افزایش بی‌عدالتی و فقر کودکان در اروپا

جهان صنعت نیوز: کودکان به شدت در معرض آسیب ناشی از اقدامات ریاضتی اتخاذ شده در اروپا به دلیل بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ هستند. نزدیک به ۳۸۵ میلیون کودک یا ۱۹.۵ درصد از کودکان جهان در شرایط فقر شدید بسر می‌برند. همچنین ۹.۲ درصد از افراد بالغ در معرض فقر شدید قرار دارند.


شورای وزیران اروپا در بیانیه‌ای که امروز تصویب شد از کشورهای عضو خواسته است راهبرد این شورا در رابطه با حقوق کودکان را اجرا کنند.

در اهداف و تامین مالی خدماتی مانند حفاظت از کودکان، خدمات اجتماعی و آموزشی و برنامه‌های حمایت اجتماعی بازنگری کرده و خدمات حفاظت از کودکان را ارتقا دهند.

این خواسته به ویژه شامل کودکان بدون سرپرست، کودکان تک والد، معلول و کودکان پناهجویان و آوارگان است.

شورای اروپا همچنین خواستار توجه به نیازهای کودکان و توجه به مشارکت آنها در توسعه سیاست های حفاظت از کودکان شده است.

در نسخه اصلاح شده منشور اجتماعی اروپا، استانداردهای حداقلی را برای حفاظت از حقوق کودکان تعیین کرده که شامل حق حفاظت از سلامت، آموزش، مراقبت از کودکان، کمک‌های اجتماعی و پزشکی و حمایت اجتماعی است.

اصل ۳۰ این منشور، حق حفاظت در برابر فقر و انزوای اجتماعی را تضمین می‌کند و از کشورهای عضو می‌خواهد رویکرد هماهنگ و کلی را در مبارزه با فقر اتخاذ کنند.

به تازگی آمار فدرال آلمان نشان داد، شمار کودکانی که در این کشور همچنان در معرض خطر فقر قرار دارند ۲.۴ میلیون نفر است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد با وجود تلاش‌ها برای حمایت از کودکان، همچنان میلیون‌ها کودک در آلمان قربانی فقر و خشونت در خانواده هستند.

موسسه خیریه « شِلتر » (پناهگاه) انگلیس نیز در گزارش جدید خود اعلام کرده، هر هشت دقیقه، یک کودک در بریتانیا بی‌خانمان می‌شود؛ آماری که نشان می‌داد بی‌خانمانی و فقر کودکان در این کشور به بالاترین نرخ از سال ۲۰۰۶ تاکنون رسیده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی امحای فقر (۱۷ اکتبر برابر ۲۵ مهر) گفت: احتمال اینکه کودکان در فقر شدید به سر ببرند، دو برابر بزرگسالان است.

وی افزود، پایان دادن به فقر شدید محور تلاش‌های جهانی برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار و ساختن آینده‌ای پایدار برای همه است.

اخبار برگزیده
شناسه : 69856
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا