افزایش قیمت شکر در پی رشد نرخ چغندر قند

به گزارش جهان صنعت نیوز: شکر یکی از اقلام سبد خانوار است که در روزهای اخیر با نوسانات قیمتی بسیاری همراه بوده است.


با نگاهی به بازار می توان دلایل مختلفی را به عنوان عامل رشد نرخ این کالای اساسی برشمرد که این روزها با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس عموم قرار دارد.  

در ماه های پایانی سال گذشته، شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی، قیمت هر کیلوگرم چغندر قند را از ۴۹۱ تومان به یک هزار و ۲۴۷ تومان افزایش داد.

افزایش چند برابری نرخ این محصول که ماده اولیّه تولید شکر محسوب می شود، قیمت تمام شده تولید این کالا را افزایش داد؛ به دلیل اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب مجلس شورای اسلامی، یارانه‌ای برای جبران زیان تولیدکنندگان شکر پیش بینی نشده بود، قیمت شکر به سرعت رو به افزایش گذاشت.

البته برای جلوگیری از افزایش قیمت شکر در ماه مبارک رمضان، ستاد تنظیم بازار مقدار ۱۰۰ هزار تن شکر را از محل ذخایر استراتژیک به قیمت هر کیلوگرم هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای مصرف مردم در سراسر کشور از طریق شبکه‌های منتخب سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها توزیع کرد.

از سوی دیگر، در سال ۱۳۹۹ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات شکر تخصیص داده می شد حذف و نرخ ارز ورود این کالا آزاد اعلام شد که این روند موجب شد تا از روزهای پایانی سال ۹۹، این کالا از قیمت‌گذاری تثبیتی خارج و قیمت آن بر اساس هزینه تمام‌شده، تعیین و به بازار عرضه شود.

بر این اساس، در نهایت شرکت بازرگانی دولتی ایران با توجه به مصوبات،  نسبت به تأمین شکر مصرف‌کنندگان از محل ذخایر استراتژیک برای واحدهای صنفی و صنعتی و بسته‌بندی مصرف خانوار با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اقدام کرده است.

بر اساس گزارش ها،  در سال های اخیر قیمت پایین خرید تضمینی چغندر موجب دلسردی کشاورزان برای کشت این محصول شد، به طوری که بازار در اختیار واردکنندگان قرار گرفته بود

انتظار می رود با افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند،  بار دیگر کشاورزان اقدام به کشت چغندر در مزارع خود کنند که به موجب آن مواد اولیه تولید شکر در داخل کشور افزایش پیدا می کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 194018
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا