اما و اگرهای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجلس یازدهم شورای اسلامی طرحی با عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه» تقدیم هیات رییسه مجلس کرد که شاید با این طرح بتوان بر تنش بازار و وضعیت اقتصادی کشور کاست. اگرچه ۲ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نسبت به این طرح ابراز بی‌اطلاعی کردند اما با پیگیری‌های مکرر از اعضای کمیسیون اقتصادی و همچنین اعضای هیات رییسه مجلس، «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو هیات رییسه این خبر را تایید کرد.


امیرآبادی فراهانی در این گفت و گو اعلام کرد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه را که هیات رییسه مجلس آن را وصول کرد، به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادم تا در این کمیسیون روی آن با دقت کار شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مباحثی چون دریافت مالیات از ارز، سکه، سپرده های بانکی و سهام در این طرح لحاظ شده است یا نه؟ اظهار کرد: مهمترین مساله در این طرح مسکن و سرمایه های ثابت است و  این خبر نباید طوری انعکاس یابد که موجب تنش شود.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی به دقت و کارشناسی بررسی می‌شود و پس از تصویب در این کمیسیون به صحن مجلس می‌رود که ممکن است بسیاری از موارد طرح با بررسی کارشناسی تغییر یابد.

در عین حال «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: هدف این است مالیات بر عایدی، جلوی فعالیت سوداگری را بگیرد. امروز بازاری به نام بازار سرمایه داریم که مسیر حرکت این بازار جذب نقدینگی برای سرمایه گذاری مولد در اقتصاد کشور است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر روی سهام و سپرده بانکی مالیات دریافت شود یعنی خودمان بازار موازی را تحریک می‌کنیم . این موضوع از نگاه ما هم اساسا منتفی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه این موضوع مسیر خودش را می رود، گفت:‌ مثلا مشوق‌هایی بگذاریم برای اینکه سود سهام شرکت‌ها توزیع نشود و به سمت افزایش سرمایه برود که مفهوم این افزایش سرمایه، ایجاد تولید و اشتغال جدید است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بهترین شرایطی که امروز می‌تواند عطش بازار را در خرید سهم، حجم قابل توجه نقدینگی کم کند، این است که روان شدن نقدینگی به سمت بازار از طریق تشکیل بازارهای اولیه دنبال شود.

وی با بیان اینکه دولت اکنون بهترین فرصت را برای جذب منابع دارد، گفت:‌این وضعیت بازار که فرصت طلایی برای اقتصاد کشور  است نباید تحت تاثیر مالیات بر عوایدی قرار گیرد و از نظر من این بحث منتفی است و نه تنها چنین کاری نخواهیم کرد بلکه تقویت بازار سرمایه اولویت ما است.

«مهدی طغیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در واکنش به خبر طرح اخذ مالیات از حساب سهام، ارز، سکه و سپرده های بانکی در حساب کاربری خود در توییتر از مشکوک بودن جنجال مجدد بر سر طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد.

طغیانی، رویکرد مجلس را تقویت بازار سرمایه دانست و تاکید کرد: مجدد اعلام می‌کنم اصل طرح هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته و مالیات بر عایدی سهام را هم اولویت نمی‌دانیم.

جالب اینجاست که طغیانی امروز در گفت وگو با خانه ملت  اخذ مالیات از طلا و ارز را رد نکرد و گفت: اخذ مالیات از بازارهای اقتصادی از جمله طلا، ارز، سکه، زمین و مسکن در اولویت مجلس قرار دارد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه مشتمل بر ۲۷ ماده است که  در ماده ۳ آن، آمده است:  اموال و دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه به شرح ذیل هستند:

الف – اموال و دارایی های غیر منقول

۱) املاک

۲) حق واگذاری محل، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم؛

ب – اموال و دارایی های منقول

۱) خودرو و وسایل نقلیه موتوری جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی

۲) سکه

۳) ارز

۴) سهام، سهم الشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار موارد معاف و غیر مشمول

حال باید دید کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم پس از بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه، همه این موارد مشمول مالیات را آیا تصویب و به صحن علنی مجلس تقدیم می‌کند یا نه؟

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 118951
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا