اقامت ترکیه می‌خواهید، مراقب کلاهتان باشید

جهان صنعت نیوز: با این‌که شرایط دریافت پاسپورت و اقامت ترکیه کمی مشکل به نظر می‌رسد اما اگر جیبتان پر پول باشد آن‌هم به دلار می‌توانید فورا پاسپورت این کشور را دریافت کنید.


یکی از کارشناسان شرکت وکلای‌مهاجرت در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان صنعت نیوز» که به عنوان یک متقاضی از وی پرسش‌هایی پرسیده بود اظهار کرد: اگر بیش از ۲۵۰ هزار دلار برای خرید ملک در ترکیه هزینه کنید پاسپورت و اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کنید.

او افزود: اگر به ما سند ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار یا بیشتر ارائه دهید فورا برای شما پاسپورت ترکیه را اخذ می‌کنیم.

به گفته این کارشناس، پاسپورت برای متقاضی، همسر وی و فرزندان زیر ۱۸ سال صادر می‌شود اما برای فرزندانی که بیش از ۱۸ سال سن دارند می‌بایست شرایط دیگری در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه این افراد باید در کنکور دانشگاه‌های ترکیه قبول شوند و یا اینکه از طریق دیگری اقامت ترکیه را دریافت کنند.

پاسپورت به شرط سرمایه‌گذاری کلان

به گفته وکلای دادگستری حتما باید مطمئن شوید شرکتی که از آن تقاضای اقامت می‌کنید و مدارک و سرمایه خود را در اختیار آن قرار می‌دهید مجوزهای مورد نیاز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و البته اداره کار دارا باشد.

پوریا قهرمانی، وکیل پایه یک دادگستری نیز در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: این روزها پرونده‌های کلاهبرداری بسیاری در رابطه با شرکت‌های مدعی ارائه خدمات اقامت در کشورهای همسایه در جریان است. متقاضیان اقامت ترکیه، ارمنستان و گرجستان می‌بایست به آژانس‌های گردشگری مراجعه کنند که دارای مجوز سازمان گردشگری و اداره کار باشد. به ویژه اگر برای ویزای کار اقدام می‌کنند.

او افزود: به طور کلی مراکز ارائه‌دهنده خدمات ویزای کار باید با اداره کار ایران نیز تعامل داشته باشند. متاسفانه در حوزه دفاتر و شرکت‌های فعال در زمینه اخذ اقامت برای دیگر کشورها خلاهای قانونی بسیاری وجود دارد و به همین روی کلاه‌برداری‌های بسیاری نیز در این زمینه رخ می‌دهند.

قهرمانی با اشاره به این‌که تبلیغات گسترده دلیل بر قابل اعتماد بودن مراکز اخذ اقامت برای شهروندان ایرانی نیست بیان کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای ای و برخی رسانه‌ها در ازای پول کلان برای شرکت‌های مدعی اخذ اقامت تبلیغ می‌کنند و مردم نیز با اعتماد به این تبلیغات سرمایه و مدارک خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهند بی آن‌که اطمینانی داشته باشند که این شرکت‌ها قابل اعتماد هستند یا خیر. این دفاتر نیز چند نفر کارمند استخدام می‌کنند، برای فعالیت خود چهره‌ای قانونی ایجاد می‌کنند و فضای شرکت موجب می‌شود مشتریان به آن‌ها اعتماد کنند و قراردادی برای متقاضیان می‌نویسند که معمولا اعتبار قانونی ندارد.

او گفت: البته در بسیاری از موارد قرارداد معتبری مابین شرکت و متقاضی وجود ندارد و بازپرس معمولا در مورد قرارداد تحقیق می‌کند و از متقاضی درخواست قرارداد می‌کند اما اگر قراردادی در میان نباشد در بسیاری از موارد قابل پیگیری نیست.

این کارشناس حقوقی تاکید کرد: معمولا در کلاه‌برداری هیچ مدرکی دال بر تخلف باقی نمی‌گذارند و همین اثبات آن را مشکل می‌کند. در بیشتر موارد، این افراد کارگزاری را در کشور مقصد دارند و این امر نیز وجهه فعالیتشان را قانونی‌تر جلوه می‌دهد.

موجی که تبلیغات ماهواره‌ای به راه انداخته است

یکی دیگر از وکلای دادگستری نیز نسبت به اطمینان از قابل اعتماد بودن شرکت های ارائه دهنده خدمات اقامت تاکید می‌کند. به عقیده او تبلیغات ماهواره، موج مهاجرت و اقامت از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری را در ایرانیان ایجاد کرده است.

پیمان عطار نیز در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: یکی از دلایلی که موج اقامت ترکیه ایجاد شده است شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. طی چند سال گذشته این شبکه‌ها تبلیغات بسیاری در زمینه شرکت‌های ارائه دهنده اقامت ترکیه و دیگر کشورهای همسایه را منتشر کرده‌اند. این تبلیغات نیز بیشتر در زمینه خرید ملک و یا سرمایه‌گذاری بوده است.

او افزود: این شیوه‌های دریافت اقامت در دیگر کشورها منجر به خروج ارز از کشور می‌شود اما وعده‌های داشتن یک زندگی رویایی در دیگر کشورها موجب می‌شود مردم ارز خود را از کشور خارج کرده و از طریق سرمایه‌گذاری یا خرید ملک در کشورهای همسایه و دیگر کشورها اقدام به اخذ اقامت کنند.

عطار تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌ها و آژانس‌هایی که تبلیغ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود غیرقابل اعتماد و در برخی موارد کلاه‌بردار هستند و نمی‌توان به تبلیغات ماهواره‌ها اعتماد کرد. اگر متقاضیان قصد دریافت اقامت در کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان را دارند می‌بایست به شرکت‌هایی مراجعه کنند که مجوزهای لازم را دارا باشند.

او معتقد است که شبکه‌های ماهواره‌ای از طریق سریال‌هایشان شیوه‌های متفاوتی از زندگی را به نمایش گذاشته‌اند و این امر تقاضا برای مهاجرت و تجربه فرهنگ‌ها و روش‌های نوین زندگی را در میان ایرانیان افزایش داده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 39678
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا