افزایش قیمت‌ها با وجود تعطیلی بازار لوازم‌خانگی

 به گزارش جهان صنعت نیوز: گشتی در بازارهای اصلی لوازم‌خانگی پایتخت از جمله سه راه «امین‌حضور» و خیابان جمهوری حاکی از تعطیلی بیشتر واحدهای صنفی، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها است. تعطیلی که از ۲۹ اسفند ماه پارسال آغاز شده است. پس از عید نوروز، زمانی که صاحبان این واحدها خواستند فعالیت خود در سال جدید را آغاز کنند، با دور تازه تعطیلی‌های کرونایی مواجه شدند.


در این میان، اندک فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که عمدتا باید چک‌های خود را پاس کنند باز هستند. این افراد از نبود هماهنگی در زمینه تعطیلی‌ها، همچنین باز بودن بانک‌ها گلایه داشتند و می‌گفتند: انتظار می‌رفت دولت بانک‌ها را نیز تعطیل کند.

به گفته آنان، کسبه باید چک‌های کارخانه‌داران و تولیدکنندگان را پاس کنند و خود این تولیدکنندگان نیز باید به خرید مواد اولیه، موتور و سایر ملزومات و تجهیزات بپردازند، بر این اساس دولت باید یا همه کسب‌وکارها و بانک‌ها را تعطیل می‌کرد یا اینکه برای پاس شدن چک‌ها فرصت دیگری در نظر می‌گرفت.

در این زمینه، دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران با تایید مشکلات یاد شده، افزود: کسبه علاوه بر این مسائل، باید مالیات و عوارض شهرداری نیز پرداخت کنند، این در حالی است که سال گذشته دریافت این موارد فقط دو ماه به تاخیر افتاد و بخشیده نشد.

«اکبر پازوکی» بیان‌داشت: کسبه حدود ۱۲۵ روز از ۳۶۵ روز سال را به مناسبت‌های مختلف تعطیلند و شوک ناشی از تعطیلات این‌چنینی، ضرر و زیان زیادی به آنان وارد می‌کند.

وی گفت:‌ انتظار می‌رفت پاس شدن چک‌های مربوط به کسبه دست‌کم به بعد از تعطیلی‌ها منتقل شود تا شاهد ناهماهنگی در تعطیلی اصناف نباشیم.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در حال تولید انواع و اقسام محصولات هستند، اما به دلیل باز نبودن بازارها به ناچار اجناس را در انبارها دپو می‌کنند.

وی معتقد است: زیان تولید نکردن و خاموشی دستگاه‌ها و خطوط تولید، به مراتب بیشتر از تولید و دپو کردن است، بنابراین به تولید ادامه می‌دهند.

پازوکی بیان‌داشت: رکود حاکم بر بازار در حالی است که عمده شرکت‌ها قیمت محصولات خود را تا ۱۰ درصد افزایش داده‌اند و حتی برخی از آنها فهرست قیمتی ارائه کرده‌اند.

 پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید لوازم‌خانگی مجموعه‌های صنعتی داخلی کشور سال گذشته بیش از ۷۱ درصد رشد یافت.

وی افزود: برخلاف انتظارها شاهد فعالیت قابل تقدیر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در سال گذشته بودیم، همچنین براساس برنامه های وزارت صنعت در سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم‌خانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدکنندگان داخلی به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد.

به گفته مسوولان، پارسال در مجموع ۱۴ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی کوچک، متوسط و بزرگ در کشور تولید شد.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی در سال ۹۹ و رشد ۵۱.۲ درصدی آن در هم‌سنجی با سال ۹۸ است.

همچنین «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: سال گذشته با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تلویزیون توسط کارخانجات داخلی، رشد ۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ ثبت شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 184120
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا