اما و اگرهای نقش سامانه املاک در بازار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با وجود ایننکه برخی کارشناسان معتقدند اخذ مالیات از خانه های خالی منجر به افزایش عرضه مسکن به بازار و کاهش قیمت ها خواهد شد اما این مسئله به دلیل تعلل چندساله دولت در راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان ،اخذ مالیات از خانه های خالی به اقدامی غیر قابل اجرا تبدیل شده است . این در حالی است که به تازگی بعد از ۴ سال تأخیر در بهمن ماه سال جاری از این سامانه رونمایی شد اما با این حال برخی کارشناسان مسکن بر این عقیده هستند که با وجود رونمایی از این سامانه ، اخذ مالیات از خانه های خالی در شش ماه اول سال ۹۹ اجرایی نخواهد بود وبه شش ماه دوم سال آینده موکول خواهد شد.

امیدی به اجرایی شدن این سامانه نیست

در همین خصوص یکی از کارشناسان مسکن با اشاره به زمان اجرایی شدن این سامانه به «جهان صنعت نیوز» گفت : این مسئله ای قدیمی است که از سال های گذشته اجرای آن با مشکل روبرو بوده و امیدی به اجرایی شدن آن نیست.

احمدرضا سرحدی در ادامه افزود : ۵ سالی است که این مسئله باز مطرح شده که به دلیل فشارهای برخی سازمان ها و کارشناسان برای سروسامان دادن به بازار مسکن بوده است ولی انگیزه ای برای راه اندازی این سامانه در مجلسی ها نیست.

 وی در اشاره به راه اندازی این سامانه اظهار کرد : با توجه به اینکه در طی ۲ماه گذشته بازارمسکن مجدد اوج گرفت و قیمت ها روند صعودی داشته است راه اندازی این سامانه می تواند التهاب بازار را کمتر کند گرچه به راه اندازی این سامانه چندان خوشبینانه نیست اما در نهایت به نفع دولت و مردم خواهد بود.

مالیات صرف ساخت مسکن شود

این کارشناس مسکن در ادامه گفت : دولت به کمک این سامانه می تواند واحد های زیادی را برای عرضه وارد بازارمسکن کند و از این طریق تعدیلی در قیمت های خرید و فروش و رهن و اجاره به وجود آورد. اما این تعدیل در قیمت ها زمانی اتفاق می افتد که این مالیات های کسر شده از افراد ، به صورت عمومی وارد خزانه دولت نشود و برای ساخت مسکن و بالابردن بازار عرضه برای اقشار ضعیف جامعه به کار برود.

سرحدی با اشاره به التهاب بازار مسکن اظهار کرد : در صورت عدم اجرای صحیح سامانه شاهد  تشدید التهابات و رکود در ساخت و ساز و عرضه مسکن و در نتیجه افزایش قیمت هتا خواهیم بود

شرط تاثیرگذاری نرخ های مالیاتی

 وی در پاسخ به اینکه نرخ های مالیاتی در نظر گرفته شده برای خانه های  خالی می تواند مواثر باشد یا خیر ، گفت : این نرخ ها باید به گونه ای باشد که باعث تشویق افراد برای عرضه مسکن در بازارشود.

این کارشناس مسکن با انتقاد ازفعالیت سوداگران در بازار مسکن افزود: مسکن یک سرمایه ملی است ، که متاسفانه این روزها تبدیل به یک کالا برای سرمایه گذاری برخی افراد سودجو شده است و این مسئله شرایط  ثروت اندوزی برخی از سفته بازان را در بازار مسکن فراهم ساخته است. باید توجه داشت  سامانه ملی املاک و اسکان ، قصد تعرض به اموال کسی را ندارد و هدف از اجرای آن فقط مقابله با سوداگران این حوزه و ایجاد تعادل در بازار مسکن است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 93984
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا