افزایش میزان سقط جنین معلول شیوع فقر است، نه فضای مجازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این حضور گسترده خارجی‌ها در فضای اینترنت کشور آسیب‌های جدی فراوانی را به ویژه در حوزه مسائل خانوادگی، بحث فرزندآوری و غیره داشته است. با این حال به عقیده رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، فضای مجازی دلیل افزایش سقط جنین در کشور نیست بلکه مشکلاتی از جمله شیوع فقر و بیکاری مسبب اصلی افزایش سقط جنین در کشور است.

در همین راستا مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به «جهان صنعت نیوز» گفت: در ابتدا باید بدانیم که چنین اظهارنظرهایی آن هم از جانب یک نماینده مجلس کاری بیهوده و عبث است. هر فردی باید در جایگاه خودش صحبت کند، این بحث هم باید به مددکاران اجتماعی واگذار شود زیرا این یک مساله اجتماعی است نه فردی، مساله فردی در جامعه یعنی اگر سالانه ۳۰ تا سقط جنین داشتیم آن زمان باید نماینده مجلس اظهار نگرانی کند اما در حال حاضر سالانه ۴۵۰ هزار سقط جنین صورت می گیرد.

بنابراین این دیگر مساله فردی نیست بلکه باید در بطن جامعه علت و معلول افزایش سقط جنین را بررسی کرد. دایره شمول مسایل اجتماعی بسیار گسترده است. مواردی نظیر اعتیاد، تورم، بیکاری، دزدی و فقر در جامعه شناسی جزء مسایل اجتماعی هستند؛ یعنی معلولی از علت ها هستند. اینکه یکی از نماینده های مجلس گفته فضای مجازی علت افزایش سقط جنین در کشور است از این جهت صحیح نیست که در ۲۰ سال پیش هم به نسبت جمعیت همچین آماری وجود داشت ولی اگر بیشتر شده قطعا دلایل قانع کننده تری دارد نه فضای مجازی!

مصطفی اقلیما که از او به عنوان پدر علم مددکاری اجتماعی ایران یاد می کنند افزود: در جامعه ای که بیش از ۴۰ درصد افرادش بیکار هستند و خط فقر زیر ۹ میلیون تومان است افراد چرا باید ازدواج کنند و فرزند بیاورند؟ افرادی هم که تن به ازدواج می دهند، توان پرداخت هزینه فرزند را ندارند.

متاسفانه دیگر مثل گذشته نیست که اگر خدا دندان دهد، نان دهد؛ بسیاری از خانواده ها ۷ فرزند داشتند و براحتی زندگی می کردند اما در حال حاضر اگر یک فرزند هم داشته باشند کسی نمی تواند خرجش را بدهد. وقتی تورم به ۵۰ درصد می رسد انسان های آن جامعه قید بسیاری از آرزوهایشان را میزنند.

هر زنی دوست دارد تجربه مادر شدن را داشته باشه اما وقتی نمی تواند هزینه ماهانه پوشک فرزندش را بدهد، تصمیم به سقطش می گیرد. این روزها مردم چاره ای ندارند و تا خرخره زیر بار قرض و قسط هستند. البته با شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از خانواده ها نگران آینده مبهم فرزندشان اند و همین ویروس نیز یکی دیگر از علت های افزایش سقط جنین در کشور است. هم اکنون میزان باروری در کشور زیر ۱ درصد شده است. علت افزایش سقط جنین فضای مجازی نیست بلکه بی پولی مردم است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ما در جامعه ای زندگی می کنیم افرادی که تریبون دارند و اظهارنظر می کنند تخصصی در آن موضوع ندارند. در تمام دنیا فضای مجازی وجود دارد چرا فقط در ایران این اتفاقات رخ می دهد؟ این آقای نماینده بهتر است بجای بیان چنین اظهاراتی علت ها را برطرف کند. باید علت افزایش سقط جنین را بررسی کرد یعنی فقر و گرانی نه اینکه فضای مجازی را علت قرار داد و صورت مساله را پاک کرد.

پدر علم مددکاری اجتماعی ایران در آخر بیان کرد: بنده همیشه در تمام مصاحبه هایم گفتم، باز هم می گویم اگر طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب افراد شایسته ای را بعنوان مسئول  انتخاب می کردند، حال با چنین اظهارنظرهای غیرکارشناسی روبرو نمی شدیم. با احترام به همه، این افراد تخصصی برای بیان چنین موضوعاتی را ندارند.

مردم نان شب ندارند چطور می توانند به فرزندآوری روی بیاورند؟ مگر فرهنگ ما آنقدر پایین است که تحت تاثیر فضای مجازی قرار بگیریم؟ خیر اینگونه نیست، مردم ما با سواداند و متوجه می شوند وقتی درآمدی ندارند فرزندآوری در چنین وضعیتی سخت است. به همین دلیل برخی افراد توان سختی کشیدن ندارند پس متاسفانه آمار سقط جنین افزایش یافته است. بهتر است مسئولین به جای چنین اظهارنظرهایی هر چه سریعتر به فکر حل مشکلات اقتصادی مردم باشند.

 

 

اخبار برگزیده
شناسه : 129781
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا