افزایش رویدادهای سازمان‌های دولتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در شهرستان‌ها هم ضریب اشغال هتل‌ها طی یک ماه گذشته قابل قبول بوده است که این آمار خبر از بهبود صنعت هتلداری و رونق مجدد آن می‌دهد. البته مدیران هتل‌ها دلیل این امر را واکسیناسیون گسترده در کشور، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها به صورت حقیقی، سفرهای کاری و اقامت کارآفرین‌ها در هتل‌ها عنوان کرده‌اند. در رابطه با افزایش قیمت اقامت در هتل‌ها نیز هتلداران از هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری از هتل‌ها گفته‌اند که چاره‌ای به جز افزایش قیمت برای آنها باقی نگذاشته است. در این میان اداره مالیات نیز هیچ تخفیفی قائل نمی‌شود؛ بیمه‌ها با وجود حق بیمه بالا، برخی از خسارت‌ها را مانند سابق پوشش نمی‌دهند و دولت نیز از هتلداران حمایت نمی‌کند. اگر در ترکیه هتل‌ها تخفیف‌های ۵۰ درصد و حتی ۷۰ درصدی درنظر می‌گیرند، به دلیل حمایت‌های دولتی است.

اوضاع هتل‌های لوکس تهران

کارشناسان امور هتلداری از بهبود شرایط هتل‌های لوکس در تهران خبر می‌دهند و دلیل آن را استفاده دارندگان کسب و کارها از هتل‌ها و افزایش سفرهای کاری به تهران می‌دانند.

امیرحسن پرویزی، کارشناس هتلداری به «جهان‌صنعت» گفت: برخی هتل‌های لوکس ایران اکنون در شرایط خوبی قرار دارند و اوضاعشان به مراتب بهتر شده است.

او افزود: اکنون به دلیل کاهش آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مردم در هتل‌ها اقامت می‌کنند. برای جامعه ابتدا یک مساله بسیار سخت‌تر است، بعد از مدتی که پیشگیری‌ها مشخص شود و هتل‌ها اطمینان بدهند که بهداشت رعایت می‌شود، مردم نیز نسبت به اقامت در هتل‌ها تمایل بیشتری پیدا می‌کنند. زندگی به ویژه در تهران در جریان است و به خاطر ویروس کرونا نمی‌توان زندگی را تعطیل کرد.

این مدیر بازنشسته در ادامه بیان کرد: بیشتر هتل‌های تهران تجاری بوده و بیشتر مردم نیز به خاطر کسب و کار به هتل‌ها می‌آیند. در حال حاضر که ویزای توریستی صادر نمی‌شود، هنوز توریست خارجی در هتل‌ها حضور ندارد اما با اینکه توانایی اقتصادی مردم به دلیل تورم روزافزون کاهش یافته است، مهمانان هتل‌های لوکس افرادی هستند که پرداختن بهای اقامت در هتل‌های درجه یک تهران برایشان مشکل‌ساز نیست. افراد دارای کسب‌وکار نیز همواره هتل‌های لوکس را انتخاب می‌کنند.

قیمت‌ها بر اساس نقطه سربه سر تعیین شده‌اند

او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت هتل‌ها افزایش پیدا کرده است، آن هم بدون در نظر گرفتن توانایی اقتصادی مردم و در شرایطی که به خاطر کرونا هتل‌ها مدت‌ها خالی از مسافر بوده‌اند، بیان کرد: قیمت‌ها بر اساس میزان اقامت، توانایی اقتصادی و قیمت سربه سر تعیین می‌شوند. به هر روی باید قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که هزینه‌های هتل‌ها را پوشش دهد و اگر هتلدار سود نمی‌کند، ضرر هم نکند. زیر نقطه سربه سر با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری از هتل‌ها، موجب زیان هتلداران می‌شوند. البته باید قیمت اقامت در هتل‌ها با توجه به کشش بازار تعیین شود اما بر اساس علم حسابداری، نباید زیر قیمت سر‌به‌سر باشد.

ضریب اشغال بالای هتل‌های بزرگ تهران

بسیاری از مدیران هتل‌های بزرگ تهران تایید می‌کنند که ضریب اشغال هتل‌های بزرگ پایتخت به صددرصد هم رسیده است.

مجید کرمانی، مشاور مدیرعامل و مدیر بازاریابی و فروش گروه هتل‌های هما به «جهان صنعت» گفت: در حال حاضر میزان اشغال هتل‌ها بسیار بیشتر شده است. دلیل این امر هم کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور است. به هرروی واکسیناسیون فعالان گردشگری و مردم موجب شده مردم از منازل بیرون بیایند و کارمندان و صاحبان کسب و کارها راحت‌تر در خارج از محل کار به فعالیت بپردازند.

او افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا به صورت گسترده، کارمندان مجبور بودند از طریق مجازی گفت‌وگو کنند و سمینارها و همایش‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شدند. الان در تهران وبینارها، نمایشگاه‌ها و جشنوارهای بسیاری در حال برگزاری است که همین امر به افزایش اقامت مسافران در هتل‌ها کمک کرده است. البته دارندگان کسب و کارها در تهران در هتل‌ها اقامت نمی‌کنند اما بسیاری از مدیران بنگاه‌های اقتصادی و کارمندان سازمان‌ها از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند تا با همتایان خود در پایتخت، مشتریان و  همکاران ملاقات کنند یا در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها حضور داشته باشند.

کرمانی گفت: اکنون شرکت‌ها امکانات مساعد و ظرفیت‌های خوبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و یا برگزاری سفرهای کاری داشته و بودجه‌های انباشته دارند. از همین روی به راحتی در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند یا امکان اقامت کارمندان خود را به منظور شرکت در نمایشگاه‌ها در هتل‌های لوکس پایتخت فراهم می‌کنند.

قیمت نگهداری از هتل‌ها افزایش یافته

او در پاسخ به این پرسش که چرا هتل‌های ایران مانند ترکیه و بسیاری از کشورهای پیشرو در امر گردشگری نه‌تنها تخفیفی در نظر نگرفته‌اند بلکه قیمت‌ها را به صورت نجومی افزایش داده‌اند، گفت: هزینه نگهداری از هتل‌ها به حدی افزایش یافته که هتل‌ها چاره‌ای به جز افزایش قیمت‌ها نداشته‌‌اند. در واقع هتلداران به این نتیجه رسیده‌اند که یا کسی در هتل‌ها اقامت نکند و یا اگر اقامت می‌کند، قیمت خوبی را برای اقامت بپردازد. بسیاری از هتل‌ها کارمندان خود را اخراج کرده‌اند و اکنون که اوضاع مساعد شده چندنفر از آنها را بازگردانده‌اند در صورتی که صدها نفر را تعدیل نیرو کرده بودند.

کرمانی افزود: زمانی که قیمت مرغ به ۳۸ هزارتومان می‌رسد، گوشت، نخود، لوبیا و تخم‌مرغ به صورت نجومی گران می‌شوند، خیال باطل است که هزینه غذا در رستوران‌های بیرون و هتل‌ها افزایش نیابد. هزینه‌های پرسنلی هم بسیار افزایش یافته است، وقتی قیمت‌ها به طور نجومی افزایش پیدا می‌کند نمی‌توانیم حقوقی کمتر از شش میلیون تومان به کارمندان بپردازیم. کارمندان با کمتر از این میزان کار نمی‌کنند.

هتلداران و افزایش قیمت‌ها

او با اشاره به این که هتلداران از افزایش قیمت‌ها خوشحال نیستند گفت: هزینه نگهداری هتل‌های بزرگ مانند هتل هما به شدت زیاد است. اگر یک دستگاه بخار خراب شود دیگر نمی‌توانیم مشابه آن را خریداری کنیم. اگر فر آشپزخانه خراب شود ناچاریم با هزینه‌های نجومی، بهای تعمیر آن را بپردازیم. همه چیز دستخوش تغییر شده و تورم هزینه‌ها را شدیدا افزایش داده است. با اینکه قیمت‌ها را افزایش داده‌ایم همچنان ضرر می‌کنیم.

کرمانی در رابطه با افزایش مالیات و بیمه گفت: مالیات بحث پیچیده‌ای دارد؛ در هتل‌ها ۱۵ درصد برای عوارض بیمه و مالیات پرداخت می‌شود اما آسیب‌ها بسیار بیشتر شده است. در گذشته درگیری‌های مربوط به این مسائل کمتر بوده است اما اکنون بیمه‌ها به راحتی زیر بار بسیاری از هزینه‌ها نمی‌روند. بدنه ساختمان هتل‌ها همواره بیمه می‌شود اما اکنون در صورت آتش‌سوزی هزینه تعمیرات و بازسازی بسیار بیشتر از گذشته است. ساخت‌وسازهایی که درگذشته شش میلیون تومان تمام می‌شد اکنون بیش از ۱۵ میلیون تومان می‌شود. هزینه‌های دیه نیز به شدت افزایش یافته است.

دولت از هتلداران حمایت نمی‌کند

او با اشاره به این که دولت به هیچ وجه از هتل‌ها حمایت نمی‌کند گفت: هتل‌ها چه با سرمایه ملی احداث شده باشند و چه سرمایه شخصی، نمی‌توان به راحتی آنها را تعطیل کرد چراکه در صورت تعطیلی شش ماهه هزینه بازگشایی به شدت افزایش می‌یابد. به همین امر مجبوریم چراغ هتل‌ها را همواره روشن نگه داریم. در مواردی نیز با ضرر اتاق‌ها را در اختیار مسافران قرار می‌دهیم.

قیمت‌های نجومی حقیقت ندارد

کرمانی در رابطه با اجاره‌بهای ۱۲ میلیون تومانی برای برخی هتل‌ها گفت: چنین قیمتی نمی‌تواند واقعیت داشته باشد مگر آنکه مانند هتل برج‌العرب لوکس و ۷ ستاره باشد. ممکن است هتلدار برای ارتقای برند شخصی چنین قیمتی را تعیین کرده تا هتلش معروف باشد. فردی که پول زیادی دارد می‌داند چگونه آن را خرج کند.

بازگشت رونق

این در حالی است که مهران امیرحسینی، مدیر هتل‌شهر به «جهان‌صنعت» گفت: ضریب اشغال هتل‌های تهران به صددرصد نرسیده است و این آمار درست نیست اما در ماه گذشته هتل‌شهر با ضریب اشغال ۸۰ درصد فعالیت می‌کرد.

او در رابطه با ضریب اشغال هتل‌های شهرستان‌ها بیان کرد: وضعیت هتل‌های شهرستان‌ها بهتر شده است. دلیل این امر نیز آن است که شیوع ویروس کرونا کمتر شده و والدین نیز پیش از شروع مدارس به سفر رفته‌اند. تب کرونا کاهش یافته و علاقه مردم به گشت و گذار بیشتر شده است. به دلیل واکسیناسیون پرسنل هتل‌ها مردم اطمینان بیشتری نسبت به اقامت در این هتل‌ها پیدا کرده‌اند. به ویژه شهرهای شمالی و مراکز استان‌ها ضریب اشغال بسیارخوبی را در یک ماه گذشته در هتل‌ها داشته‌اند.

 صنعت هتلداری کشور از نابودی کامل نجات پیدا کرد و هتل‌های مرغوب و لوکس پایتخت تعطیل نشدند و این امر پس از دوسال رکود مطلق در این صنعت، امیدوارکننده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 222786
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا