افتتاح ۱۸۸ طرح دانشگاهی و حدود ۳۰۰ فضای آموزشی به دستور رییس جمهوری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بی تردید پیمودن مسیر دانش، نوآوری، پژوهش و دستیابی به فناوری های پیشرفته همواره مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است و طی سال های گذشته با وجود تحریم ها، به پویایی عرصه علم و آگاهی و تعلیم و تربیت اهتمام داشته است که گواه آن به بیان وزیر علوم، رقابت پذیری اغلب حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های کشور به لحاظ آموزشی و پژوهشی با دانشگاه های برتر جهان است.

امروز نیز در راستای ترویج علم و دانش در کشور، استان های مختلف میزبان آیین بهره برداری از طرح‌های عمرانی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور و وزارت آموزش و پرورش بودند که درمجموع ۲ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

رییس جمهوری امروز در آیین افتتاح ها  گفت: هدف دولت از روز آغاز این بود که دانشگاه‌ها را به مراکز تولیدی به ویژه به مراکز صنعتی متصل کند تا به طور مداوم با مراکز تحقیقاتی و پردیس‌ها در ارتباط مستقیم باشند و امروز شاهد هستیم که اطراف دانشگاه‌ها، مراکز علمی فناوری و نوآوری شکل گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد کشور در این ۸ سال حرکت و پیشرفت بسیار خوبی در زمینه علم و دانش داشته است و توانسته‌ایم از رتبه بیست و یکم به رتبه پانزدهم برسیم و این یعنی دانشجوها، دانشگاه‌ها و فضاهای تحقیقاتی و پارکهای  علمی و فناوری ما همه فعال بوده‌اند

وزیر علوم: ظرفیت آموزش عالی منجر به کاهش سختی‌های تحریم شد

و زیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آیین افتتاح ۱۸۸ طرح ملی دانشگاه‌ها و مراکز گفت: امروزه در اغلب حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی، دانشگاه‌های کشور به لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان هستند و اهتمام برای استفاده از ظرفیت‌های علمی در راستای کاهش فشارها و سختی‌های حاصل از تحریم‌ها در آموزش عالی وجود دارد.

منصور غلامی تاکید کرد: گواه این تلاش و اهتمام را می‌توان در این نکته مهم دید که امروزه در اغلب حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های کشور به لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان هستند.

غلامی با بیان اینکه جوامع بر مبنای دستاوردهایی که در عرصه‌های مختلف بدست می‌آورند، جایگاه و اقتدار کسب می‌کنند، افزود: جمعیت جوان برخوردار از دانش روز و فناوری‌های نوین سرمایه‌ای عظیم و اقتدارآفرین است؛ همچنین فعالیت‌های علمی و فناورانه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی آهنگ و روند رو به رشدی به دنبال داشت.

وزیر آموزش و پرورش: مدارس با سازه خشت و گِل جمع شد

وزیر آموزش و پرورش هم در آیین افتتاح  بیش از هزار کلاس درس که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رییس جمهوری برگزار شد گفت: همه مدارس خشت و گلی جمع شد؛ این در حالی است که در سال ۹۷ تعداد هزار مدرسه خشت و گلی داشتیم.

محسن حاجی میرزایی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید هر روز ۲۸ کلاس درس تاسیس شد و ۱۶ هزار فضای آموزشی با ۸۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس به بهره برداری رسید؛ همچنین بودجه عمرانی کشور برای مدرسه سازی در سال ۹۹ افزایش ۷.۵ برابری داشت.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، ۱۰.۵ درصد از تعداد مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی کاسته شد و در پنج سال اخیر این تعداد از ۳۰ درصد کل مدارس به ۱۹.۵ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به ۲ برابر شدن کلاس های درس در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۹، گفت: متوسط سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز از چهار و هشت دهم در سال ۹۲ به پنج و دو دهم در سال ۹۹ افزایش یافته است.

افتتاح دانشکده مهندسی سیستم های هوشمند وعلوم داده دانشگاه خلیج فارس

بوشهر از استان هایی است که امروز میزبان برنامه افتتاح بود و ضمن آن،  دانشکده مهندسی سیستم‌های هوشمند و علوم داده دانشگاه خلیج فارس  با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع و در ۵ طبقه و با اعتبار هزینه شده ۵۳ میلیارد تومان همزمان با ۱۰۵ پروژه عمرانی دانشگاهی و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم با دستور رئیس جمهوری بهره‌برداری شد.

محمد تقی نظرپور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این آیین گفت: در دولت یازده و دوازدهم ۹۰۴ پروژه علمی، دانشگاهی و آموزشی وابسته به این وزارت خانه با زیر بنای افزون بر ۲ میلیون متر مربع و اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید و در زمان حاضر مجموع فضاهای کالبدی موجود و در دست احداث این دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی نزدیک به ۱۷ میلیون متر مربع است.

وی افزود: اکنون نیز ۲.۶ میلیون متر مربع پروژه های عمرانی با پیشرفت فیزیکی میانگین ۵۵ درصد در دست احداث است.

نظرپور اضافه کرد: مقاوم سازی ساختمان های موجود موضوع دیگری است  که در دولت تدبیر و امید مورد تاکید و توجه قرار گرفته است و در این راستا ۱۷ پروژه با زیربنای ۱۲۵ هزار متر مربع مقاوم سازی شده است و طرح‌های مطالعاتی مقاوم سازی ۲۱ پروژه با زیربنای ۱۵۵ هزار متر مربع از ساختمان‌های آموزش عالی از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری  به مبلغ ۴۹ میلیارد تومان انجام شده است.

نظر پور همچنین  اعلام کرد: تعداد ۱۸۲ پروژه عمرانی با ۴۵۳ هزار متر مربع و آورده اعتبار ۷۷۰ میلیارد تومان در مراکز آموزشی، پژوهشی و پارک علم و فناوری از گام‌هایی است که خیران در عرصه آموزش عالی در دولت تدبیر و امید برداشته اند.

راه اندازی خط تولید بردهای الکترونیکی لوازم خانگی در تبریز

همزمان با افتتاح هفت پروژه‌ در حوزه پارک های علم و فناوری کشور، خط تولید بردهای الکترونیکی لوازم خانگی در شهرک صنعتی سهند – آذران تبریز به صورت ویدئو کنفرانس از سوی رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

 رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مراسم بهره برداری از این پروژه با بیان اینکه شاخص های فناوری در دولت های یازدهم و دوازدهم بهبود یافته است، گفت: جایگاه ایران در شاخص های نوآوری جهانی از رتبه ۱۰۴ در سال ۹۲ به رتبه ۶۷ در سال ۹۹ رسیده و تعداد پارک های علم و فناوری از ۳۳ به ۴۵ و تعداد مراکز رشد و نوآوری از ۱۳۱ به ۲۰۲ مرکز افزایش یافته است.  

عبدالرضا واعظی، افزود: در این مدت میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای فناور مستقر در پارک ها از ۱۹ هزار نفر به ۵۷ هزار نفر رسیده و مجموع فروش شرکت ها از یک هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی دارای ۱۲ مرکز رشد و فناوری در تبریز و شهرستان های مختلف گسترده ترین مراکز رشد را در سطح کشور به خود اختصاص داده و میزبان ۳۲۵ شرکت دانش بنیان و فناور است و ۱۱۰ شرکت در استان پس از طی مراحل رشد و تجاری سازی به مرحله تولید انبوه رسیده اند.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه عمده این شرکت ها در زمینه مکانیک، الکترونیک و ساخت و تولید فعالیت می کنند، گفت: شرکت دانش بنیان صبح پارلار آسیا از جمله این شرکت ها بوده که امروز خط تولید انبوه بردهای الکترونیکی لوازم خانگی این شرکت به بهره برداری می رسد.

واعظی، با بیان اینکه در این شرکت ۵۸۰ متخصص فعالیت می کنند، ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه ۷۰ درصد از بردهای لوازم خانگی کشور در ۲۵۰ نوع مختلف توسط این شرکت تولید می شود و کشور در این زمینه به خودکفایی کامل رسیده است.

وی یادآوری کرد: برای راه اندازی این خط تولید یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که بخشی از آن توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است.

همزمان با بهره برداری از این طرح ۷ پروژه دیگر شامل طرح های تولید انبوه محصولات فناوری و دانش بنیان با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ۴۴۰ هزار دلار با زمینه اشتغال ۸۹۸ نفر در پارک های علم و فناوری خراسان شمالی و رضوی، دانشگاه صنعتی شریف، یزد و شهرک علم و تحقیقاتی اصفهان به بهره برداری رسید.

افتتاح طرح های دانشگاهی در ایلام

در ایلام هم هشت طرح ورزشی، دانشجویی و رفاهی دانشگاه ایلام در آیین کلنگ زنی پردیس ورزشی این دانشگاه با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان و استاندار ایلام بصورت ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح و کلنگ زنی شد.

این طرح ها شامل افتتاح استخر سرپوشیده، سالن تیراندازی، ۲ قطعه زمین والیبال ساحلی، پیست دوچرخه سواری دختران و افتتاح ایستگاه شبانه روزی اورژانس ۱۱۵ و فوریت های پزشکی، همچنین ارتقا و بازسازی آشپزخانه و رستوران های پسران و ارتقا سطح سرای دانشجویی دانش و شهید اختیارزاده است.

پردیس ورزشی دانشگاه ایلام نیز شامل ساماندهی فضای موجود، استخر سرپوشیده، زمین چمن طبیعی، سکوی تماشاچیان، زمین چمن مصنوعی و همچنین احداث اماکن ورزشی جدید شامل سالن چند منظوره، محوطه سازی، پارکینگ، پیست دوچرخه سواری، زمین والیبال و زمین تنیس است.

افتتاح طرح های آموزش و پرورش

افتتاح طرح های آموزش و پرورش در ۱۵ استان بخش دیگری از برنامه امروز را تشکیل داد.

بهره برداری از  ۱۵ طرح آموزشی در استان تهران یکی از بخش های این آیین بود که در قالب یکصد و ۶۵ کلاس درس با ۲۶ هزار و ۲۲۶ مترمربع زیربنا و با اعتبار حدود ۱۲۵ میلیارد تومان با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و جمعی از مسئولان برگزار شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در این باره گفت: امروز هفت پروژه آموزشی در قالب ۷۵ کلاس درس با هشت هزار و ۸۵۱ مترمربع زیربنا در شهرستان‌های اسلامشهر، بهارستان، پیشوا، شهر قدس، شهریار و دماوند به بهره‌برداری رسید.

جاسم حسین‌پور افزود: هشت پروژه آموزشی نیز در قالب ۹۰ کلاس درس با ۱۷ هزار و ۳۷۵ مترمربع زیربنا در مناطق یک، پنج، هشت، ۱۲ و ۱۴ شهر تهران افتتاح شد.

در استان خوزستان هم ۶۷۰ کلاس درس افتتاح شد و به بیان مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، این تعداد کلاس درس در قالب ۱۹۷ پروژه و با اعتباری بالغ بر۲ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال بهره برداری شدند.

در خراسان جنوبی هم مجتمع آموزشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (مجتمع حیات طیبه) همزمان با ۲۶۸ فضای آموزشی سراسر کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری در بیرجند به بهره‌برداری رسید.

این مجموعه بزرگ در مرکز استان دارای ۴۵ کلاس درس است که در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و با زیربنای آموزشی ۱۰ هزار و ۲۶۴ متر مربع در ۲ طبقه و چهار بخش آموزشی احداث شد.

بیش از ۴۵ میلیارد تومان برای اجرا و تکمیل این پروژه عمرانی آموزشی از محل اعتبارات ملی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی هزینه شده است و ظرفیت آموزش هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز را دارد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در آیین بهره‌برداری همزمان از ۲۶۸ فضای آموزشی ۱۵ استان کشور گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۶ هزار فضای آموزشی در کشور به بهره‌برداری رسیده که بیش از ۸۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در آنها گنجانده شده است.

مهرالله رخشانی‌مهر افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها متوسط سرانه فضای آموزشی کشور از ۴.۸۶ به ۵.۲۲ درصد افزایش یافت.

وی گفت: سازمان نوسازی مدارس با حضور خیران نیک‌اندیشی همچون هاتفی‌ها، علی‌پورها، مردانی آذری‌ها و گیتی‌نژادها توانسته تعهدات خیران را از ۵۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به سه هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ برساند.

شصت و ششمین برنامه افتتاح طرح‌ها در مجموع شامل  ۱۰۵ طرح عمرانی شامل ۳۴ پروژه آموزشی و کمک‌آموزشی با زیربنای ۱۰۷ هزار مترمربع؛ ۲۳ پروژه پژوهشی با زیربنای ۲۵ هزار مترمربع؛ ۳ پروژه فرهنگی و یادمان شهدا؛ ۷ پروژه اداری خدماتی؛ ۱۴ پروژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با زیربنای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع و ۲۴ پروژه مدیریت سبز و محوطه‌سازی؛ ۲ پروژه مشارکتی خیّرساز با زیربنای بیش از ۵ هزار مترمربع، ۵۳ پروژه رفاهی دانشجویی شامل ۱۰ خوابگاه با زیربنای ۲۸ هزار و ۴۳۰ مترمربع؛ ۱۵ سالن ورزشی سرپوشیده با زیربنای ۸ هزار و ۴۱۰ مترمربع؛ ۱۹ فضای ورزشی روباز به مساحت ۲۳ هزار مترمربع؛ ۹ پروژه رفاهی با زیربنای حدود ۹ هزار مترمربع است.

با افتتاح برخی از این طرح‌ها که در زمینه پژوهشی یا ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت یا طرح‌های فناورانه است، زمینه اشتغال حدود یک هزار نفر فراهم می‌شود.

همچنین امروز طرح‌های وزارت آموزش و پرورش شامل ۲۶۸ فضای آموزشی شامل ۱۳۹۵ کلاس در ۱۵ استان، ۲۰ فضای آموزشی بنیاد همدلان آینده نگر(هاسب) در استان سیستان و بلوچستان با دستور رییس جمهوری درحال بهره برداری است.

درمجموع ۲ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای بهره برداری از این طرح‌های دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری هزینه شده و با افتتاح آن برای ۹۰۵ نفر ایجاد اشتغال شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 187871
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا