افتضاحی دیگر برای آمریکا

سید جلال ساداتیان * با تشکیل سازمان ملل و اینکه ایالات متحده امریکا پذیرفت که مقر سازمان ملل در نیویورک باشد روابط جداگانه ای وضع شده که به موجب آن ویزای کشورهای مختلف برای شرکت در سازمان‌ملل جدای از ویزای ایالات متحده امریکا صادر می شود به همین دلیل تا ۴۰کیلومتری خود سازمان ملل کسانیکه به عنوان سازمان ملل ویزا دریافت می کنند مجاب هستند که بتوانتد انجا تردد کنند که اکنون این برای دیپلمات های ایرانی محدود شده است.


اگر امریکا برای ایران ویزا صادر نکند خلاف بین تعهداتی است که امریکایی ها به عهده دارند و از این بابت قابل سرزنش هستند . ایران نیز بدین خاطر باید به مجاری مربوط که خود سازمان‌ملل و شورای امنیت می تواند باشد شکایتش را مطرح کند ولو انکه نفوذ ایالات متحده مانع از این شود که ویزا برای مقامات ایران صادر شود . قاعدتا دفتر نمایندگی ایران در سازمان‌ملل باید شکایت را طرح کند و به کشورهای مختلف هم یادداشت داده شود که امریکا در این رابطه سخت گیری هایی کرد بخصوص باید به همه اعضای شورای امنیت و اعضای سازمان ملل این اعتراض و ممانعت امریکا برای صدور ویزا گفته شود .

البته این روندی است که مدت هاست  امریکایی ها در پیش گرفتند و با فشار حداکثری حتی از تعهدات سازمان‌ملل خودشان عبور می کنند و کسی هم به انها معترض نمی شود در حالیکه این خطایی است که به وضوح از جانب امریکا تکرار می شود .

عدم ویزا برای اقای روحانی و ظریف و تیم ایشان برایدشرکت در مجمع عمومی در این بعد خیلی افتضاح است که و این امریکایی ها هستند که مفتضح تر خواهند شد چرا که عدم صدور ویزا برای سازمان‌ملل خلاف بین تعهدات امریکا در قبال مسائل سازمان ملل است. البته ممکن است امریکا به طور کلی بخاطر عدم ویزا به مقامات ایران کاری دیگر به سازمان ملل نداشته باشد که البته با این رویکرد بازهم طوری دیگر خواهد باخت به عنوان وجهه داخلی و بین المللی چیزی از امریکا با این تصمیم باقی نمی ماند هرچند همین الان هم بسیار لطمه خورده و از این بابت حتی مقامات خود امریکا اعم از سناتور ها و نمایندگان این کشور ترامپ را سرزش می کنند.

*کارشناس مسائل بین الملل

سیاسییادداشت
شناسه : 49197
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا