اقدام نمایشی قالیباف درباره بودجه

مهدی آیتی * لایحه بودجه ۱۴۰۰ پس از صرف وقت و هزینه زیاد در مجلس، بالاخره در صحن علنی رد شد و به دولت بازگشت. صرف‌نظر از اینکه این موضوع ایراد جدی داشت و آقای جهانگیری هم درباره نامه‌نگاری خود به رهبری و توصیه ایشان به آقای قالیباف صحبت‌هایی کرده، نباید نقش رییس مجلس در رد کلیات لایحه بودجه دولت را نادیده گرفت.

رییس مجلس در جلسه بررسی بودجه در صحن، در ظاهر طرف لایحه دولت را گرفت و اصرار داشت نمایندگان به آن رای بدهند، ولی آنچه مسلم است این ظاهر قضیه بود و اصل ماجرا این است که مجلس یازدهم مجلس یکدستی است که هیات رییسه آن پشت هم هستند و فراکسیون‌ها و مجموعه طیف اصولگرایان و حامیان قالیباف اکثریت مجلس را دارند.

اگر آقای قالیباف نظر مثبتی درباره لایحه بودجه داشت و واقعا می‌خواست که مجلس به کلیات بودجه رای بدهد، قبل از تشکیل جلسه علنی با نمایندگان صحبت و فضا را آماده می‌کرد. حتی به نامه رهبری که آقای جهانگیری درباره آن صحبت کرده است، اشاره می‌کرد و می‌گفت نظر رهبری در این باره موافق است پس به آن رای بدهید.

حتی می‌توانست قبل از روز سه‌شنبه به سادگی با هیات رییسه، روسای کمیسیون‌ها و اعضای کمیسیون تلفیق جلسات جدی برگزار کند و نظرات و پیام‌ها و استمزاج‌های بیت مقام معظم رهبری را منتقل و کار را تمام کند. ولی آقای قالیباف برای رای‌گیری کلیات بودجه در صحن یک کار نمایشی انجام داد و مثلا گفت صلاح است به کلیات بودجه رای بدهیم؛ همان جبهه‌ای که کمیسیون تلفیق نسبت به بودجه گرفت و موافق آن بود. در حالی که پشت قضیه و اصل ماجرا چیز دیگری بود.

آنها می‌خواستند بودجه به سه دوازدهم کشیده شود. اگر به مصاحبه‌ها و سخنان هیات رییسه مجلس و اظهارات رییس کمیسیون تلفیق و سخنگوی تلفیق و سایرین طی چند روز گذشته توجه کنید همه مصاحبه‌ها درباره این است که بودجه سه دوازدهم ارائه شود.

بنابراین گفته شده است چون دولت تا خرداد ماه روی کار است برای سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بودجه را مصوب کنند و بعد از آن در فرصت باقی مانده، بودجه کلی را برای دولت جدید مصوب کنند. این موضوع قبل از این هماهنگ شده و شواهد به خوبی گویای این موضوع است.

البته درباره سخنان آقای جهانگیری و تماس با بیت باید بگویم بیش از آنکه آقای جهانگیری با بیت رهبری در ارتباط باشد، آقای قالیباف و هیات رییسه با بیت رهبری در ارتباط هستند. ضمن اینکه رهبری درباره بودجه سال گذشته صراحتا گفتند که مجلس باید از بودجه تمکین کند و آنها هم تمکین کردند.

درباره بودجه ۱۴۰۰ ایشان چنین حمایت جدی نکرده‌اند. در نتیجه اگر چنین پیام محکمی از سوی ایشان بود مجلس هم به آن رای می‌داد. اما ماجرا یک ظاهر دارد و یک باطن. ظاهرا قضایا آن چیزی بود که همه دیدند ولی باطن ماجرا این است که بودجه را به سمت سه دوازدهم ببرند تا تکلیف دولت آینده روشن شود.

حتی اگر در این فرصت دو هفته‌ای دولت بودجه را اصلاح کند و به مجلس بفرستد باید دید چه تصمیماتی گرفته خواهد شد. آیا مقام معظم رهبری به موضوع ورود می‌کنند یا مثلا آن را به هیات سران سه قوه می‌سپارند تا درباره آن تصمیم‌گیری کنند یا اتفاق دیگری می‌افتد. پس باید منتظر بود و دید تصمیمات کلان در این باره چه خواهد بود. هر چند  که عزم مجلس  بر بودجه سه دوازدهم است. در نتیجه از آنجایی که آقای قالیباف درباره بودجه یک اقدام نمایشی انجام داد، نباید نقش او را در رد کلیات بودجه نادیده گرفت.

* نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 169975
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا