افق روشن معاملات بورس در گرو عبور از حاشیه‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه نیز با توجه به ریزش قیمت‌ها در سه ماه گذشته عنوان می‌کنند که اغلب سهم‌ها اصلاح مناسبی داشته‌اند و اکنون زمان مناسبی برای ورود معامله‌گران به نمادهای ارزنده است. در همین حال این روزها گزارش‌های یک ماهه شرکت‌ها نیز به تدریج منتشر می‌شود و می‌تواند سمت و سوی بازار را روشن‌تر کند.


بازار سرمایه در حالی روزهای روشن خود را از سر گرفته است که دوباره حاشیه‌های متعدد سایه خود را بر سر معاملات گسترده‌اند. یکی از مهم‌ترین حواشی تهدیدکننده در این شرایط، نزاع بر سر شیوه‌نامه فروش محصولات فولادی در بورس کالا میان دولت، مجلس و فولادسازان است. برخی فعالان بازار فولاد موافق شیوه‌نامه دولتی هستند و برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که این شیوه‌نامه زیان فولادسازان را به دنبال خواهد داشت. در این میان گفته می‌شود طرح مجلس نیز از طریق وضع عوارض و حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات و درآمدهای صنعت فولاد را تهدید خواهد کرد. این حاشیه‌ها در دو روز گذشته موجب افت قیمت سهام گروه فلزات اساسی شده و زیان سهامداران آنها را به دنبال داشته است. از سوی دیگر نیز حاشیه‌های قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها مطرح شده و در صورت تداوم، ممکن است سهام گروه پتروپالایشی را تحت تاثیر قرار دهد. تحلیلگران بر این باورند که بازار سرمایه در صورتی می‌تواند روند متعادل خود را حفظ کند که از حاشیه‌های گاه و بیگاه مصون بماند.

پیشتازی بورس در میان بازارهای موازی

یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح روند بازار سرمایه گفت: بازار سهام به طور قطع نسبت به بازارهای موازی مانند ارز، خودرو، طلا و سکه پیشتاز خواهد بود مگر آنکه نرخ سود و بهره بانکی افزایش پیدا کند و نقدینگی‌ها روانه بانک شوند. علی صادقین اظهار داشت: در صورت نوسان قیمت دلار در کانال ٢۵ تا ٢۶ هزار تومان، انتشار گزارش‌های مثبت آبان ماه شرکت‌ها در ادامه گزارش‌های تابستان و مهر ماه به خصوص در سهام کامودیتی‌محور و خوش‌بینی نسبت به گروه بانکی و خودرویی به دلیل انتخاب بایدن، روند معاملات بورس در آذر ماه با حجم بالایی همراه است. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در ماه جاری حجم معاملات خرد و کلان بازار به صورت روزانه حدود ١۵ تا ٢٢ هزار میلیارد تومان باشد و با توجه به وضع حاکم در کشور از نظر حجم معاملات وضعیت مناسبی را در بازار شاهد باشیم.

ریسک‌های پیش‌رو

صادقین به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خطری که در وضعیت فعلی معاملات این بازار را تهدید می‌کند رایزنی‌های ایجادشده برای بازار فولاد است که مربوط به مصوبه جدید دولت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد و مشتقات آن در بازار داخل است، این موضوع می‌تواند به عنوان یک عامل منفی در معاملات بورس تلقی شود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت فشار عرضه از سوی حقوقی‌ها دوباره بازار وارد فاز ترس می‌شود، گفت: در صورتی که این دو تهدید را در بازار کنار بگذاریم از نظر قیمت ارز، قیمت جهانی و وجود تعادل در معاملات بورس نگرانی چندانی وضعیت بازار را در آذر ماه تهدید نمی‌کند. به گفته وی، این دو موضوع به عنوان تنها عامل تهدیدکننده بازار تلقی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد هیجان و نوسان‌ در معاملات بازار شوند.

اقداماتی در جهت بهبود روند معاملات

صادقین بر اقدام‌هایی که می‌توانند زمینه‌ساز بهبود روند معاملات بازار شوند تاکید کرد و گفت: بهترین اقدامی که می‌توان انجام داد شناسایی و معرفی سهام خوب در بازار است، انتشار شایعات و اخبار غیرموثق در بازار از سوی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها که زمینه‌ساز ترس دسته‌جمعی در بازار هستند منجر به ایجاد روند منفی در معاملات بازار می‌شوند. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: این موضوع مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند با برچیده شدن آن از بازار شاهد بهبود وضعیت بازار و کاهش تصمیم‌های هیجانی از سوی سهامداران باشیم. وی اظهار داشت: عامل دیگری که می‌تواند باعث تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار شود تزریق منابع یا هدایت نقدینگی به سمت صندوق تثبیت و توسعه بازار است تا از این لحاظ آرامشی در بازار حاکم شود زیرا موقعیت جدیدی برای بازار ایجاد شده است. صادقین به جهت‌دهی دوباره در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در شرایط حاضر با انتخاب بایدن به عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا بهترین محل برای سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت می‌تواند بازار سرمایه باشد.

لزوم پرهیز از قوانین خلق‌الساعه

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باید به طور جدی از سیاست‌ها و اتخاذ دستورالعمل‌ها، مصوبات و قوانین خلق‌الساعه‌ای که می‌توانند باعث ایجاد حجم فروش گسترده و دسته‌جمعی به خصوص در گروه لیدر بازار شوند، خودداری کرد، در این صورت می‌توانیم به مرور شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها در بازار باشیم. وی به افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: روند معاملات در بازار روز گذشته به صورت دو مرحله برگزار شد. در ابتدا بازار در مسیر نزولی قرار داشت و در انتها به سمت سهام شاخص‌ساز پیش رفت. صادقین افزود: اتفاق اصلی در بازار، در معاملات روز شنبه و در گروه‌های بزرگ به ویژه خودرویی‌ها شکل گرفت که به صورت هوشمند و منظم در مسیر منفی قرار گرفتند، این در حالی است که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاهد روند متعادل و مثبت معاملات بورس در بازار روز گذشته بودیم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار مسیر خود را در سهام شاخص‌ساز پیدا می‌کند و با ورود پول هوشمند مواجه می‌شود، گفت: بازار سهام به طور قطع نسبت به بازارهای موازی مانند ارز، خودرو، طلا و سکه پیشتاز خواهد بود مگر آنکه نرخ سود و بهره بانکی افزایش پیدا کند و نقدینگی‌ها روانه بانک شوند. وی با تاکید بر اینکه احتمال افزایش نرخ سود بانکی بعید است، گفت: براساس آخرین صحبت‌های مطرح شده سقف ٢٠ درصد برای نرخ سود بانکی تعیین شده که با توجه به انتخاب بایدن و امکان بازگشت این کشور به برجام بازار سهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

تاثیر مستقیم گشایش‌های اقتصادی بر رونق بورس

کوروش شمس دیگر کارشناس بازار سرمایه هم معتقد است تغییرات رویکردهای سیاسی تاثیر مثبتی در تعاملات بین‌المللی اقتصادی دارد که تاثیر مستقیمی بر رونق بازار سرمایه خواهد داشت. او با توجه به موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس بیان کرد: با توجه به میانگین P/E بازار و حجم نقدینگی کلی، باید گفت در بازارهای موازی با بازار سرمایه قابلیت سرمایه‌گذاری مطلوب تقریبا اصلا وجود ندارد، اما در بازار سهام با توجه به پایین بودن P/E و نزدیک شدن به فصل مجامع، بورس قابلیت سرمایه‌گذاری مطلوبی خواهد داشت. شمس ادامه داد: با نگاهی به سهم‌های EPS محور، بررسی قیمت‌های جهانی که پیش‌بینی می‌شود بعد از مهار کرونا با ۶ درصد صعود همراه شود، نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها مبنی بر عدم رشد نرخ بهره و… به این نتیجه می‌رسیم که بورس در انتظار صعود مجدد است. وی اظهار کرد: پارامترهای مختلف در اقتصاد همچنین رویکردهای سیاسی نشان‌دهنده ارزندگی بورس برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی مناسب از این بازار است در صورتی که هیچ تضمینی برای دیگر بازارها وجود ندارد. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با انتقاد از عملکرد سهامداران نوپا خاطرنشان کرد: افرادی که در این روزها با چنین نرخ‌های کم سهام خود را در صف فروش قرار می‌دهند، قطعا زیان بزرگی خواهند کرد، بهتر است با کمی صبوری رفتار معقول بازار سهام را ببینند و ناامید نشوند.

پیش‌بینی شاخص ۲ میلیونی تا پایان سال

باقر خادمی- کارشناس بازار سرمایه- در رابطه با روند بورس تا دو ماه آینده گفت: با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بازارهای مالی و از جمله بورس انتظار ریزش قیمت دلار را دارند و با توجه به انتظار ریزش قیمت دلار به نظر می‌رسد فشار فروش در صنایع دلارمحور بیشتر باشد و صنایع ریالی و تک‌سهم‌ها روند بهتری داشته باشند. وی افزود: اما به عقیده بنده تا یک سال آینده در بحث مذاکره یا قیمت دلار اتفاق خاصی نمی‌افتد و بعد از گذشت یک یا دو ماه با توجه به اینکه ریزش قیمت دلار محقق نمی‌شود و از لحاظ اقتصادی هم بهبودی حاصل نمی‌شود مجددا قیمت دلار صعودی خواهد شد و بازار سهام دوباره به سمت سهم‌های دلارمحور خواهد رفت. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند بازار سهام تا آخر سال هم به تجارت‌نیوز گفت: من به بورس امیدوارم و به نظرم تا آخر سال شاخص کل به سقف قبلی خود خواهد رسید اما سهامداران باید در انتخاب سهم‌های خود دقت کنند. خادمی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که بورس در روزهای اوج خود از دو میلیون واحد عبور کرده و تا سقف ۱/۲ میلیون واحد هم رسیده بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 154675
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا