی است تنها در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۱۳۰۰ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند؛ رقمی که به گفته کارشناسان بسیار بالاست و به مسائل مختلفی برمی‌گردد. بر اساس گزارش‌ها مرگ و میر حوادث ناشی از کار در ۶ ماهه نخست امسال ۷.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. بیشترین این مرگ‌ومیرها در میان کارگران ساختمانی و معادن است. هر دو این بخش‌ها در دست بخش خصوصی است. بخش ساختمانی مشکلات خاص خودش را دارد و دولت کمتر به آن نظارت می‌کند و شهرداری‌ها بیشتر با آن درگیر هستند. معادن هم طی سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شدند که در این بخش هم به دلیل عدم رعایت استانداردها شرایط بدی وجود دارد. طی سال‌های گذشته در معادن کشور مشکلاتی بروز کرد که خیلی از نیروی کار شاغل در آن دچار آسیب شدند. همین چند روز پیش بود که گازگرفتگی در معدن ذغال سنگ طاشکوئیه بافق به مرگ دو معدنچی انجامید. پیمطابق آمار سقوط از بلندی بیشترین علت مرگ افراد است و در شش ماه نخست امسال ۳۹.۴ درصد از کل حوادث کار را به خود اختصاص داده است. اصابت جسم سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن از دیگر دلایل این مرگ‌ومیرهاست.ش از آن نیز ریزش سنگ در معدن مس قلعه زری در شهرستان خوسف جان یک کارگر را گرفت

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 89596
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا