افزایش ۱۱ درصدی صادرات محصولات معدنی فلزی

جهان صنعت نیوز: طبق اعلام رئیس گروه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صادرات محصولات معدنی فلزی در شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۱.۷ درصد نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته (۹۷) افزایش داشته است.


الهه مکری اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، محصولات معدنی فلزی به ارزش ۳۸۹۱ میلیون دلار و به وزن تقریبی ۱۵.۸ میلیون تن صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۷ درصد رشد ارزشی و ۲۷.۳ درصد رشد وزنی داشته است.

رئیس گروه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: در مدت یاد شده، شمش فولادی به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی، هزار و ۱۹۸ میلیون دلار و پس از آن سنگ و کنسانتره آهن به ارزش ۶۱۷ میلیون دلار، صادرات داشته است. کاتد مس نیز ۲۶۳ میلیون دلار، شمش روی ۱۷۴ میلیون دلار و سنگ و کنسانتره مس نیز ۱۱۵ میلیون دلار صادر شده که در مجموع؛ ۸۱.۵ درصد کل صادرات محصولات معدنی فلزی را در شش ماهه سال جاری تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات معدنی فلزی به کشورهای چین، اندونزی، غنا، پاکستان و ترکیه افزایش داشته است، گفت: کشورهای چین، عراق، اندونزی، تایلند، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، عمان، پاکستان و غنا، ۱۰ بازار عمده هدف صادراتی محصولات معدنی فلزی ایران در این شش ماهه بوده‌اند که در مجموع ۸۵.۶ درصد از کل صادرات این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

مکری تصریح کرد: محدودیت‌های داخلی مقرر بر صادرات مواد و محصولات معدنی، به ویژه فلزات از ابتدای سال گذشته همچون صادرات مشروط به عرضه محصول در بورس کالا و سهمیه‌بندی میزان صادرات اقلام فلزی، از جمله موارد مؤثر بر کاهش صادرات برخی اقلام بوده است. علاوه بر این تحریم‌های ناعادلانه و فشار تحمیلی بعضی کشورها بر برخی از بازارهای صادراتی، مشکلات بانکی و حمل‌ونقل از دیگر مواردی است که تأثیر جدی بر پیشبرد اهداف و برنامه‌های صادراتی کشور در این بخش داشته‌ است.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 61680
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا