افزایش بهره‌وری با تکیه بر بخش خصوصی قدرتمند

به گزارش جهان صنعت نیوزحمید حسینی امروز(یکشنبه) در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه بین المللی صنعت پایین دستی نفت با اشاره به اینکه در دنیا انواع تقسیم بندی ها برای اقتصاد وجود دارد، افزود: در تقسیم بندی انجام شده، اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد بهره وری است.  
وی ادامه داد: در ۴۱ سال گذشته، بسیاری از صنایع کمک کرده اند اقتصاد ایران از تکیه بر منابع عبور کرده و به سمت اقتصاد مبتنی بر بهره وری حرکت کند.  
حسینی با بیان اینکه در اقتصاد مبتنی بر بهره وری باید سهم بخش خصوصی افزایش پیدا کند، تاکید کرد: بهره وری بدون حضور بخش خصوصی قدرتمند بی معنا است.وی گفت: ایران این ظرفیت را دارد تا کارخانه تولید خاورمیانه شود. در صنایع سنگین تنها رقیب ایران در خاورمیانه ترکیه است با توجه به گران بودن انرژی و نیروی انسانی قدرت رقابت را ندارد.


سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه مهمترین معضل برای تولید، بازار فروش است، افزود: حمایت از تولید به معنای گشایش در بازارهای صادراتی است و بار سنگینی بر دوش صادرکنندگان است.وی ادامه داد: این نمایشگاه ابزاری برای بازاریابی و تبلیغ کالاهای ایرانی است.  
 

حسینی با تاکید بر اینکه عصر نفت به پایان رسیده و دوران افول نفت را شاهدیم، گفت: امروز مازاد عرضه بر تقاصا را داریم و  حتی اگر تحریم ها برداشته شود، نمی توانیم به زودی به بازارها بازگردیم‌زیرا یکی از اهداف آمریکا از تحریم ایران و ونزوئلا حضور در بازار نفت بوده و این کشور سالانه یک میلیون بشکه به تولید نفت خود اضافه می کند و برای این مازاد تولید نیازمند بازار فروش است.

وی با اشاره به اینکه در پایین دستی نفت شرایط متفاوت است، افزود: در حال حاضر روزانه ۲۳ میلیون بشکه نفت به بنزین، ۱۰ میلیون برای راه آهن، ۵ میلیون بشکه بنزین هواپیما، ۹ میلیون بشکه برای سوخت و گرمایش و ۱۷ میلیون بشکه در پتروشیمی مصرف می شود.

حسینی تاکید کرد: بنابراین مشخص است نفت اهمیت خود را از دست می دهد اما صنایع پایین دستی به کار خود ادامه می دهند.وی ادامه داد: ظرفیت های ایران در منطقه بی نظیر است و هیچ کشوری در منطقه تولید کننده بنزین یورو ۴ و ۵ نیست و ظرفیت ایران در صادرات قیر و روغن پایه و توان فنی و مهندسی بی‌نظیر است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی افزود: با تلاش و همکاری بیشتر می توانیم سال ها در صنایع پایین دستی در منطقه حرف اول را بزنیم.
اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت ۱۳ تا ۱۶ بهمن در نمایشگاه بین المللی تهران برپا است. در این نمایشگاه ۷۵ شرکت داخلی و یک شرکت خارجی حضور دارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 86681
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا