اعلام آمادگی نظام مهندسی تهران برای اجرای قانون مجری ذی‌صلاح

به گزارش جهان صنعت نیوز: همزمان با برگزاری نشست نقش سازنده ذی صلاح و صدور شناسنامه فنی ساختمان که  با حضور دو عضو شورای شهر تهران شامل حبیب زاده و  سالاری، شهردار منطقه یک، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، تعدادی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران، انجمنهای سازندگان شهر و استان تهران برگزار شد، موضوع مجری ذی صلاح وضرورت به کارگیری آن در ساختمانها مورد بررسی قرار گرفت.

در این زمینه علیرضا میرجعفری ـ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ـ با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که موضوع مجری ذی صلاح و شناسنامه فنی ساختمان را دراین دوره ازفعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اجرایی کنیم خاطرنشان ساخت: براین باوریم که باید مجری ذی صلاح به معنای واقعی کلمه درساخت وسازها اجرایی شود وباید ازبکارگیری مجریان غیرواقعی درساخت وسازها که صرفا برای دلخوش کردن مدیران است ممانعت به عمل بیاوریم.

وی گفت: برای تحقق این هدف بی شک به کمک مهندسان ناظر وهمچنین شهرداری تهران به عنوان یکی ازارکان اصلی ساخت وساز نیاز داریم و امیدواریم که با همکاری تمامی ارگانهای ذی ربط، شاهد بکارگیری مجری صلاح وسازنده ذی صلاح درساخت وسازها باشیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین تاکید کرد: لازم است که درزمان انعقاد تفاهم نامه های مربوط به الزام بکارگیری مجریان ذی صلاح که طرفین آن شامل نظام مهندسی ساختمان استان تهران، وزارت راه وشهرداری تهران است، حتما ازپتانسیل انجمنهای صنفی سازندگان مسکن وساختمان شهرتهران ونیز انجمن گودبرداری وایمنی بهره گرفته شود و ازنمایندگان این صنوف درزمان انعقاد تفاهم نامه دعوت به عمل آید.

تفاهمنامه ها باید با حضورانجمن‌های ذیربط منقعد شود

وی با یاد آوری این موضوع که پیگیری درباره فرجام تفاهم نامه های مربوط به الزام بکارگیری مجری ذی صلاح امری ضروری است خاطرنشان ساخت: بی شک تفاهم نامه هایی که بدون حضور نمایندگان انجمهای مذکورمنعقد می شود فاقد کارآیی است وامکان عملیاتی شدن آن بعید است.

میرجعفری افزود: مهندسان باید ارزش کار حرفه ای وتخصصی خود را بدانند و هرچند فاصله زیادی بین ارزش تعرفه خدمات مهندسی فعلی با تعرفه های ایده آل است، اما درعین حال مهندسان نابید ارزان فروشی کنند وارزش خدمات خود را پایین بیاورند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مدعی است که ظرفیت کافی برای اجرای قانون مجری ذی صلاح را در تمام سطح کلانشهر تهران دارد و امیدواریم که با همکاری نهادهای ذی ربط اجرای این قانون هرچه سریع تر صورت گیرد.

طبق قانون همه ساخت وسازها باید توسط مجری ذی صلاح ساخته شود

همچنین شهاب سعادت نژاد ـ رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ـ گفت: مطابق قانون ومقررات ملی ساختمان کلیه ساخت و سازها باید توسط افراد و شرکتهای دارای صلاحیت انجام شود و مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۳۳کلیه ساختمانها نیاز به شناسنانه فنی برای نقل و انتقالات دارند و قبل از ارایه پایانکار شهرداریها موظف به دریافت این شناسنامه فنی و ملکی که توسط سازندگان ذیصلاح در طول اجرا پروژه تهیه می شود هستند.

وی تاکید کرد: از مزایای شناسنامه فنی ساختمان، بیمه تضمین کیفیت ۱۰ ساله، ارایه نقشه های  اجرایی ساختمان در تمامی رشته ها و ارایه استاندارد های مصالح، مشخص بودن عوامل ساخت ساختمانها و همچنین مشخصات مصالح و نوع ساخت هر ساختمان است که این موارد در طول مدت اجرا توسط سازنده دارای صلاحیت که پروانه اشتغال خود را از وزارت راه و شهر سازی دریافت کرده باید تهیه و تکمیل شود.

وی گفت: مطابق تفاهم نامهای که دریکم شهریورماه سال جاری، مابین شهرداری تهران، شورای شهر و نظام مهندسی منعقد و مصوبه ان در کمیته ۵ نفره استان تهران تصویب شده است، کلیه  ساختمانهای گروه ج و د در تهران که شامل ساختمانهای بالای ۶ طبقه می شود و همچنین تمامی ساختمانهای منطقه ۲ در مرحله اول باید در زمان شروع به کار سازنده ذیصلاح خود را درنظام مهندسی ثبت کنند تا شهرداری به انها اجازه شروع به کار دهد و در انتهای کار نیز باید شناسنانه فنی و ملکی این ساختمانها توسط سازنده دارای صلاحیت تهیه شود.

سعادت نژاد ادامه داد: به همین ترتیب ساختمانها در مناطق بیشتری در کلیه متراژ ها ملزم به  ارائه شناسنانه فنی هستند که این امر مهم می تواند باعث بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز و عمرمفید ساختمانها و مشخص بودن کیفیت ساخت هر ساختمان شود.

وی با تاکید براینکه طبق اظهارات اعضا شورای شهر و شهرداری تهران این تفاهم نامه از ابتدای اسفند بصورت کامل اجرایی می شود اذعان داشت: متاسفانه در اجرای این قانون بسیار مهم، مدتی کوتاهی شده و این امر باعث بروز اتفاقات ناگوار و تخریب های زیادی در ساختمانها بخصوص در زلزله ها شده  است و ازاین رهگذرجان و مال بسیاری از مردم از بین رفته است که امیدواریم با اجرای صحیح قانون استفاده از سازنده دارای صلاحیت و صدور شناسنانه فنی بتوانیم شاهد  ساخت ساختمانهای ایمن، با کیفیت  و با طول عمرمفید باشم.

هدف هیات مدیره هشتم، اجرای قانون مجری ذی صلاح است

در ادامه این همایش، مجتبی صابر، عضو هیات مدیره و خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: یکی ازمحورهای اساسی واصلی  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دردوره هیات مدیره  هشتم، اجرایی کردن قانون مجری ذی صلاح بوده است.

وی تصریح کرد: با این رویکرد ازابتدای فعالیت هیات مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی، ازاواخر سال ۹۷ مذاکراتی با شهرداری تهران آغازکردیم که این رایزنی های درنهایت منجر به انعقاد تفاهم نامه بکارگیری مجری ذیصلاح درساختمانها  درشهریوماه سال جاری شد که به موجب آن مقررشد که نام سازنده ذیصلاح ازابتدای شروع فعالیت ساختمانی درفرم مربوطه قید شود.

صابر تاکید کرد: محور اصلی دیگر این تفاهم نامه این است که شهرداری تهران متعهد شده است که در هنگام صدور پایان کار ساختمانی باید شناسنامه فنی ساختمان توسط  مجری ذی صلاح پروژه تهیه و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده باشد.

بکارگیری سازنده ذی صلاح باید الزام قانونی شود

همچنین مهدی محرمی، بازرس سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان تهران نیزدراین نشست تاکید کرد: درحال حاضر طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در راستای ارتقای کیفیت طراحی و نظارت و ارتقای کیفیت، درنوبت طرح درصحن علنی مجلس است وجای تعجب است که چرا هیچ اراده ای برای گنجاندن الزام بکارگیری مجری ذی صلاح درساختمان ها دراین قانون وجود ندارد؟

وی تاکید کرد: بدون شک الزام بکارگیری مجری ذی صلاح درقانون نظام مهندسی دارای پیامدهای بسیارمثبتی خواهد بود که ازجمله آن می توان به تاثیرمثبت آن دررای های صادره ازسوی دیوان عدالت درزمان بروز مشکلات ساختمانی اشاره کرد.

محرمی گفت:  اگرما بتوایم همزمان با تاکید بربکارگیری طراح وناظر درپروژه های ساختمانی که در۴۲ ماده قانون نظام مهندسی و ۲۱ تبصره آن، بکارگیری آن الزام آورشده است، کلمه مجری ذیصلاح را هم بگنجانیم دیگرهیچ مشکلی درباره دیوان وشکایات مربوطه نخواهیم داشت و شهرداری هم در نهایت ملزم خواهد شد که به این فرآیند قانونی تمکین کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 171706
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا