افتتاح آزادراهی که در یک دولت طراحی و به بهره‌برداری رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کلنگ ساخت بیشتر آزادراه‌هایی که در هشت سال گذشته به مرحله افتتاح رسیده است در دهه ۸۰ بر زمین خورده است و حتی آزادراهایی که شروع ساخت آن به دهه ۷۰ نیز می‌رسید در فهرست افتتاحیه‌های دولت تدبیر و امید قرار دارد. موضوعی که فرصت دولت را برای طراحی و ساخت شبکه جدید آزادراهی محدود کرد چرا که از ابتدا قرار بر آن شد که همه پروژه‌های عمرانی نیمه کاره در دولت نخست تدبیر و امید به مرحله افتتاح برسد و بعد از آن پروژه‌های جدید به فهرست عمرانی کشور اضافه شود.


نمونه بارز آن افتتاح آزادراه افسانه‌ای تهران- شمال که خیلی‌ها انتظاری برای افتتاح آن حتی در دولت تدبیر و امید هم نداشتند. اما در بیش از ۱۰ جبهه فعال کاری در سرما و گرما دولت با مشارکت بنیاد مستضعفان ساخت این آزادراه را به سرانجام رساند و اسفند سال گذشته پس از ۲۴سال که از شروع ساخت آن می‌گذشت زیر بار ترافیک رفت.

حالا در یک سالگی افتتاح آزادراه تهران- شمال، دولت پنجشنبه این هفته دولت آزادراهی را به مرحله افتتاح خواهد رساند که از آن به عنوان یک کریدور ترانزیتی مهم یاد می‌شود.

آزادراه غدیر بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم در ایران است که از استان تهران عبور می‌کند.

این آزادراه بخشی از کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و بخشی از کریدور ترانزیت آسیایی است که موجب تسهیل تردد خودروهایی که از استان‌های شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق می روند، می‌شود.

آزادراهی شدن یکی از پرترددترین مسیرهای اطراف پایتخت از آن رو جزو برنامه‌های اصلی دولت قرار گرفت تا هم صرفه‌جویی نزدیک به هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در زمان سفر و یک‌هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی در مصرف بنزین را به همراه داشته باشد و هم به افزایش ایمنی و کاهش سوانح رانندگی در کمربندی تهران منجر شود.

کلنگ ساخت این آزادراه سال ۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به زمین خورد و تا پیش از آن به عنوان آزادراه کنارگذر تهران- البرز شناخته می شد و حالا در آستانه افتتاح با تغییر نام به آزادراه غدیر به‌زودی مورد استفاده کاربران جاده قرار خواهد گرفت.

طول این مسیر آزادراهی ۱۵۸ کیلومتر از آبیک قزوین تا گرمسار است. کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران- کرج- قزوین از مزایای تکمیل این آزادراه است و اتصال به پنج آزادراه دیگر یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آزادراه غدیر است.

این پروژه رکورد دار پیشرفت سالیانه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی است. پیش از این بالاترین رکورد در پیشرفت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی ۹ درصد در سال بود اما این پروژه به رقم پیشرفت ۲۰ درصدی در هر سال رسید.

قرار است روز پنج شنبه (هفتم اسفند) به دستور رییس جمهوری آزادراه غدیر به‌طور رسمی افتتاح شود. قیمت عوارضی این آزادراه برای خودروهای سواری ۲۵ هزار تومان و برای تریلی ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مهمترین طرح‌های انجام شده آزادراهی در دولت یازدهم و دوازدهم

ساخت ۴۴۰ کیلومتر آزادراه از جمله مهمترین بخش از کارنامه عمرانی دولت تاکنون است. این افتتاحیه‌ها شامل بهره برداری از آزادراه شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلیومتر پس از ۱۰ سال وقفه و آزادراه تهران – شمال به طول ۳۲ کیلومتر بعد از ۲۰ سال وقفه بود که اکنون زیربار ترافیک است.

آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۶۸ کیلومتر، آزادراه همت- کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر، آزادراه قم – گرمسار به عنوان بخشی از آزادراه حرم تا حرم به طول ۱۵۲ کیلومتر، آزادراه ساوه – همدان به طول ۳۳کیلومتر و آزادراه قزوین- رشت به طول ۳.۵ کیلومتر نیز افتتاح و اکنون زیر بارترافیک رفته است.

همچنین کنارگذرغربی اصفهان به طول ۱۴ کیلومتر و آزاد راه سهند- تبریز به طول ۲۰ کیلومتر نیز امسال به بهره‌برداری رسید..

به گفته «خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی ۲۵ درصد مسیر آزادراهی کشور در دولت تدبیر و امید ساخته شده است و تا پایان دولت ۶۶۰ کیلومتر دیگر پروژه آزادراهی افتتاح خواهد شد.

اکنون طول کل آزادراه‌های کشور ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۶۰ کیلومتر به این مسیر اضافه و مسیر آزادراهی به سه هزار و۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

قرار است تا پنج ماه آینده آزادراه‌های کشور که اکنون پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵ درصد دارندرا به بهره‌برداری برسند.

آزاد راه‌های منجیل- رودبار، آزادراه خرم آباد- اراک، آزادراه شیراز – اصفهان، آزادراه مرند- تبریز، بخشی از آزادراه حرم تا حرم و منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال تا سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهند شد.

دولت تدبیر و امید با فعال نگه‌داشتن کارگاه‌های بیش از یک‌هزار و ۲۰۰  کیلومتر پروژه آزادراهی تلاش می‌کند تا طول آزادراه‌های کشور را از ۵ هزار و۵۰۰ کیلومتر کنونی به بیش از سه‌هزار کیلومتر برساند و در این راستا، افتتاح هفت پروژه آزادراهی به اسم طرح‌های «جهش تولید» را تا بهار سال آینده در دستور کار دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 173305
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا