افزایش تقاضای خرید ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بازار ارز، سکه و طلا  حدود یک هفته ای می شود که تحت تاثیر بازارهای جهانی و همچنین اخبار مربوط به FATF با نوسان مواجه شده است اما با قطعی شدن ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، دلار با شوک عجیبی روبرو شد. بر این اساس دیروز قیمت دلار  به سمت کانال ۱۶ هزار تومانی حرکت کرد اما در نهایت در محدوده ۱۵۶۰۰ تومانی متوقف شد. این افزایش قیمت اگرچه به عقیده رییس کل بانک مرکزی ادامه دار نیست اما به هر حال نابسامانی های جدیدی را در بازار ایجاد کرده است که از جمله آن می توان به نگرانی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی از آینده، افزایش فعالیت دلالان، بی ارزش تر شدن پول ملی و همچنین آغاز موج جدیدی از گرانی اشاره کرد.

دلار ۱۴۷۰۰ تومان شد

نگاهی به بازار ارز در ساعات پیش از ظهر امروز نشان می دهد  قیمت خرید دلار در صرافی ملی و  بانک ها ۱۴۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۴.۷۵۰ تومان  اعلام شده است اما  آنطور که برخی از فعالان بازار می گویند، دلار در بازار آزاد بین ۱۴,۷۵۸ تا ۱۵.۷۰۰ تومان معامله می شود.

در همین خصوص یکی از صرافان در رابطه با وضعیت بازار ارز بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه به «جهان صنعت نیوز» گفت: بازار ارز این روزها جو متشنجی را تجربه می کند به طوری که نرخ دلار در روز گذشته مرز ۱۵ هزار تومانی را پشت سر گذاشت اما در حال حاضر قیمت خرید آن ۱۴۶۰۰ و نرخ فروش آن ۱۴۷۰۰ تومان است.

امیر امینی  بیان کرد: با توجه  به روند افزایشی نرخ دلار نسبت به ماه های گذشته، تمایل برای تبدیل موجودی ریال به ارز افزایش یافته است. بر این اساس فعالان اقتصادی که از کاهش هرچه بیشتر ارزش پولی ملی و همچنین بی ثباتی اقتصاد دچار ترس و نگرانی شده اند ، برای تبدیل ریال به دلار اقدام کرده اند. در این میان دلالان نیز این روزها به تنش بازار ارز دامن می زنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که برای انجام فعالیت های اقتصادی یکی از مهم ترین مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ ثبات و قیمت ارز است.

خوشحالی دولت

این صراف در ادامه با اشاره به اینکه  در حال حاضر جو بازار ارز روانی است و دولت نیز از آن حمایت می کند، افزود: با اینکه دولت در رابطه با بحث FATF ناراحت است و قصد دارد تقصیر را به گردن مجمع تشخیص مصلحت نظام بیندازد اما واقعیت این است که دولت از افزایش نرخ ارز خوشحال است.

وی اظهار کرد: در واقع با افزایش قیمت ارز ، درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا می کند. از این رو دولت چندان از افزایش نرخ ارز ناراحت نمی شود بلکه در ظاهر خود را گلایه مند نشان می دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رشد نقدینگی در کشور به ۲۸ درصد رسیده است، گفت: دولت توان کنترل نقدینگی را ندارد .

امینی بیان کرد:  اگر نقدینگی به بازارهای مولد همچون بورس هدایت شود، اقتصاد کشور با بحران بیشتری روبرو خواهد شد.

با هیچ کشوری مراوده بانکی نداریم

این صراف در مورد تبعات ورود ایران به لیست سیاه اظهار کرد: عدم پذیرش قواعد جهانی از سوی ایران اگرچه کشور را منزوی تر می کند اما واقعی تاسن است که در شرایط فعلی اتفاق خاصی در کشور ما رخ نداده چرا که بانک های ایرانی خیلی وقت است که در تحریم قرار دارند.

وی با بیان اینکه پیش از این حتی یک دلار هم از طریق بانک های رسمی جا به جا نمی شده است که از این پس کارها متوقف شود، افزود:  ما با هیچ یک از کشورهای دنیا مراوده بانکی نداریم که ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی تاثیری در این قضیه داشته باشد.

 امینی اضافه کرد: تجارت خارجی کشور با توجه به تشدید تحریم ها خیلی وقت است که دچار مشکل شده و تجار نقل و انتقالات بانکی خود را از راه های غیر رسمی و از طریق دور زدن تحریم ها انجام می دهند اما ورود ایران به لیست سیاه FATF مردم را دچار معضلات جدیدی خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مربوط به FATF دچار نابسامانی شد که این موضوع بر بازار کالاهای مورد نیاز مردم اثر گذار است.

کالاها ارزان نمی شود

وی با بیان اینکه دلار در بازار ایران نقش مهمی بازی می کند، افزود: قیمت بسیاری از کالاها وابسته به دلار است. از این رو افزایش قیمت دلار، قیمت همه کالاها را برای مردم افزایش خواهد داد به طوری که حتی اگر نرخ دلار با سیاست های بانک مرکزی پایین هم بیاید، دیگر اجناس ارزان نمی شود.

به گفته این کارشناس، این موضوع در رابطه با بازار خودرو به وضوح مشخص است به طوری که قیمت خودرو با افزایش نرخ ارز بالا می رود اما با کاهش نرخ ارز پایین نمی آید و حتی گاهی افزایش بیشتری نیز پیدا می کند.

امینی گفت: بنابراین نکته قابل تاملی که در شرایط فعلی وجود دارد همین ارتباط مستقیم قیمت کالاها با نوسانات ناشی از نرخ ارز است.  به این ترتیب قیمت ها در بازارهای مختلف به تبع افزایش دلار بالا می رود اما  هیچ گاه پایین نمی آید حتی اگر نرخ دلار فروکش کند . بر این اساس به طور کلی تحولاتی همچون قرار گرفتن ایران در لیست سیاه که افزایش نرخ ارز را به دنبال دارد، اقتصاد ایران را در نهایت با ضربه بیشتری روبرو خواهد کرد.

این کارشناس اظهار کرد: اگرچه گفته می شود ۵ درصد افزایش نرخ ارز طبیعی است اما معمولا این افزایش بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است . به عبارت دیگر دلار ۱۴ هزار تومانی به تدریج برای سال آینده به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان هم می رسد .

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 90570
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا