افزایش بیش از دو برابری فوتی‌ها به دلیل کمبود تجهیزات کمک تنفسی

به گزارش جهان صنعت نیوز: براساس گزارش‌ها ایران با  ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید که چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند در صدر آمارهای جهانی است. این در حالی است که آمار ایران به نسبت جمعیت دیگر کشورها همانند آمریکا و هند بسیار خطرناک تلقی شده است. با این وجود تاکنون تنها  ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ تن واکسینه شده‌اند که بیشتر افراد واکسینه شده بین سنین ۹۰ تا ۵۰ سال دارند، به همین خاطر آنها دارای ایمنی نسبی در مقابل دلتا هستند در حالی که آمارها از افزایش ابتلا و فوت جوانان و کودکان نشان می‌دهند.


اگر چه براساس گزارش‌ها تعداد فوتی‌ها و مبتلایان بیش از آماری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان افراد بسیاری هم با وجود داشتن علائمی تست پی‌سی‌آر آنها منفی کاذب عنوان می‌شود به همین دلیل نام آنها در لیست وزارت بهداشت منعکس نمی‌شود و حتی برخی افراد قبل از دریافت پاسخ تست و یا هنگام گرفتن تست جان می‌سپارند و نام این افراد هم در لیست وزارت بهداشت منعکس نمی‌شود. دسته دیگری هم که نامشان در آمار وزارت بهداشت قید نمی‌شود، افراد حاشیه‌نشین کلانشهرها و استان‌های همانند سیستان‌و‌بلوچستان هستند و از آنها ساکنان زیادی فاقد شناسنامه و کارت ملی‌ هستند. بنابراین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت دقیق نیست.

از طرفی مسوولان مدام هشدار می‌دهند که عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر بیماران عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است و به همین خاطر و پیک پنجم به راحتی پایان نمی‌پذیرد. این درحالی است که هر چند طبیعتا مردم بعد از ۱۷ ماه کوتاهی و اهمال از سوی وزارت بهداشت در تامین واکسن مورد نیاز جامعه خسته شده‌اند اما آیا شیوع پیک پنجم صرفا تقصیر مردم است؟! یا مسوولان دولت در اجرای برنامه واکسیناسیون و بستن دروازه‌های مرزی کشور به وی مبتلایان خارجی یا اجرای برنامه‌های اجتماعی کوتاهی کرده و در حال حاضر همان موجی را که تا چند هفته قبل در سیستان‌و‌بلوچستان بوده، اکنون در استان خراسان رضوی راه افتاده است. در عین حال در استان‌های گلستان و خراسان‌جنوبی، قبلا همزمان با سیستان‌و‌بلوچستان همین موج را داشتیم، اما در خراسان‌رضوی اکنون مواردش رو به افزایش است. به طوری که کارشناسان میزان مراجعه سرپایی مبتلایان و به تبع آن بستری و مرگ‌و‌میر در این استان را صعودی می‌دانند. این درحالی است که براساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در تهران و مشهد به دلیل کمبود تخت روی چمن‌ حیاط بیمارستان می‌خوابند و عده‌ای دیگر روی زمین بیمارستان و همچنین به گفته دکتر پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درخصوص وضعیت وخیم کرونایی کشور: «در پیک پنجم کرونا مردم حتی نمی‌دانند کجا مبتلا شده‌اند. وسعت پیک پنجم کرونا نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر بوده و دلیل آن دو عامل بوده؛ یکی اینکه با گونه جهش‌یافته ویروس همراه بود که ممکن است مردم حتی به یاد نیاورند کجا مبتلا شده‌اند. دوم اینکه به برهه‌ای زمانی‌ خوردیم که تجمعات زیاد بود.» وی تاکید کرد: «سد سیستم بهداشتی کشور دارد شکسته می‌شود و در برخی مراکز ۵۰ نفر در صف اسکن ریه هستند.»

بستری ۸۰۰۰ بیمار در تهران

کمبود تخت و تجهیزات پزشکی به یکی از معضل‌های جدی پیک پنجم تبدیل شده است به طریقی که سیدعلی جمالیان، رییس بیمارستان شهید لواسانی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: «در تهران حدود هشت هزار بیمار بستری داریم و خیلی از آنها شرایط‌شان به صورتی است که روی تخت‌های موقت برانکارد در اورژانس‌ها بستری هستند و شرایط مناسبی ندارند، اگر این اتفاق ادامه پیدا کند قطعا نمی‌شود این مشکل را جمع کرد. با تداوم این شرایط با کمبود دارو، تخت اکسیژن و تجهیزات دیگر رو‌به‌رو می‌شویم و بحران‌ها خیلی بیشتر خواهد شد.» وضعیت کرونا در این پیک بی‌سابقه است و در هیچ یک از پیک‌های قبلی چنین بحرانی به خصوص در بیمارستان‌ها حس نشده است.

اعلام شرایط فوق‌العاده

در همین راستا دکتر داوود امی، متخصص بیهوشی و معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش در مورد وضعیت تهران به «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر وضعیت تهران فوق‌العاده است. چرا که این روزها میزان مراجعه‌کنندگان بیمار کرونایی علی‌الخصوص با شرایط نارسایی تنفسی بسیار زیاد است. از قضا بیمارستان شهدای تجریش که یکی از اصلی‌ترین بیمارستان‌های کرونایی است از لحاظ دارو و تجهیزات شرایط بسیار خاصی دارد. این روزها بیمارستان از لحاظ تخت، دارو و تجهیزات با مشکل جدی مواجه است.

وی درخصوص تعداد مراجعه‌کنندگان اظهار کرد: اخیرا میزان مراجعه‌کنندگان کرونایی خارج از حد استاندارد و توان بیمارستان‌ها است، بنابراین کمبود دارو و تخت کاملا طبیعی است. در نتیجه به‌خاطر شرایط فوق‌العاده‌ای که پیش آمده تجهیزات کمک‌تنفسی علی‌الخصوص تجهیزاتی که برای بیماران کرونایی قبل از مرحله‌ آی‌سی‌یو نجات‌بخش است، کمبود داریم.

معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به کمبود دارو عنوان کرد: اگرچه کمبود دارو هم به مشکل جدی تبدیل شده ولی مهم‌تر از آن کمبود تخت و تجهیزات کمک‌تنفسی است.

آمار فوتی‌های واقعی بیش از آمار اعلام شده است!

 همچنین مسعود یونسیان، استاد اپیدمولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درخصوص آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت به «جهان‌صنعت» گفت: امروزه تعداد تست‌هایی که صورت می‌گیرد متناسب با تعداد موارد افزایش پیدا نکرده است. بنابراین تعداد مبتلایان و فوتی‌هایی که به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود افرادی هستند که پاسخ تست آنها مثبت بوده است. زیرا براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی گزارش‌هایی را باید ارجاع دهیم که حتما پاسخ تست‌ها مثبت باشد. چه‌بسا برخی از مبتلایان قبل از تست فوت می‌کنند. لذا آمار واقعی تعداد مبتلایان و فوتی‌ها براثر کرونا بیش از مواردی است که پاسخ تستشان مثبت بوده است. البته تمام دنیا کم شماری درخصوص موارد ابتلا و تعداد مرگ وجود دارد.

وی افزود: مسوولیت چنین وضعیت وخیم به عهده افرادی است که در برخورد با اجتماع مردم به هر طریقی و هر نامی تساهل می‌کنند؛ طبیعتا مردم خسته شدند. همین موضوعات دست به دست هم داده تا در مقابل واریانت دلتای که سرایت‌پذیری آن بین دو تا سه برابر واریانت ویروس اصلی است، بی‌توجهی شود.

این متخصص اظهار کرد: با این تفاسیر هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم و تعداد موارد جدید سرازیر نشده است. بنابراین هر زمانی که قله پیک را تجربه کنیم و تعداد موارد جدید نزولی شود آن زمان می‌توانیم یک تا دو هفته بعد از آن کاهش مرگ‌و‌میر را داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در صورت کمبود تجهیزات کمک تنفسی تاکید کرد: وقتی تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا می‌کند دو اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه نیم درصد از افراد به دلیل شدت بیماری فوت می‌کنند و تعداد مرگ‌و‌میر دو برابر می‌شود. نکته بعدی این است که با افزایش بیماران بدحال با کمبود تخت، امکانات و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها روبه‌رو می‌شویم در نتیجه نسبت بیمارانی که فوت می‌کنند افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با دو برابر شدن تعداد بیماران تعداد مرگ‌ها به بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند. علی‌الخصوص زمانی که تعداد مبتلایان به بیش از حد پذیرش بیمارستان‌ها برسد که البته امروزه در اکثر بیمارستان‌ها شاهد چنین وضعیتی هستیم و متاسفانه به موازات آن تعداد مرگ‌ها هم به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در روزهای آینده شاهد افزایش فوتی‌ها هستیم.

یونسیان در آخر بیان کرد: تمام جهان درگیر بیماری کووید۱۹ است و تنها کشورهایی توانستند این بیماری را کنترل کنند که در زمان مناسب دو سوم مردم کشورشان را واکسینه کردند. اگر چه دلتا در چنین کشورهایی هم گسترش پیدا کرد ولی میزان فوتی‌های آنها تبدیل به یک فاجعه همانند ایران نشد. تاخیر در واکسیناسیون منجر به بروز فاجعه در کشور شده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 207179
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا