اعمال بسته‌های حمایتی در قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  فرهاد منتصر کوهساری، گفت: برای انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی، مواردی، چون توان مالی شرکت طرف قرارداد، دریامحور بودن ماهیت فعالیت شرکت و عدم مغایرت واگذاری‌ها با اسناد بالادستی مدنظر است.


وی با بیان اینکه تدوین و بازنگری قراردادهای بندری و مدیریت بهینه این قراردادها، تصریح کرد: نظارت بر اجرای تعهدات شرکت‌های سرمایه‌گذار به ویژه در زمینه تأمین تجهیزات غیراستراتژیک و برنامه‌ریزی برای رفع کمبود تجهیزات در بنادر از طریق ظرفیت مازاد در بنادر دیگر از مهم‌ترین رویکردها در حوزه بندری است.

منتصر کوهساری با اشاره به ساماندهی و بهینه سازی فعالیت‌های بندری، افزود: برای این منظور، شاخص‌های ارزیابی و سنجه‌های فعالیت شرکت‌های دریایی و بندری جهت رتبه بندی‌ها، تهیه می‌شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با تاکید بر الزام شرکت‌های ترمینال اپراتور به بازاریابی و توسعه بازار به منظور افزایش بهره‌وری و ترافیک در ترمینال‌های در دست بهره‌برداری و افزایش درآمد، ادامه داد: اجرایی‌سازی تعرفه‌های مصوب سال ۱۴۰۰ از ابتدای سال آتی، از اهم برنامه سال آینده محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه اجرایی سازی قرارداد اپراتور واحد ریلی در بنادر ریل پایه را با جدیت پیگیری خواهیم کرد، اضافه کرد: تسریع در خروج کالاهای متروکه و اساسی در بنادر، یکی از رویکردهای جدی سازمان بنادر است.

کوهساری با تأکید بر توجه به ایمنی و زیبا سازی محوطه‌های بندری، گفت: لازم است تا مدیران بنادر به مواردی، چون صفافی و چیدمان مناسب کالا؛ تنظیفات صحیح تجهیزات محوطه بندری و نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده در محوطه‌های بندری توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.

کاهش تخلیه و بارگیری کالا در تمام بنادر دنیا

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تأثیرات منفی ویروس کرونا بر حمل و نقل جهانی کالا و بیان کاهش متوسط ۱۶ درصدی عملکرد بنادر چین و افت ۶ درصدی عملیات در بندر جبل‌علی امارات، افزود: به دنبال شیوع و انتشار بیماری کرونا، فرصت‌های تجاری در صنعت دریانوردی کاهش قابل توجهی پیدا کرد و همچنین نرخ بهره‌برداری از امکانات و زیرساخت‌ها، به عنوان مثال در چین، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نزول داشت.

وی با اشاره به کاهش متوسط ۱۵ درصدی ورود هفتگی کشتی‌ها به بنادر در اروپا، ادامه داد: به دنبال گسترش ویروس کووید ۱۹، خط کشتیرانی اروپا به چین حدود ۵۱ درصد؛ خط کشتیرانی چین به اروپا ۳۲ درصد؛ مسیر اروپا به آمریکا ۳۰ درصد و مسیر آمریکا به اروپا حدود ۳۸ درصد کاهش تردد داشته است.

بی استفاده بودن بخش قابل توجه ظرفیت عملیاتی بنادر

کوهساری درباره تأثیرات همزمان تحریم و کرونا بر حمل و نقل دریایی ایران، گفت: بی استفاده بودن بخش قابل توجه ظرفیت عملیاتی بنادر، توقف کامل ترافیک در بخش گردشگری و مسافرت دریایی و وجود ۵۶ درصد ظرفیت خالی و بلااستفاده با وجود ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر بازرگانی، از مهم‌ترین تأثیرات منفی تحریم و کرونا بر حمل و نقل دریایی کشور محسوب می‌شود.ش

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 178528
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا